سرای وکیل التجار

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
دکوراسیون داخلی سرای وکیل التجار، سرشار از اشیای مربوط به دهه اول قرن ١٤، یعنی حد فاصل بین ١٣٠٠ تا ١٣١٠ است.
سرای وکیل التجار

سرای وکیل التجار یکی از عمارت های دیدنی تهران است. این بنا حدود صد سال پیش در نخستین میدان دایره‎ای‎شکل تهران ساخته شد. این میدان، در زمان قاجاریه بنا شد و نام آن  «پاقاپوق» بود، که سپس به میدان اعدام، و هم‎اکنون به میدان محمدیه تغییرنام یافته است. البته چون این میدان در زمان محمد شاه ساخته شد، قبل از این هم به این میدان “محمدیه” می‎گفته‎اند. نشانی سرای وکیل التجار در تهران، میدان محمدیه، ضلع شمال غربی، کاشی ۲۹ است.

سرای وکیل التجار تهران

میرزا محمد باقر میزانی احداث کننده سرای وکیل التجار است؛ از این رو به آن «سرای میزانی» نیز می‎گویند. “سرای” یا “سرا”، مکانی بسیار بزرگ و دو طبقه در بازار بوده که معاملات کلی در آن انجام می‎شده است. در طبقه بالا دفترهای تجارت قرار داشت و در طبقه پایین انبارها و کارگاه‌های تولیدی. سرا  از زبان پهلوی گرفته شده و به معنی خانه و مکان است.

سرای میزانی تهران

وکیل التجار، یک  لقب رسمی دولتی است که در دوره قاجار به دلیل اعتبار و حسن شهرت میزانی در میان تاجران تهران، به او داده شده است.

کاشی‎کاری سرای وکیل التجار تاریخ ۱۳۰۸ را نشان می‌دهد که مربوط به دوره پهلوی اول است. اما گفته می‎شود در این تاریخ ملک عقب‌نشینی شده است و میدان بزرگ‌تر؛ بنابراین ساخت این سرا به‎طور حتم به سال­‌های اواخر قاجار برمی­‌گردد.

u سرای وکیل التجار

کاربری این‎جا از ابتدا محل پخش انواع بنشن‎ بوده و با وجود این‎که این سرا سرپوشیده است، چند دفتر بازرگانی برای فروش کالا در آن فعالیت می‎کرده‎اند. این سرا در آن زمان از مهم‎ترین و معتبرترین بنگاه‎های تجاری تهران به شمار می‎رفت.

دکوراسیون داخلی سرای وکیل التجار

نوادگان میرزا محمد باقر میزانی در طول سال‎های گذشته با احترام به فرهنگ ایران زمین، در مدت شش سال آن را مرمت و بازسازی کرده‎اند. این بازسازی، با دستان هنرمند استادان معماری سنتی ایران و کاشی‎کاران و نجاران زبردست انجام شده است.

سرای وکیل التجار

همچنین در طراحی داخلی مجموعه وکیل‌التجار، از اشیای مربوط به دهه اول قرن ١۴، یعنی حد فاصل بین ١٣٠٠ تا ١٣١٠ ، استفاده شده است.

برای خواندن دیگر مطالب معماری و دکوراسیون،  از مجله دلتا دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…