سند منگوله ‎دار به سند تک‎برگ تبدیل شود

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سند منگوله‎ دار که شکل قدیمی اسناد مالکیت است، به‎دلیل طرز تنظیمی که در گذشته داشت، دارای نقیصه‎هایی از جمله ناخوانی و ابهام در متن سند و اشتباه در متراژ ملک بود، که با رواج سند تک‎برگ این نقیصه جبران شد.
سند منگوله‎دار

سند منگوله‎ دار هرچند شکل قدیمی سند ملکی است، امروزه با توجه به افزایش معاملات و لزوم تبدیل سند منگوله ‎دار به سند تک‎برگ همچنان شاهد تعداد زیادی از املاک هستیم که دارای سند منگوله ‎دار هستند. در این مطلب قصد داریم جزئیات تبدیل سند منگوله دار به تک برگ را شرح دهیم .

اگر صاحب سند منگوله‎ دار هستید توصیه می‎شود تا نسبت به تبدیل آن به سند تک ‎برگ اقدام کنید زیرا متأسفانه سند منگوله‎ دار به راحتی  جعل می‎شود. اما سند تک‎برگ با ویژگی‎های منحصربه‎فردی که دارد  احتمال هرگونه جعل و سوءاستفاده را به حداقل رسانده است.

شاید در گذشته ملکی را خریداری کرده‎اید و پس از طی مراحل ثبت آن، سند منگوله‎دار دریافت کرده‎اید و اکنون  ضرورتی نمی‎بینید که  این سند را به سند تک برگ تبدیل کنید. در ادامه‎ی این مطلب  با  مزایای سند تک برگ آشنا می‎شوید.

مزایای تبدیل سند منگوله دار به تک‎برگ

در گذشته سند منگوله‎ دار بنا به دلایلی از امنیت و دقت کافی برخوردار نبود، بنابراین امکان هر گونه جعل و خلافی در آن وجود داشت. اسناد تک‎برگ با ویژگی‎های منحصربه‎فرد نسبت به سند منگوله ‎دار قدیمی از دقت و امنیت بالاتری برخوردارند و جعل این اسناد به سادگی امکان پذیر نیست.

آن‎جا که سند منگوله ‎دار به‎صورت دستی  نوشته می‎شد مشکلات رایجی از جمله: بدخط بودن، ناخوانا بودن و اصلاحات مکرر در سند ایجاد می‎شد. این موارد، خوانایی سند را تا حد زیادی مشکل می‎کرد. اما، این مشکلات در اسناد تک برگ حل شده است و افراد می‌توانند اطلاعات مربوط به ملک و مالک را به روشنی مطالعه کنند.

امروزه  ثبت اسناد تک‎برگ مکانیزه انجام می‎شود و می‌توان به راحتی از  جزئیات دقیق مالک و ملک مطلع شد. چنانچه مشکلی در مورد ملک یا صاحب آن وجود داشته باشد، تمام موارد  مشخص خواهد شد. ضمن این‎که با کمک اسناد تک‎برگ می‌توان اطلاعات مربوط به مالک و ملک را در هر  نقل و انتقال به روزرسانی کرد.

 

سند منگوله‎دار

سند تک‎برگ را می‎توان جداگانه برای چند شریک صادر کرد، این مورد یکی از مهم‎ترین مزیت‎ها نسبت به سند منگوله ‎دار است.

همان طور که دیده‎اید اسناد قدیمی صفحات زیادی داشتند، که با صدور سندهای تک‎برگ تعداد صفحات سند به حداقل میزان ممکن رسیده است.

در سند منگوله‎ دار ،کروکی و جزئیات ملک معلوم نبود اما در سندهای تک‎برگ با درج کروکی که از ملک در سند وجود دارد می‎توان به اطلاعات دقیقی از متراژ ملک دست یافت، ضمن این‎که از این طریق می‎توان مانع از تعرض به ملک شد.

سند منگوله‎ دار قدیمی که امکان صدور آن برای هر نفر وجود نداشت، به مرور زمان دچار فرسودگی  می‎شد تا حدی که گاهی خطوط، خوانایی خود را از دست  می‎دادند و کار جعل  سند را هموار می‎کردند. با صدور سند تک‎برگ  و امکان اختصاص یافتن آن به هر نفر، مشکل فرسودگی و دست به دست شدن سند برطرف می‌شود.

از آن‎جا که در اسناد تک‎برگ خبری از اصلاحات مکرر نیست، با مراجعه به این اسناد نمی‌توان به نقل و انتقالات قبلی ملک پی ‎برد. تمام نقل و انتقالات مربوط به اسناد تک‎برگی در سامانه ثبت اسناد درج شده است. برای کسب آگاهی از این موضوع باید به دفاتر ثبت اسناد مراجعه شود. این کار پیگیری سابقه‎ی ملک را آسان‌تر کرده است. ضمن این‎که اطلاعاتی که از سوی دفاتر اسناد رسمی ارائه می‌شوند، صد در صد قانونی، معتبر و قابل استناد هستند.

سند منگوله‎دار

چه کسانی باید سند منگوله‎دارشان را تعویض کنند؟

 بعضی براین باورند که هر سند منگوله‎ دار باید به سند تک‎برگ تبدیل شود، در صورتی که چنین نیست؛ تنها افرادی که پس از سال ۹۰ معامله ملکی منعقد کرده‎اند برای هر نقل و انتقالی به سند ملکی تک‎برگ نیاز دارند.

اگر ملکی را با سند تک‎برگ خریداری کرده‎اید نیاز به تعویض سند ندارید، البته تا زمانی که بخواهید ملک را به دیگری انتقال دهید.  توصیه می‎شود به منظور صرفه‎جویی در وقت و زمان خود، هنگام معامله‎ی ملک، مالک نسبت به تبدیل سند اقدام کند.

برای گرفتن سند ملکی تک‎برگ مراحلی لازم است سپری شود که در مطلب « مراحل دریافت سند تک برگ » به طور مفصل بیان شده است.

برای مطالعه‎ی بیشتر به نکات حقوقی ملکی، دانستنی های حقوقی ملکی، مجله دلتا مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…