کلاهبرداری میلیاردی مشاور املاک قلابی

۴
7
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کلاهبردار حرفه‌ای که در پوشش مشاور املاک، با طراحی نقشه عجیب و صحنه‌سازی متبحرانه در کمتر از یک هفته چندین میلیارد به چنگ آورده بود، با اقدام به موقع پلیس شناسایی و بازداشت شد.
مشاور املاک قلابی

کلاهبرداری در قامت مشاور املاک قلابی یکی از شایع‌ترین روش‌های کلاهبرداری‌ های ملکی است. این واقعیت نشان دهنده اهمیت حسن شهرت، اعتبار و قدمت دفاتر مشاورین املاک یا آژانس های ملکی است که خریدار یا فروشنده در معاملات باید به آن توجه کند.

مجله دلتا در ادامه بررسی‌های خود در رابطه با پرونده‌‍‌های کلاهبرداری ملکی به سوژه‎ای مهم و قابل تامل دست یافته است  که نشان می‌دهد کلاهبرداران تا چه حد در نقشه‌های خود به جزئیات دقت  و از مال‌باختگان با چه شگردهایی سوء استفاده می‌کنند.

طمع همسایه به خانه‎ی استاد

خانه‌باغ قدیمی استاد دانشگاه، در یکی از محلات شمال شهر تهران پس از فوت خالی از سکنه مانده بود. فرزندان استاد هم که در خارج از کشور سکونت داشتند امکان بازدید و مراقبت از خانه را نداشته‎اند.

مشاور املاک کلاهبردار

اطلاعات رسیده از منابع موثق حاکی است ، همسایه قدیمی استاد که خالی بودن خانه مطلع شده بود، با سوء استفاده از شرایط پیش آمده و طرح موضوع با یکی از دوستانش، درصدد فروش ملک گران قیمت استاد متوفی برمی‎آید.

تاسیس آژانس املاک قلابی

همدست همسایه طماع پس از طرح‌ریزی نقشه کلاهبرداری، در قدم اول به تاسیس یک آژانس املاک در مرکز شهر اقدام می‌کند.

کلاهبردار حرفه‌ای در لباس مشاور املاک قلابی، به فاصله ۲۴ ساعت با تبلیغات گسترده در مورد خانه‌باغ، مشتریان را برای بازدید از ملک دعوت می‌کند.

دلیل جلب توجه به این آگهی، تخفیف قابل توجهی بود که در آن درج  و ملک ۳۰ میلیاردی، ۲۵ میلیارد تومان ارزش گذاری شده بود.

نکته قابل تامل در مورد موقعیت جغرافیایی آژانس املاک قلابی این است که فاصله خانه‌باغ تا آژانس بسیار زیاد بود.

همین حربه باعث می‌شد تا خریداران نتوانند صحت موضوع را از مشاوران املاک منطقه استعلام کنند. ضمن اینکه آژانس‌های املاک منطقه نیز از این تبلیغات مطلع نمی‌شدند.

طمع، وجه اشتراک همه فریب خوردگان

بررسی انواع کلاهبرداری ها نشان می‌دهد که عمده دلیل فریب خوردن مال‌باختگان طمع ناشی از استرس از دست دادن یک فرصت طلایی است.

از این رو بهترین گزینه برای مشاور املاک قلابی کسی بود که به ارزانی بی‌دلیل این خانه ارزشمند شک نمی‌کرد و داستان مهاجرت فوری صاحب‎خانه به خارج از کشور را به راحتی می‌پذیرفت.

نقش کلیدی همدست چهارم در پیش‌برد نقشه

از آنجا که خانه مبله بود، شرایط عادی‌تر جلوه می‌کرد.خریدار هم بعد از رویت خانه و معرفی شدن همدست سوم به عنوان صاحب‎خانه شرایط را برای معامله آماده می‌دید.

آژانس املاک قلابی

حین تنظیم مبایعه‌نامه ،همدست چهارم با هماهنگی قبلی به عنوان خریدار ملک وارد آژانس می‌شد و اعلام می‌کرد که برای صحبت‌ در مورد خرید خانه‌باغ آمده و برای تنظیم قولنامه و پرداخت یک سوم قیمت ملک آماده است .

مشاور املاک قلابی هم با بیان اینکه در حال تنظیم مبایعه‌نامه است فسخ معامله را  منوط به نظر خریدار (فریب خورده) می‌کند.

در این بین همدست چهارم طی یک مذاکره دونفره به ظاهر خصوصی با فروشنده (همدست سوم)، به نحوی که فریب خورده متوجه گفت و گوی آن ها شود پیشنهاد می‌کند که، در صورت انصراف از فروش ملک به خریدار (فریب‌خورده) حاضر است ضرر و زیان این معامله را پرداخت و قیمت بالاتری هم برای ملک پرداخت کند.

صحنه‌سازی؛ تمرکز و توقع خریدار را کم کرد

صحنه سازی چهار کلاهبردار سبب می‌شود که خریدار (فریب‌خورده) با استرس، خواستار تسریع درتنظیم قرارداد شود.

خریدار که قبلا تقاضای رویت سند را کرده و با پاسخ فروشنده کلاهبردار که “فراموش کرده است سند را همراه خود بیاورد” روبه رو شده از دیدن سند منصرف می شود.

