فرش ایرانی ؛ به لطافت حریر و ابریشم

۰
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
فرش ایرانی یک هویت ملی است که نه فقط در خانه بلکه در محل کار ما ایرانیان جایگاهی ویژه‌ دارد تا جایی که به عنوان یکی از نفیس ترین وسایل تزئینی به عنوان تابلو فرش روی دیوار خانه‌ها نصب می‌شود. همچنین فرش تاثیر به‌سزایی در چیدمان داخلی دارد. در این مطلب نحوه انتخاب یک فرش مناسب با محیط داخلی خانه‌ را بررسی می‎کنیم.
فرش ایرانی مناسب خانه

در خانه‌های ما ایرانیان فرش جزء جدایی‌ناپذیر دکوراسیون منزل و حتی محل کارمان است. اغراق نیست اگر بگوییم که فرش، یکی از مشهورترین تولیدات صنایع دستی ایران است و در سراسر جهان ما را با طرح‌های زیبا و بافت‌های متفاوت آن می‌شناسند. از آنجا که فرش به نوعی هویت ملی ما محسوب می‌شود بهتر است راه‌های انتخاب فرش ایرانی مناسب خانه خود را بشناسیم.

به نظر شما می‌توان هر فرشی را در هر فضایی پهن کرد؟ اصول طراحی دکوراسیون می‌گوید خیر. شما باید نکاتی همانند رنگ، سایز، طرح و… را متناسب با اتاقی که می‌خواهید فرش را آن‌جا پهن کنید، در نظر بگیرید.

به گزارش اختصاصی مجله دلتا؛ انتخاب یک فرش با اندازه و طرح مناسب، زیبایی چیدمان داخلی را دو چندان می‌کند. در این مطلب نکاتی مطرح می‌شود که شما را در انتخاب فرش مناسب منزل‌تان یاری کند. این نکات هم در مورد فرش ماشینی و هم دست‌بافت یکسان است.

سایز مناسب فرش خانه

سایز مناسب فرش

یکی از نکات مهم در انتخاب فرش مناسب، اندازه آن است. بسیاری از افراد در انتخاب سایز مناسب فرش دچار اشتباه می‌شوند تا آنجا که بسیار پیش آمده که فرش را پس از خریداری به خانه برده‌ و دیده‌اند سطحی که فرش اشغال می‌کند، بیشتر از اندازه استاندارد است و چیدمان خانه را به‌هم می‌ریزد. اولین نکته‌ای که در انتخاب اندازه فرش در نظر می‌گیرید، این است که آن‌را کجا می‌خواهید پهن کنید. فرش هر اتاق اندازه مناسب خود را می‌طلبد.

۱- فرش مناسب اتاق پذیرایی

farshe monasebe otaghe pazirayeee فرش ایرانی ؛ به لطافت حریر و ابریشم

ابتدا به اتاق پذیرایی و فرش مناسب آن می‌پردازیم. اگر اتاق پذیرایی شما کوچک است، بهتر است فرشی با اندازه بزرگ که رنگ زمینه‌اش متناسب با رنگ مبلمان‍تان است، انتخاب کنید. در نظر داشته باشید فرش نباید آنقدر بزرگ باشد که تمام فضا را بپوشاند و به  دیوارها بچسبد. مثلاً در یک اتاق ۱۸ متری، انداختن یک فرش ۱۸ متری اشتباه است، به این علت  که فضا را کوچک‌تر نشان می‌دهد. همین‌ اندازه که لبه‌های فرش کمی از پشت کاناپه یا صندلی‌ها بیرون باشد، کافی‌است. با این‌کار فضای اتاق پذیرایی شما بزرگ‌تر به نظر می‌رسد.

اگر اتاق پذیرایی شما بزرگ است، باز هم انتخاب فرش ایرانی بزرگ مناسب است. بزرگی فرش در اتاق‌های پذیرایی بزرگ باید به اندازه‌ای باشد که لبه فرش با لبه مبل مماس باشد و زیر مبل نرود.

