قیمت مسکن سال ۹۸ ، گران می‎شود یا نه؟

۰
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بعضی دست اندرکاران صنعت ساخت و ساز می‎گویند: رشد نرخ ارز، تاثیر خود را بر قیمت مسکن در سال 98 خواهد گذاشت.
قیمت مسکن سال 98

قیمت مسکن سال ۹۸ ، گران می‎شود یا نه؟ به باور برخی کارشناسان، با افزایش قیمت مصالح ساختمانی، نرخ واحدهای مسکونی نوساز در سال آینده افزایش می‎یابد. درعین حال برخی دیگر از کارشناسان این موضوع را تایید نمی‎کنند و برای این ادعای خود دلائلی را بیان کرده‎اند.

به گزارش مجله دلتا به نقل از اقتصادآنلاین، نوسان های نرخ ارز در سال گذشته، افزایش قیمت مصالح ساختمانی را درپی داشت. بعضی دست اندرکاران صنعت ساخت و ساز می‎گویند: رشد نرخ ارز، تاثیر خود را بر قیمت مسکن در سال ۹۸ خواهد گذاشت. از سوی دیگر برخی کارشناسان اقتصاد مسکن بر این باورند که، بازار مسکن، رشد حداکثری قیمت‌ را داشته است و کاهش ۶۲ درصدی معاملات نشان می‌دهد،جهش دوباره قیمت‌ها امکان ندارد و بازار مسکن، کشش رشد قیمت را ندارد.

بررسی معاملات مسکن درآذرماه امسال نشان می‌دهد که، تلاطم بازار مسکن فروکش کرده است. در آذر ۹۷ بیشترین افزایش ماهانه قیمت مسکن شهر تهران به ترتیب در مناطق ۱، ۱۲ و ۷ روی داده که در مقایسه با آبان ۹۷ به ترتیب با ۱۱، ۱۱ و ۹ درصد افزایش قیمت داشته‎اند.

درسایر مناطق  افزایش محسوس نسبت به آبان ماه دیده نشده و حتی در منطقه ۱۶ که فقط ۱۱۹ مورد معامله  صورت گرفته، میانگین قیمت‌ها ۶.۶ درصد نسبت به آبان امسال کاهش داشته است.

قیمت مسکن سال 98

از سوی دیگر مانند ماه‌های گذشته معاملات واحدهای نوساز، بازهم  روبه کاهش گذاشت. به رغم اینکه  خانه های تا پنج سال ساخت با ۴۳ درصد، بیشترین تعداد معاملات مسکن شهر تهران را در آذر۹۷ از آن خود کرده‎اند، این میزان در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته ۵.۴ درصد کاهش و میزان معاملات  واحدهای با عمر ۶ سال به بالا ۵.۵ درصد افزایش یافته است.

بنابراین گزارش، تمایل متقاضیان به سمت واحدهای کوچک‌تر، از دیگر متغیر‎های  بازار مسکن شهر تهران است. سال گذشته در همین زمان واحدهای ۶۰ تا ۷۰ متر با ۱۴.۳ درصد از کل معاملات، بیشترین فروش را به خود اختصاص داده بودند. امسال این رتبه مربوط به واحدهای ۵۰ تا ۶۰ متر با ۱۴.۸ درصد است.

در ضمن به‎رغم اینکه قیمت مصالح ساختمانی دو تا سه برابر افزایش یافته زمین، تاثیر اصلی را در قیمت مسکن گذاشته است و هماهنگ با افزایش قیمت مسکن جهش داشته و نمی‌تواند به عنوان عامل دوباره درافزایش قیمت مسکن طی ماه‌های آینده تاثیرگذار باشد.

بنابراین، کاهش شدید معاملات، وجود فضای سفته بازانه، افزایش خرید و فروش واحدهای قدیمی ازکل معاملات، افزایش سهم واحدهای مسکونی کوچک و بی تاثیر بودن قیمت زمین بر مسکن، پنج عامل اصلی بازار مسکن شهر تهران است که نشان دهنده قرارگرفتن بازار در اوج ظرفیت خود است و ازماه‌های آینده رکود تورمی جای خود را به رکود غیرتورمی خواهد داد.

ظرفیت بازار مسکن پر شده است

این در حالی است که، کارشناس بازارمسکن کاهش شدید توان متقاضیان خرید خانه را در افت ۶۲ درصدی معاملات مسکن شهر تهران در آذرماه موثر می‎داند و می‎گوید: با توجه به روند کنونی بازار مسکن ،متقاضیان باوجود افزایش قیمت، هم‌چنان ضعیف باقی مانده و رشد قابل توجه قیمت مسکن  طی یک سال گذشته، حاکی است که ظرفیت بازار مسکن پر شده و قیمت مسکن سال ۹۸ رشد  نمی یابد و دوره  رکود به نسبت طولانی را در این بخش پیش رو داریم .

مسکن گران

مهدی سلطان محمدی تاکید می‎کند: فروشندگان به سادگی  راضی نمی‌شوند تا قیمت‌ها را پایین بیاورند و فقط زمانی که رکود طولانی شود قیمت‌های پیشنهادی را کاهش می‌دهند.به گفته وی، اگر طبق پیش‌بینی ها ، افزایش قیمت مسکن تا پایان سال متوقف شود، فرصت خوبی برای خریداران خواهد بود تا خانه مناسب خود را خرید کنند.

با صفحات خبر و گزارش و اخبار مسکن مجله دلتا همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…