با کسانی که هزینه های ساختمان را نمی دهند چه باید کرد؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
هزینه های ساختمان به منظور حفظ و نگهداری ساختمان بر عهده‎ی مالکان و استفاده کنندگان است که توسط مدیر ساختمان جمع آوری می‎شود اما عدم پرداخت آن از منظر قانون تبعاتی دارد که دانستن آن خالی از لطف نیست.
هزینه های ساختمان

هزینه های ساختمان هزینه‎هایی  هستند که برای  حفظ و نگهداری ساختمان  از تأسیسات و تجهیزات  گرفته  تا پرداخت  حق الزحمه‎ی مدیران و در کل هر هزینه‎ای  که مربوط به ساختمان است دریافت می‎شود، پرداخت این هزینه ها از سوی مالکان چه استفاده کنند یا نکنند الزامی است.

متأسفانه گاهی می‎بینیم کسانی که مالک  یا استفاده کننده‎ی واحد های یک ساختمان  هستند ، هزینه‎هایی را که به عنوان سهم ایشان تعیین شده پرداخت نمی‎کنند، در قانون تملک آپارتمان‎ها برای مجبور کردن این اشخاص  به پرداخت  هزینه‎های مشترک راه حل‎هایی  ارائه شده که در ادامه به آن می‎پردازیم:

ارسال اظهار نامه

به موجب ماده ۱۰ مکرر قانون تملک آپارتمان‎ها، درصورتی که  مالک یا استفاده کننده از پرداخت سهم خود از هزینه‎های مشترک خودداری کند،  با ارسال اظهار نامه از طرف مدیر یا هیأت مدیره، مبلغ بدهی و صورت ریز آن مطالبه می‎شود، بنابراین  مدیر ساختمان  برای مطالبه‎ی هزینه های ساختمان صرفاً باید از طریق اظهار نامه که روش قانونی مطالبه‎ی طلب هست اقدام کند و نباید  به طور شفاهی یا نصب آگهی روی  تابلوی اعلانات هزینه های ساختمان را  مطالبه کند زیرا، چنین روشی  برای اثبات مطالبه‎ی  بدهی در مراجع قضایی عملاً ممکن نیست و مدیر ساختمان مکلف است طلب های ساختمان را به طور رسمی  مطالبه کند. برگ اظهارنامه فرم مخصوصی است که از دادگاه تهیه می‎شود و توسط مدیر ساختمان  در سه نسخه تنظیم  و امضا شده سپس در دفتر دادگاه ثبت و به بدهکار ابلاغ  می‎شود.

هزینه های ساختمان

خودداری از دادن خدمات مشترک 

پس از ارسال اظهارنامه به مالک یا استفاده کننده‎ی بدهکار، مدیر یا مدیران می‎توانند به موجب ماده ۱۰ مکرر قانون تملک آپارتمان‎ها، به تشخیص خود و با توجه به امکانات  از دادن خدمات مشترک  مثل: شوفاژ، تهویه مطبوع ،برق گاز و غیره خودداری کند تا به این وسیله بدهکار مجبور به پرداخت بدهی خود شود. لازم به ذکر است مدیر یا مدیران ساختمان نمی‎توانند قبل از ابلاغ اظهار نامه بدهکار را از خدمات مشترک محروم کنند.

تقاضای صدور اجرائیه 

چنانچه مدیر ساختمان طبق وظیفه و اختیار قانونی خود جهت وصول هزینه های ساختمان به مالکان  یا استفاده کنندگان بدهکار اظهار نامه بفرستد، اما مالک یا استفاده کننده بدهکار، همچنان تسویه  حساب نکند، اداره ثبت محل وقوع آپارتمان به تقاضای مدیر یا هیأت مدیره برای وصول وجه مزبور که برایش  اظهار نامه ارسال شده، اجرائیه صادر خواهد کرد که این اجرائیه مطابق با مقررات اجرای اسناد رسمی اجرا خواهد شد.

پس از اینکه اجرائیه‎ی مذکور  توسط دفتر اسناد رسمی صادر و ابلاغ شد به میزان بدهی  بدهکار از اموال او توقیف می‎کنند سپس آن اموال به مزایده گذاشته و فروخته می‎شود، از این طریق هزینه های  ساختمان وصول می‎شود.

طرح دعوی در مراجع قضایی

مدیر ساختمان می‎تواند برای دریافت مطالبات ساختمان علاوه بر ابلاغ اظهار نامه و صدور اجرائیه از طرف اداره ثبت محل وقوع آپارتمان از طریق اقامه دعوی در دادگاه نسبت به وصول مطالبات ساختمان از واحد یا واحدهای بدهکار اقدام کند.

برای مطالعه‎ی بیشتر به نکات حقوقی ملکی ،دانستنی های حقوقی ملکی، مجله دلتا مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…