۲- فرش مناسب اتاق خواب

farshe monasebe otaghe khab فرش ایرانی ؛ به لطافت حریر و ابریشم

انتخاب فرش ایرانی برای اتاق خواب اصلی (مستر) و اتاق کودک یا مهمان متفاوت است. فرش مناسب اتاق خواب اصلی باید از جلوی پاتختی پهن شود و تا تخت ادامه داشته باشد. بهتر است فرش با تخت حدود نیم‌متر (۵۰ سانتی‌متر) فاصله داشته باشد. اما اگر می‌خواهید فرش مقابل تخت باشد، بهتر است مانند تصویر بالا قسمتی از فرش زیر تخت برود.

farshe otaghe koodak فرش ایرانی ؛ به لطافت حریر و ابریشم

برای اتاق کودک یا اتاق مهمان مرسوم است که یک فرش کوچک در مرکز اتاق پهن شود و مبلمان در اطراف فرش چیده شوند. فرش گرد گزینه‌ای بسیار مناسب برای این اتاق‌ها است. البته طرح فرش برای اتاق کودک بهتر است کودکانه و فانتزی باشد. باتوجه به جنسیت فرزند طرح و رنگ فرش را متناسب با مبلمان اتاق برگزینید. از آنجاکه کودکان بسیار حساس و آسیب‌پذیر هستند، فرشی را انتخاب کنید که ضد حساسیت باشد و گرد و غبار را به خود جذب نکند.

پیشنهاد می‌شود برای اتاق کودکان فرشی را انتخاب کنید که طرحش شلوغ  و رنگش چرک‌تاب باشد. از آنجاکه فرش اتاق کودکان زودبه‌زود کثیف می‌شود  این انتخاب تا حد امکان کثیفی فرش را ازنظر دور می‌کند.

۳- فرش مناسب اتاق غذاخوری

فرش مناسب اتاق پذیرایی

بر اساس اصول چیدمان برای اتاق غذاخوری باید فرشی انتخاب شود که هم میز و هم صندلی‌ها روی فرش باشند. برای انتخاب اندازه مناسب فرش اتاق غذاخوری ، پیشنهاد می‌شود که ابتدا میز را در جایی که می خواهید، قرار دهید سپس صندلی‌ها را نزدیک به میز بچینید. طول و عرض این مجموعه را اندازه بگیرید و بعد از هر طرف به آن ۵۰ سانتی‌متر اضافه کنید. به این ترتیب هنگامی که درحال استفاده از میز هستید، تمام افرادی که دور میز نشسته‌اند پایشان روی فرش قرار می‌گیرد.

رنگ مناسب فرش ایرانی

farshe modern فرش ایرانی ؛ به لطافت حریر و ابریشم

معمولاً روال بر این است که رنگ فرش یک تا دو درجه از رنگ مبلمان و دکوراسیون تیره‌تر باشد. البته این کار ضروری نیست و مبتنی بر سلیقه افرد است. اگر مایل هستید که رنگ فرش کاملاً متفاوت با دکوراسیون منزل‌تان باشد، سعی کنید که رنگ‌شان در تضاد بایکدیگر باشد. فرش‌هایی با رنگ زمینه تیره فضا را کوچک‌تر نشان می‌دهد و برای اتاق‌های بزرگ بسیار مناسب هستند.

نکته دیگری که بهتر است در انتخاب فرش مد نظر داشته باشید، طرح آن است. اگر سبک چیدمان خانه‌ شما مدرن است، بهتر است طرح فرش‌تان نیز مدرن باشد. البته این مسئله  قاعده کلی نیست و باز به سلیقه فرد بستگی دارد.

برای خواندن مطالب بیشتر در مورد معماری و دکوراسیون، دکوراسیون، از  مجله دلتا دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…