سند ملکی تک‎برگ چیست؟

۱
5
زمان مطالعه: 4 دقیقه
سند ملکی تک‎برگ به دلیل ضریب امنیت بالایی که دارد به راحتی قابل جعل نیست بنابراین رواج سند ملکی تک‎برگ باعث کاهش کلاهبرداری‎ها در زمینه‎ی اسناد ملکی شده است که در این مطلب مواردی از این قبیل را بیان می‎کنیم.
سند ملکی تک‎برگی

سند ملکی تک‎برگ یکی از انواع سند ملکی است که مانند هر سند ملکی دیگری، مالکیت صاحب ملک را  نشان می‎دهد با این تفاوت که  سند املاک در گذشته به صورت دفترچه‎ای چند برگ بود، امروزه شکل آن تغییریافته ودر جدیدترین نوع خود به شکل تک‎برگی درآمده است.

ویژگی‎های سند ملکی تک‎برگ:

سند ملکی تک‎برگ که از سال ۱۳۹۰ پا به عرصه وجود گذاشت از لحاظ خوانا بودن و شفاف بودن وهمچنین داشتن پارامترهای امنیتی نظیر داشتن هولگرام، مزیتی است که این سند را نسبت به گذشته متمایز کرده است.

صدور این اسناد در اداره ثبت مثل سندهای قدیمی به صورت دستی تهیه نمی‎شوند، روند چاپ آنها  به‎صورت مکانیزه و الکترونیکی انجام می‎شود، این یکی از بهترین ویژگی‎های سندهای جدید است که  مشکل بد خط بودن و یا ناخوانا بودن سند و نوشتن اصلاحات مکرر در پشت سند را حل کرده  و می‎توان به راحتی اطلاعات درون سند را دید .

تمام مشخصات ملک و مالک به طور دقیق و خوانا آمده است بنابراین خواندن و کنترل سند تک‎برگ برای مردم راحت شده است، این حسن یکی از دلایلی است که جعل این اسناد را مشکل ساخته است.

سند ملکی تک‎برگ، کروکی دقیق و اطلاعات جزیی‎تری نسبت به سند‎های قدیمی دارد، بنابراین دیگر مشکلات ناشی از ابهام در متراژ ملک و تعرض به املاک به وجود نمی‎آید.

 

سند ملکی تک‎برگ

در سند ملکی تک‎برگ، مانند سند قدیمی، صفحات و ستون‎های زیادی برای نقل و انتقالات وجود ندارد بلکه قسمت کمی  برای این منظور در نظر گرفته شده، این به دلیل آن  است که در سیستم جدید قرار نیست  نسخه صادر شده اسناد برای مدت طولانی در دست مردم باقی باشد، زیرا بقای دراز مدت سند مالکیت در دست مالک، به صلاح نیست. بنابراین برابر مقررات صادره، دفاتراسناد رسمی مکلف شده‎اند پس از هر نقل و انتقال  ملک،سند ملکی تک‎برگ آن را از فروشنده گرفته و پس از درج نقل و انتقال در محل آن، به جای تحویل به خریدار، سند را برای تعویض ، به اداره ثبت مربوطه تحویل دهند و سند ملکی تک‎برگ جدید به‎نام و مشخصات مالک جدید صادر شود.

خرید و فروش‎ها و مالکان قبلی که در اسناد پیشین معلوم و مندرج بوده است در اسناد جدید وجود ندارند.اما در صورتی که معامله‎ای غیر از نقل و انتقال  مثل رهن، روی ملک انجام ‎شود، آن معامله توسط دفترخانه‎مورد نظر در پشت سند تک‎برگ درج شده و به مالک مسترد و تحویل می‎شود.

همچنین حتی امکان درج دفعات این نوع معاملات هم در پشت سند ملکی تک‎برگ، محدود بوده و پس از اتمام و پرشدن محل اختصاصی، سند مالکیت باید تعویض شود و امکان الصاق و پیوست نمودن ضمیمه هم که در اسناد دفترچه‎ای قبلا وجود داشت در این اسناد از بین رفته است.

کاستن از سفرهای درون شهری به سبب  مراجعه نکردن مردم به ادارات ثبت برای تعویض اسناد خود ،یکی دیگر از ویژگی‎های  سند ملکی تک‎برگ  است. در زمان صدور اسناد مالکیت دفترچه‎ای ، همه امورات ثبتی اسناد مالکیت توسط خود مالکان و بامراجعه به ادارات ثبت اسناد و املاک انجام می‎شد و حالا هم می‎شود. در خصوص سند ملکی تک‎برگ طوری برنامه‎ریزی شده است که در نقل و انتقالات، این عمل در همان جلسه‎ای که دوطرف معامله در دفاتر اسناد رسمی اقدام به معامله می‎کنند صورت می‎گیرد .پس از تهیه و امضای فرم‎ها ،بقیه امور توسط دفاتر اسناد پیگیری می‎شود و خریداران به ادارات ثبت مراجعه نمی‎کنند.

این برنامه ریزی باعث تقلیل سفرهای درون شهری مردم و از تراکم حضور مردم در ادارات ثبت سرتاسر کشور کاسته می‎شود. همچنین باعث خواهد شد  روند امور ثبتی  در ادارات ثبت روان‎تر انجام شود.

سند ملکی تک‎برگ

 صدور اسناد مالکیت مجزا برای هریک از مالکان، هر چند قبل از رواج سند ملکی تک‎برگ، مالکین مشاعی املاک، می‎توانستند با مراجعه به ادارات ثبت، نسبت به سهم مشاعی خود سند مالکیت جداگانه دریافت کنند، ولی عملاً در اکثر موارد این کار انجام نمی‎شد و املاک مشاعی دارای یک سند مالکیت بودند و این سند هم در دست و اختیار یکی از مالکان قرار می‎گرفت و سایر شرکاء سندی برای مالکیت خود در اختیار نداشتند. از آنجا که فرهنگ مشارکت متأسفانه در کشور ما شایع نیست  این حالت باعث بروز مشکلاتی در املاک مشارکتی می‎شد .

 قبل از اینکه سند مالکیت املاک  به‎شکل تک‎برگی درآیند،میان مالکان مشاعی،  در مواردی که اختلافاتی پیش می‎آمد، شریکی که سند مالکیت را تصاحب کرده بود ، مانع بهره‎مندی شرکای دیگر از حقوق و مزایای سند مالکیت می‎شد و شرکای محروم هم ناگزیر به مراجعات مکرر و چه بسا بیهوده به مراجع ثبتی و قضایی برای احقاق حق خود می‎شدند. در اکثر موارد هم به‎دلیل نبود سند مشاعی در دست خود ،موفق به احقاق حق نمی‎شدند. در سند ملکی تک‎برگ این معضل حل شده است زیرا  در هر تغییر، مالکیت سند عوض شده و به‎نام هریک از شرکای مشاعی و نسبت به سهم  او سند مجزا صادر شده و به نشانی پستی او  فرستاده می‎شود.

برای مطالعه‎ی بیشتر به نکات حقوقی ملکی، دانستنی‎های حقوقی ملکی و مجله دلتا مراجعه شود.

یک نظر

  1. پویان

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ در ۵:۲۱ ب٫ظ

    بسیار عالی… مطلب مفید بود متشکرم… اگر میشه مطلبی در مورد صدور المثنی سند ملکی قرار بدبد ممنون میشم….
    آیا سایتی وجود داره که از اون طریق بشه سند تک برگی رو استعللام کرد؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…