هشت میلیارد تومان برای یک برگ کاغذ

بعد از تنظیم مبایعه نامه نوبت به دریافت کد رهگیری می‎رسد. در اینجا هم  ارائه یک عدد ۱۵ رقمی و درج هولوگرام جعلی چندان کار پیچیده‌ای نبود و سرانجام مهر آژانس املاک قلابی خریدار را دلگرم می‌کند.

در نهایت، خریدار برای گرفتن مبایعه نامه مطابق عرف باید چک ۸ و نیم میلیارد تومانی را که برابر با یک سوم قیمت ملک است تقدیم کلاهبرداران کند.

به این ترتیب تیم مشاور املاک قلابی طی چهار روز  توانستند خانه‌باغ استاد را سه بار معامله و بیش از ۲۰ میلیاردتومان کلاهبرداری کنند.

نظارت پلیس، کلاهبرداران را به دام انداخت

ماموران پلیس اماکن که یکی از زیرمجموعه‌های تخصصی تابع پلیس اطلاعات و امنیت عمومی است؛ در گشت‌زنی‌های خود متوجه شدند که آژانس املاک قلابی در فهرست واحدهای صنفی دارای مجوز آنها نیست.

مشاور کلاهبردار قلابی

از آنجا که  وظیفه اولیه پلیس اماکن بررسی و تائید صلاحیت متقاضیان کسب و کار در کشور است، طبیعی است که از ظرفیت دست اندرکاران مرتبط با آن حرفه بهره‌گیری کند.

بنابراین ، پس از بررسی‌ و استعلام های لازم، پیش از آنکه کلاهبرداران در روز پنجم اجرای نقشه، از افراد بیشتری سوء استفاده کنند، آنها را دستگیر کرده و پس از تکمیل پرونده در اختیار مراجع صلاحیتدار قرار داده‎اند.

راهکارهای پیشگیرانه پلیس در رابطه با این قبیل جرائم

مطابق آموزه‌های پلیس، در وهله اول آنچه باعث موفقیت نقشه‌های کلاهبرداری می‌شود؛ علاوه بر جهل فریب خوردگان برانگیخته شدن حس طمع‌کاری آنها است.

ضمن اینکه شهروندان باید برای جلوگیری از سوء استفاده کلاهبرداران به نکات زیر توجه کنند.

  • آشنایی با قوانین و حقوق خرید و فروش یا رهن و اجاره ملک برای جلوگیری از فریب خوردن در معامله بسیار مهم است.
  • موارد خاص به ویژه در بخش فروش خیلی زود در آژانس‌های ملکی محلی و همینطور آژانس‌های معتبر ملکی باسابقه شناسایی می‌شود. بنابراین ، برای آگاهی از صحت موضوع، مراجعه و تماس با آژانس‌های معتبر می‌تواند کمک حال خریداران باشد.
  • هرگز فریب تخفیف‌های قابل توجه را نخورند و پیش از انجام معامله حتما از شرایط بازار آگاهی یابند.
  • در روند خرید و فروش،  تمام مراحل قانونی از جمله رویت و احراز سند برای هر دو طرف خریدار و فروشنده انجام شود.
  • پس از دریافت کد رهگیری نسبت به استعلام آن از طریق سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور اقدام کنند.
  • شناسایی نزدیکان و بستگان طرف های معامله، راهکار دیگری برای پیگیری جرم است.

برای دیدن مطالب بیشتر در رابطه با این مطلب، صفحه نکات حقوقی ملکی، کلاهبرداری‌های ملکی مجله دلتا را ببینید.

 

۴ دیدگاه

  1. مائده

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ در ۹:۲۷ ق٫ظ

    سلامم. خیلی جالب بود. اینکه یه خبر به شکل داستان گفته میشه خیلی جالبه. عکس اول هم خیلی خوب بود. ملکی که شد الکی.
    راستی پادکست دومتون چی شد؟ منتظریم ها

    پاسخ

    • رضا عدالت

      ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ در ۱۲:۰۲ ب٫ظ

      سلام بسیار ممنونیم از حمایت و توجه شما، دقت نظر ما در پرداختن به جزئیات مطالب ناشی از محبت مخاطبان محترمی مثل شماست.
      این نوید رو به شما میدیم که قسمت دوم پادکست دوسیه های شهر به موضوع فوق العاده جذابی پرداخته و آماده سازیش تموم شده، انشاالله در ابتدای هفته آینده منتشرش میکنیم.

      پاسخ

  2. رادین

    ۸ بهمن ۱۳۹۷ در ۱۰:۳۶ ق٫ظ

    سلام. مطلبتون خیلی جالب بود و با توجه به کلاهبرداری های متعددی که در این زمینه انجام میشه ، این نیاز حس میشه که این نوع مطالب بیشتر اطلاع رسانی بشه. به شخصه برای اولین بار بود که چنین شگردهایی رو خوندم. امیدوارم با گسترش این مقالات و لزوم آشنایی مردم با اینگونه کلاهبرداری ها بتونیم از خیلی از این اتفاقات جلوگیری کنیم.

    ممنون از شما که در حوزه امنیت مردم چنین مطالب مفیدی رو ارائه میدید.

    پاسخ

    • رضا عدالت

      ۸ بهمن ۱۳۹۷ در ۱:۱۸ ب٫ظ

      سلام و سپاس از توجه شما، رسالت مجله دلتا و تیم دوسیه های شهر آشنا کردن اقشار جامعه برای مقابله با هرگونه کلاهبرداری است.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…