عمارت سرای روشن ، خیابان ناصرخسرو

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
عمارت سرای روشن در تهران در خیابان ناصرخسرو و نزدیک به کوچه مروی واقع شده است. تاریخ ساخت آن به سال 1311 خورشیدی، دوره پهلوی اول برمی‎گردد.
عمارت سرای روشن

عمارت سرای روشن در خیابان ناصرخسرو تهران را دیده‎اید؟ اگر به تهران‎گردی و معماری ایرانی علاقه دارید، عمارت سرای روشن، پیشنهاد مجله دلتا برای شمااست.

سرا در بازار به چه معنااست؟

“سرای” یا “سرا”، مکانی در بازار بوده است که معاملات کلی در آن انجام می‎شده است. این مکان، در فضایی بسیار بزرگ و در دو طبقه ساخته می‌شد. در طبقه بالا دفترهای تجارت قرار داشت و در طبقه پایین انبارها و کارگاه‌های تولیدی. سرا  از زبان پهلوی گرفته شده و به معنی خانه و مکان است.

عمارت سرای روشن

عمارت سرای روشن در تهران در خیابان ناصرخسرو  و نزدیک به کوچه مروی واقع شده است. تاریخ ساخت آن به سال ۱۳۱۱ خورشیدی، دوره پهلوی اول  برمی‎گردد.

در بخش های بالایی آن نماد اهورامزدا چشم‎نوازی می‎کند که یادآور دوران هخامنشی در ایران زمین است.

عکس قدیمی سرای روشن

معماری ایرانی با طراحی مناسب، محاسبات دقیق، فرم درست پوشش، رعایت مسائل فنی و علمی در ساختمان، ایوان‌های رفیع، ستون‌های بلند و تزئینات گوناگون، یکی از با ارزش ترین معماری های جهان به شمار می‎رود.

نشان پیکر بالدار در دیدگاه متداول باستان‌شناسان و ایران‌شناسان ، با عنوان نگارهٔ اهورامزدا شناخته می‌شود. همچنین، گاه به آن نام فروهر هم اتلاق می‌شود.

نماد خورشید بالدار نیز در فرهنگ خاورمیانه و در تمدن مصر، سوریه و آشور، تاریخی طولانی دارد و نماد فروهر اقتباسی از آن است.

عمارت سرای روشن

فرشته‎های نیمه عریان نیز که نشان معماری اروپایی است، در کنار اهورامزدا قرار گرفته‎اند که با هم متناقض هستند. تزئین‎ها، ستون‎ها و مجسمه‌های سرای روشن، وام‌گرفته از معماری باروک است. معماری باروک، نوعی از معماری کلاسیک منحط بی‌ساختار و دارای تزئینات نمایشی زیاد و عجیب و غریب است.

این شاهکار معماری ایرانی و اروپایی،  بسیار دیدنی است و هم‎اکنون کاربری تجاری دارد.

 

از شما دعوت می‎شود تا برای خواندن مطالب بیشتر با موضوع  معماری و دکوراسیون و معماری های خاص ، از  مجله دلتا دیدن کنید.

یک نظر

  1. علیرضا شیخ صراف

    ۵ تیر ۱۳۹۹ در ۰:۵۷ ق٫ظ

    پهلوی اول از ۱۳۱۳ شروع میشه!!! بنا متعلق به قاجاریه است

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…