مالیات خانه های خالی و تاثیر آن بر بازار مسکن

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در مورد چگونگی دریافت مالیات ایده‌های خوبی ارائه شده اما اینکه این ایده ها قابل اجرا است یا نه جای بحث دارد.
مالیات خانه

مالیات خانه های خالی همچنان مورد بحث کارشناسان اقتصادی است. برخی  مالیات خانه های خالی را راهکار رونق بازار مسکن می‎دانند و می‎گویند: اگر مالیات نباشد، بازار مسکن سقوط می‎کند. برخی هم مالیات خانه های خالی را ابزاری قدرتمند برای تنظیم بازار نمی‎دانند و معتقدند: مالیات، به افزایش قیمت  مسکن منجر می‎شود.

به گزارش مجله دلتا به نقل از اقتصادآنلاین، عطا آیت‌اللهی کارشناس مسکن، بر این باور است که دریافت مالیات از سرمایه‌گذارانی که  خانه های خالی را احتکار می‎کنند می‌تواند در بازار مسکن تاثیراتی مثبت داشته باشد.وی می‎افزاید: برای دریافت مالیات، ایده‌های خوبی ارائه شده اما اگر این ایده‎ها  اجرا شود، تاثیراتی مثبت خواهد داشت. مالیات شاید محتکران مسکن را از این کار منع کند. اما باید ابزار و راهکارهای آن فراهم و دقیق برنامه ریزی شود.

مالیات خانه

آیت‎الهی، گفت: نباید انتظار داشت که دریافت مالیات به احتکار و سوداگری در بازار پایان دهد. در واقع  مالیات، در پیشگیری از افزایش قیمت مسکن تاثیری ندارد.

مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران هم می‌گوید: باید دید نحوه شناسایی محتکران اصلی مسکن چگونه است. به گفته او: «سرمایه‌دارانی هستند که با گرفتن وام‌های کلان و پی‌در‌پی، خانه‌هایی را می‌خرند و به نوعی با بانک‌ها و وام‌های‌ دریافتی بازی می‌کنند. پس این‌گونه احتکارها دست یک‌سری سرمایه‌دار است که با بانک‌ها در ارتباط هستند.»

وی معتقد است: بانک ها باید به سرمایه دارانی که اینگونه وام ها را دریافت می کنند فرصت بدهند. به این صورت که تا تاریخ مشخص  باید خانه‌ها را از طریق فروش و یا اجاره تحویل مردم دهند و گرنه، خانه‌ها مصادره شوند.

مصطفی قلی خسروی، می‌گوید: برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که بسیاری از کشورها از جمله اتریش یا فرانسه وقتی با بحران مالی روبه رو می‎شوند در همان زمان مالیات را افزایش می‎دهند. باید گفت: کشور ها قوانین خاص خود را دارند و نمی‌توان مانند کشور‌های دیگر در مورد دریافت مالیات عمل کرد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران می‎افزاید:«در ایران وقتی صحبت از گرفتن مالیات می‌شود قیمت مسکن افزایش می‎یابد. بنابراین باید مالیات بر در آمد را پس از مطرح شدن در کمترین زمان در مجلس تصویب و بعد از آن به سرعت اجرا کرد.

مطالب بیشتر در این مورد را در صفحات خبر و گزارش و اخبار مسکن مجله دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…