خانه هوشمند (+ویدئو)

۰
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
امروزه واژه هوشمند در مورد وسایل خاص زیاد به کار برده می شود. اما به راستی هوشمندی اشیاء بی‌جان چگونه تعریف می‌شود. در این مطلب به تعریف خانه هوشمند و چند ویژگی بارز آن می‌پردازیم.
خانه هوشمند

در مورد خانه هوشمند بسیار شنیده‌ایم و هریک درتصورات خود خانه‌ای مدرن را مجسم کرده‌ایم که سرشار از امکانات جدید است. اما تا چه اندازه تصورات ما به واقعیت نزدیک است؟ اصلاً خانه هوشمند چیست؟ یا اگرجزئی‌تر بپرسیم، هوشمند به چه وسایلی اطلاق می‌شود؟

شاید شنیده باشید که بیل گیتس بیش از ۱۰۰ میلیون دلار برای هوشمندی خانه‌اش هزینه کرده است. این قبیل ارقام این تصور را پیش می‌آورد که داشتن خانه‌ای هوشمند، نیاز به هزینه‌های بالا دارد. اما چنین نیست. واقعیت این است که با پیشرفت تکنولوژی و ساخته شدن متریال جدید امکان داشتن وسایل هوشمند در خانه را به افراد با درآمد متوسط نیز داده است.

تعریف خانه هوشمند

تعریف خانه هوشمند

به گزارش اختصاصی مجله دلتا؛ زمانی‌که خانه را ترک می‌کنیم، وسواس فکری کم و بیش به سراغمان می‌آید. مثلاً آیا گاز را خاموش کرده‌ام؟ دزدگیر روشن است؟ بچه‌ها هنگام بازی دچار حادثه نمی‌شوند و امنیتشان تامین است؟ و هزاران سوال دیگر. یک خانه هوشمند تمام این نگرانی‌ها را برطرف می‌کند. می‌پرسید چگونه؟ کافی‌است دستگاه‌ها و لوازم خانگی خود را به شکلی به یکدیگر متصل کنید تا بتوانند از طریق گوشی یا تبلت هوشمند با شما ارتباط برقرار کنند. به این ترتیب هر وسیله‌ای که به برق متصل است، می‌تواند تحت فرمان و کنترل شما باشد.

بیشترین وسایلی که افراد تحت کنترل خود می‎گیرند مربوط به وسایل روشنایی، نمایش خانگی، سیستم‌های امنیتی و وسایل سرمایش و گرمایش است. البته گسترش این امکانات تا حد قابل ملاحظه‌ای مدیون پیشرفت گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های امروزی و امکان اتصال آن‌ها به اینترنت است.

زمانی که شما وسایل خانه خود را به یکدیگر متصل می‌کنید، شبکه‌ای از وسایل تشکیل می‌شود که می‎تواند از طریق ارتباطات اینترنتی با یکدیگر در ارتباط باشند. این شبکه را اینترنت اشیاء یا LOT می‌گویند. اشیائی که با یکدیگر در ارتباط هست،هر چیزی را که قابلیت جمع‌آوری داده‌ها، کنترل شدن یا ارتباط از راه دور را دارند، شامل می‌شود.

در سیستم اینترنت اشیاء،به تعامل انسان با انسان یا انسان با کامپیوتر نیاز نیست و اطلاعات به صورت خودکار و طبق تنظیماتی که از قبل انجام شده، در زمان‌بندی مشخص ارسال می‌شود.

بنابر پیش‌بینی کارشناسان، این فناوری در دهه پیش‌رو سهم چشم‌گیری در رشد اقتصاد خواهد داشت. این فناوری حوزه‌های دیگر، مثل انرژی، بهداشت، کشاورزی، حمل و نقل و… را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

چرا خانه هوشمند؟

mazayaye khaneye hooshmand خانه هوشمند (+ویدئو)

از آنجاکه خانه‌های هوشمند از فن‌آوری اتوماسیون استفاده می‌کنند، مزایای بسیاری برای صاحب‌خانه به ارمغان می‌آورند. یکی از این مزایا افزایش بهره‌وری انرژی است. به عنوان مثال تصور کنید زمانی‌که در خانه نیستید و چراغ‌ها روشن مانده، به سادگی می‌توانید آن‌ها را به صورت خودکار خاموش کنید یا ترموستات را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که روی حداقل و حداکثر دما، روشن و خاموش شود و دما را با صرف انرژی متناسب، متعادل نگه دارد.

امنیت، دومین مزیتی است که خانه‌های هوشمند ایجاد می‎کنند. با نصب دوربین از طریق سنسورهای آن، حرکات داخل و پیرامون منزل خود و نیز لینک کردن آن با ایستگاه پلیس می‎توانید امنیت خانه خود را بالا می‌برید. همچنین‌، به‌جای قفل‌های معمولی برای در منزل می‎توانید از قفل‌های هوشمند استفاده کنید که با اثر انگشت یا اسکن چشمی باز می‌شوند. به این ترتیب ورود افراد غریبه به خانه بسیار دشوار خواهد شد.

تکنولوژی خانه‌های هوشمند بیشترین خدمات خود را به سالمندان و افراد کم‌توان اختصاص داده‌اند. از آنجا که ساکنان خانه دسترسی راحتی به سیستم‌های نصب شده در خانه دارند، یک فرد کم‌توان برای بسیاری از فعالیت‌‌های روزانه خود نیاز به تحرک زیاد ندارد و به زحمت نمی‌افتد. این افراد به‌سادگی می‌توانند در صورت نیاز فقط با فشردن یک دکمه با مراکز امدادرسانی تماس بگیرند و پیام‌شان را به این مراکز به صورت خودکار مخابره کنند.

مزیت دیگرخانه‌های هوشمند، راحتی و آسایشی است که برای افراد خانواده فراهم می‌شود. این آسایش هم به لحاظ فیزیکی و هم به لحاظ روانی آسایش و آرامش خاطر ایجاد می کنند. به‌این ترتیب و با توجه به هزینه مناسبی که برای هوشمندی منزل‌تان صرف می‌شود، داشتن یک خانه هوشمند دیگر یک رویا نیست و بسیار نیز مفید خواهد بود.

برای خواندن مطالب بیشتر در مورد فن‌آوری ساختمان، از  مجله دلتا دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…