پل خواجو اصفهان ؛ نمونه معماری ایرانی در کشور مالزی

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
پل « پوترا » طولانی‎ترین پل موجود در شهر زیبای پوتراجایا" یکی از شهرهای واقع در جنوب کوالالامپور است" که با الهام از پل خواجو اصفهان ساخته شده‎است.
پل خواجو اصفهان

پل خواجو اصفهان روی رودخانه زاینده‌رود در شرق سی وسه پل واقع و در زمان شاه عباس دوم صفوی بنا شده‎است. با الهام از پل خواجو، یک پل در کشور مالزی ساخته شده است. طراحان برای طراحی این پل، از معماری ایرانی اسلامی بهره گرفته‎اند.

پل خواجو اصفهان

پل « پوترا » طولانی‎ترین پل موجود در شهر زیبای پوتراجایا (پوتراجایا یک شهر واقع در جنوب کوالالامپور و پایتخت کشور مالزی است.) است. این پل بلوار پوترا را به میدان پوترا متصل می‎کند. طول این پل ۴۳۵ متر و از مکان‎های محبوب و مناسب برای عکاسی است. در تمام ایام سال زوج‎های جوان برای تصویربرداری از مراسم عروسی خود، به این مکان زیبا می‎آیند.

پل پوترا از بتن (بتن مسلح یا بتن آرمه به بتن مسلح شده با میلگرد گفته می‌شود.) ساخته شده‎است. این پل مدرنیزه شده‎ی پل خواجو است که می‌توان روی آن به‎صورت پیاده، با اتومبیل و با مونوریل رفت و آمد کرد.

13 پل خواجو اصفهان ؛ نمونه معماری ایرانی در کشور مالزی

سازه‎ی پل پوترا به‎صورت دو طبقه است. سطح بالای پل خیابان و محل عبور عابر پیاده است. سطح زیرین پل، مونوریل (وسیله نقلیه‌ای ایمن، پاک و مناسب که بالاتر از سطح زمین حرکت می‌کند) وجود دارد.

قدمت پل خواجو با پل پوترا قابل مقایسه نیست. پل پوترا در سال ۱۹۹۹ میلادی افتتاح شده است .

گفته می‌شود دولت مالزی از ایران برای ساخت پل پوترا اجازه گرفته و دولت ایران اجازه ۲۵ درصد شبیه‎سازی پل خواجو را به کشور مالزی داده‎است. پل پوترا با پل خواجو تفاوت‌های زیادی مانند تعداد طاق‌ها، فاصله‌ی میان طاق‌ها، طول پل و… دارد.

پل اصفهان

اما از هرچه بگذیریم سخن دوست خوشتر است. از پل شبیه سازی شده در مالزی صحبت کردیم، اکنون می خواهیم از معماری ایرانی و اسلامی غنی و زیبای پل خواجو به‎صورت مختصر صحبت کنیم.

پل خواجو یکی از مشهورترین پل‎های اصفهان است و به علت معماری و تزئینات کاشی‌کاری زیبا از دیگر پل‎های ساخته شده روی «زاینده رود» مشهورتر است.

در دوران صفوی یکی از زیباترین پل‎های جهان پل خواجو بوده‎است. علاوه بر کاربری پل به‎عنوان محل عبور ، خواجو به منزله سدی  روی زاینده رود بوده‌است.

بین هر دو ضلع شرقی و غربی پل، ساختمانی شامل چند اتاق مزین به نقاشی به نام «شاه‎نشین» بنا شده‎است.

این ساختمان‎ها در دوره‎ی صفوی جایگاه بزرگان و امیرانی بوده که برای تماشای مسابقات شنا و قایقرانی در دریاچه مصنوعی به این مکان فراخوانده می‌شدند. فقط بخشی که از صندلی پادشاه باقی‌مانده، یک نیمکت سنگی است.

پروفسور آرتور آپهم پوپ (مورخ شهیر آمریکایی آثار هنری ایران است) و ژان شاردن (جواهرفروش و جهانگرد فرانسوی بود که کتاب ۱۰ جلدی «سفرهای سِر ژان شاردن» را در مورد ایران و خاور نزدیک نوشت)، در مورد پل خواجو چنین گفته‎اند:

«یک اثر تاریخی، اوج معماری پل پارسی و یکی از جالب‌ترین پل‌هایی است که در کل آن ضرب‎آهنگ و شرافت، عزت و ترکیبی  قوام، ابزار، زیبایی، و تفریح و سرگرمی وجود دارد».
خواجو اصفهان

دو شیرسنگی در گوشه‌های ضلع شرقی پل خواجو  دیده می‎شود. ظاهراً این دو شیر نماد سپاهیان بختیاری محافظ اصفهان و زاینده رود هستند.

پل خواجو ۲۴ دهانه‌ دارد که از مکعب‌های تراش‌خورده ساخته شده‎. در میانه پل، سدهای چوبی جلو رودخانه را مسدود می‎کرده‎است. تنظیم جریان آب رودخانه به‎دلیل وجود دروازه‎بند یا دریچه‎ای که در زیر قوس‌های قرار دارد، یکی از عملکردهای مهندسی پل خواجو است.

البته توضیحات فنی در مورد جزئیات طراحی و ساخت پل خواجو، در این مختصر نمی‎گنجد. اما شما می‎توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به کتاب‎های تخصصی معماری مراجعه کنید.

برای خواندن مطالب بیشتر در مورد عجایب پل خواجو ، دیدن عکس های پل خواجو اصفهان ، پلان پل خواجو ، مقاله پل خواجو ، تفاوت پل خواجو و سی و سه پل ، شعر در مورد پل خواجو ، سی و سه پل اصفهان ، پل چوبی اصفهان ،  معماری و دکوراسیون و معماری های خاص از مجله دلتا دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…