بازار ملک از نگاه مطبوعات

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بازار ملک از نگاه مطبوعات

روزنامه دنیای اقتصاد- شکل عمده تقاضا در بازار مسکن

تعداد معاملات مسکن در تهران نسبت به سال گذشته افزایش یافته؛ اما رفت و آمد خریداران تحت تاثیر تغییر فصل، نسبت به سه ماه تابستان تا حدی کاهش یافته است.

تحقیقات میدانی و اظهارات واسطه‌های فروش مسکن نشان می‌دهد هنوز هم عمده مراجعات به بنگاه‌ها از سوی متقاضیان مصرفی خرید مسکن و برای اطلاع از سطح قیمت‌ها و شرایط خرید و فروش واحدهای مسکونی کوچک ‌و متوسط صورت می‌گیرد.

واسطه‌ها و فعالان بازار انتظار دارند حجم معاملات واحدهای مسکونی در ماه‌های آینده افزایش ‌یابد و رفته رفته متقاضیان بیشتری برای خرید واحدهای مسکونی به بازار مراجعه ‌کنند.

یکی دیگر از دلایل کاهش تعداد معاملات مسکن در مهرماه (در مقایسه با شهریور) این است که مالکان، قیمت های خود را بالاتر برده اند واین مساله برخلاف انتظار متقاضیان بوده است.

روزنامه همشهری – قیمت مسکن در تعقیب نرخ تورم‌

آخرین تحولات بازار مسکن تهران حاکی است که افزایش تعداد معاملات در این بازار نسبت به‌ مدت مشابه سال قبل همچنان ادامه دارد و قیمت‌های این بازار نیز فاصله خود را با نرخ تورم کم کرده‌اند.

از سوی دیگر نرخ تورم نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران نیز در فصل تابستان سال‌جاری نسبت به ۴ فصل قبل، حدود ۹.۹ درصد رشد داشته که در محدوده نرخ تورم است و قاعدتا نباید بار اضافه‌ای بر قیمت مسکن تحمیل کند و منجر به افزایش آن بیش از نرخ تورم شود.

براساس گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران، در مهرماه سال‌جاری تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی پایتخت به ۱۳ هزار و ۸۱۵ واحد رسیده که در مقایسه با مهرماه سال قبل، حدود ۳۴.۴ درصد افزایش دارد. هرچند تعداد معاملات در این‌ماه نسبت به‌ماه قبل کاهش ۱۱.۱درصدی را تجربه می‌کند، اما شواهد حاکی از این است که بازار فعلی نسبت به سال قبل از وضعیت بسیار بهتری برخوردار است.

روزنامه ایران – بانک‌ها دست به دامان مشاوران املاک شدند

درحالی که وظیفه اصلی شبکه بانکی، جذب سپرده و سپس اعطای تسهیلات اعم از خرد و کلان (برای پروژه‌های تولیدی) است، برخی تحولات اقتصادی طی دهه‌های گذشته باعث تغییر رفتار بانک‌ها و سوق پیدا کردن آنها به سمت بنگاه‌داری شد.

در این زمینه سه موضوع بنگاه‌داری بانک‌ها را تشدید کرد:

  • یکی از این موارد واگذاری برخی از شرکت‌های دولتی در قالب رد دیون به بانک‌ها بود که در برابر طلب آنها از دولت شرکتی به آنها واگذار می‌شد.
  • دومین رخداد مطالبات معوقی بود که طی سالیان گذشته با رشد قابل توجهی همراه شد و بانک‌ها در قبال تسهیلاتی که به وام گیرندگان پرداخت کرده بودند و آنها از عهده بازپرداخت اقساط آن برنمی آمدند، املاکی را که به‌عنوان وثیقه تسهیلات در رهن قرارگرفته بود تملک کردند.
  • ز سوی دیگر رونق بازارمسکن بخصوص در اواخر دهه ۸۰ که به رشد سه برابری قیمت‌ها منجر شد، بانک‌ها را برای کسب سود به سمت ساخت و ساز و خرید و فروش املاک مرغوب شهرها ترغیب کرد، اما پس از مدتی و با ورود بخش مسکن به رکود، این املاک دیگر خریداری نداشت و روی دست بانک‌ها ماند.

هرچند در ماه‌های اخیر پیش نشانه‌های رونق در بازار مسکن دیده می‌شود، ولی رکود این بازار در سال‌های اخیر به‌ بزرگ ترین مانع برسر راه فروش اموال مازاد بانک‌ها تبدیل شده است؛ به طوری که برخی از بانک‌ها علاوه بر مزایده‌ها برای فروش املاک خود به مشاوران املاک مراجعه کرده‌اند.

روزنامه جام جم – تاثیرات بازار آهن و مصالح ساختمانی بر نرخ مسکن

چند سالی است که بازار مسکن در رکود به سر می‌برد؛ اما اخبار این حوزه پرطرفدار حاکی از ، افزایش نرخ اجاره بها در پی افزایش قیمت مصالح ساختمانی، دلال‌بازی و عدم نظارت بر فعالیت صنف‌های مرتبط با آن است.

رئیس اتحادیه آهن فروشان، با بیان تاثیر افزایش نرخ آهن بر بازار مسکن گفت: بازار آهن در حال خارج شدن از رکود است و هنوز به رونق نرسیده است، افزایش نرخ مصالح و آهن در طی ۲ سال اخیر بر نرخ مسکن تاثیرگذار گذاشته است.

محمد آزاد ادامه داد: افزایش قیمت آهن در همان سال، بر نرخ مسکن تاثیر ندارد؛ گرانی مصالح و آهن به عنوان مثال در سال جاری، دو سال دیگر بر افزایش قیمت در بازار مسکن اثرگذار است زیرا ساخت مسکن زمان‌بر است و به سرعت ایجاد نمی‌شود، حداقل دو سال زمان لازم است تا ساخته شود.

وی با اشاره به عوامل موثر بر افزایش تقریبی نرخ مسکن گفت: مسائل مالی و سیاست‌های دولت، ارائه وام مسکن و نیز کاهش نرخ بهره بانکی برای دادن تسهیلات بهتر به مردم از جمله عواملی است که باید وجود داشته باشند تا بازار شاهد رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت مسکن باشد و قسمتی از سرمایه مردم نیز به بازار مسکن وارد شود.


delta.ir ◊ مجله خبری دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…