کد رهگیری املاک الزامی است یا نه ؟

۹
15
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کد رهگیری املاک امنیت معامله املاک را تضمین می‎کند. طبق بخشنامه صادره وزارت صنعت، معدن و تجارت در دی‎ماه 97 تخصیص کد رهگیری در معاملات املاک و مستغلات توسط مشاوران املاک الزامی است.
کد رهگیری املاک

کد رهگیری املاک، امنیت معاملات املاک را تضمین می‎کند. معاملات خرید و فروش و اجاره املاک در گذشته به صورت قولنامه های دست نویس و گاهی در بنگاه های املاک ثبت می‎شد. اما در راستای شفاف سازی اطلاعات مربوط به معاملات املاک و آمار دقیق سطح قیمت املاک، از سال ۱۳۸۷ بخشنامه‎ای صادر شد تا کلیه معاملات و نقل و انتقالات ملکی به صورت هوشمند در سامانه معاملات املاک ثبت شود.

 طبق این بخشنامه گرفتن کد رهگیری برای تمام قراردادها (اعم از خرید و فروش، رهن و اجاره) توسط مشاوران املاک الزامی  است. طبق ماده ۲۸ قانون نظام امور صنفی، در صورتی که بنگاه های املاک قراردادی را بدون کد رهگیری صادر کنند متخلف محسوب شده و با آنها برخورد می‎شود.

 همچنین طبق بخشنامه صادره وزارت صنعت، معدن و تجارت در دی‎ماه ۹۷ تخصیص کد رهگیری در معاملات املاک و مستغلات توسط مشاورین املاک الزامی است.

 مزایای دریافت کد رهگیری املاک

۱. تضمین امنیت معامله

در مبایعه‎نامه های دارای کد رهگیری، فروشنده ملک نمی‎تواند  یک ملک را به چندین نفر بفروشد. زیرا به محض صادر شدن کد رهگیری برای یک معامله، کدپستی ملک معامله شده در سامانه سراسری معاملات مسکن که تمام آژانس های املاک به آن متصل هستند، ثبت و قفل می‎شود و آن ملک در فهرست املاک فروش رفته قرار می‎گیرد.

۲. عدم امکان جعل

به دلیل چاپی بودن کلیه اطلاعات و مفاد قرارداد و داشتن بارکد و هولوگرام بر روی صفحات آن، امکان جعل در این نوع قراردادها مقدور نیست.

کد رهگیری املاک

۳. پیگیری دریافت نکردن وجه  مورد معامله

اگر فروشنده در حالی که ملک را تحویل داده است نتواند در موعد مقرر وجه  مورد معامله را از خریدار دریافت کند، می تواند با استفاده از کد رهگیری، موضوع را راحت تر پیگیری کند. برای طرف های معامله  به محض اینکه بنگاه املاک برای قرارداد، کد رهگیری صادر می‎کند از سامانه ثبت معاملات کشور پیامکی ارسال می‎شود که نشان دهنده صحت معامله است.

۴. پیگیری آسان

مبایعه نامه ها و اجاره نامه های دارای کد رهگیری در مراجع قضایی و انتظامی از اعتبار بیشتری نسبت به مبایعه نامه های عادی برخوردارند و به راحتی قابل ردیابی و رسیدگی هستند.

۵. استعلام ثبت قرارداد

 برای اطمینان از صحت کدرهگیری، دو طرف قرارداد می‎توانند با مراجعه به سایت سامانه ثبت معاملات و املاک کشور کد ملی و کد رهگیری خود را وارد کرده و از صحت قراردادشان آگاه شوند.

کد رهگیری املاک

برای دریافت کد رهگیری املاک به چه نکاتی باید توجه کرد؟

  • قراردادخود را حتماً در آژانس های املاک معتبر و رسمی تنظیم کنید.
  • پس از تحویل قرارداد، مشخصات هویتی دو طرف قرارداد و متن قرارداد را به دقت بررسی کرده و از داشتن کد QR و برچسب هولوگرام در بالای قرارداد اطمینان یابید.
  • به سبب اینکه برای داشتن کد رهگیری املاک کدپستی صحیح و معتبر اهمیت دارد، حتماً اقدام به گرفتن تاییدیه کدپستی از ادارات پست کنید و به کدپستی های درج شده در پشت کارت ملی اکتفا نکنید.

با توجه به اینکه مفاد این قراردادها توسط کارشناسان اتحادیه کشوری صنف املاک کشور و حقوق‎دانان سازمان صنعت، معدن و تجارت و با رعایت عدل و انصاف تنظیم شده، معمولاً حقوق دو طرف معامله در آن لحاظ گردیده است. لذا چنانچه هر یک از طرفین دارای توافقی غیر از آنچه در متن قرارداد درج شده باشند، می‎توانند در قسمت توضیحات قرارداد به آن اشاره کنند.

۹ دیدگاه

  1. خانی

    ۱۷ تیر ۱۳۹۸ در ۱:۲۶ ب٫ظ

    مطلب بسیار عالی است

    پاسخ

  2. فراز

    ۱۵ تیر ۱۳۹۸ در ۳:۱۱ ب٫ظ

    مفید و عالی

    پاسخ

  3. کاشی پور

    ۱۴ تیر ۱۳۹۸ در ۱:۲۳ ب٫ظ

    هیچ تضمینی برای جلوکیری از کلاهبرداری نیست

    پاسخ

  4. مقدم

    ۱۴ تیر ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۸ ق٫ظ

    مطلب مفید و لازمی بود
    ممنونم

    پاسخ

  5. خانم طلوعی

    ۱۴ تیر ۱۳۹۸ در ۱:۵۸ ق٫ظ

    بسیارمطالب آموزنده ای بود

    پاسخ

    • رحمتی

      ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۶:۵۷ ب٫ظ

      اگاه کننده و دقیق بود

      پاسخ

  6. چهاردولی

    ۱۳ تیر ۱۳۹۸ در ۷:۴۲ ب٫ظ

    بی نظیر

    پاسخ

  7. آقازاده

    ۱۳ تیر ۱۳۹۸ در ۷:۴۱ ب٫ظ

    خیلی مفید

    پاسخ

  8. ابراهیمی

    ۸ خرداد ۱۳۹۸ در ۷:۴۱ ب٫ظ

    مطالب مفیدی را بیان نموده اید
    با تشکر

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…