درمان با روغن های گیاهی به روش طب سنتی

۰
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
درمان با روغن های گیاهی ‌از طریق ماساژ یکی از رایج ترین شیوه‌های طب سنتی است که می‌تواند سلامت شما را در برابر آسیب‌های برخی داروهای شیمیایی و صنعتی حفظ کند.
درمان با روغن

در طب سنتی یکی از انواع درمان، درمان با روغن ‌از طریق ماساژ است که طی آن روغن‌های گیاهی با توجه به خواصشان  و تاثیری که بر بیماری می‌گذارند، به‌کار می‌روند. مزاج روغن و مزاج بیماری در این انتخاب‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کنند. دکتر علیرضا عباسیان _متخصص طب سنتی_ در این‌باره توضیحات لازم را ارائه می‌کند.

درمان با روغن بنفشه و روغن نیلوفر

برای افرادی که بیماریشان مزاج گرم دارد، روغن مالی با روغن‌های سرد و تر توصیه می‌شود. روغن بنفشه سرآمد این دسته از روغن‌ها به‌شمار می‌رود.

بعضی روغن‌ها مستقیما از خود گیاه به‌دست نمی‌آیند و با استفاده از روغن‌های دیگر تهیه می‌شوند. مثلا روغن بنفشه از خود گیاه بنفشه درست نمی‌شود؛ بلکه با خیساندن گلبرگ‌های گل بنفشه در روغن کنجد به‌عمل می‌آید.

اما این تنها روغن با طبع سرد نیست. روغن بنفشه و روغن نیلوفر در درمان انواع سردردهای ضربان‌دار موثر واقع می‌شوند. همچنین در افرادی که دچار التهاب پوستی می‌شوند (بخشی از پوست قرمز می‌شود) استفاده از روغن گل ختمی کارگر می‌افتد.

روغن با طبع معتدل

روغن بادام شیرین طبع معتدلی دارد و در بسیاری موارد به کمک روغن‌های دیگر می‌آید و پایه روغن‌ها قرار می‌گیرد. برجسته‌ترین خاصیت روغن بادام شیرین، خواب‌آوری است.

کسانی که به‌طور طبیعی خوابشان نمی‌برد، می‌توانند با استفاده از روش روغن مالی و روغن بادام شیرین مشکل خود را برطرف کنند؛ به این ترتیب که کافی است مقداری از این روغن را به ناحیه اطراف بینی بمالند.

 علاوه بر این می‌توان روغن بادام شیرین را روی پیشانی مالید و از خواص آن بهره‌مند شد. همچنین روغن بادام شیرین به دلیل طبع متعادلی که دارد، برای درمان خشکی مو و به‌ویژه پوست استفاده می‌شود؛ کافی است مقداری از آن را روی پوست خشک بمالید.

درمان با روغن گیاهی

رفع کک و مک به روش روغن مالی

میان روغن‌هایی که طبع گرم دارند و استفاده از آن‌ها بین مردم رواج دارد، می‌توان از روغن بادام تلخ نام برد. این روغن به‌ علت مصرفی که در حوزه زیبایی دارد و اثر مطلوبی که بر ناراحتی‌های پوستی باقی می‌گذارد، بیشتر شناخته شده است.

افرادی که پوست‌های کک‌ومکی دارند، باید مقداری روغن را روی قسمت‌های کک‌ومک‌دار بمالند و به‌آرامی با سرانگشتان ماساژ دهند. ضمن این‌که روغن بادام تلخ می‌تواند حالت کدری و تیرگی روی پوست را هم برطرف کند.

ذکر این نکته ضروری است که مغز بادام تلخ مقداری سیانور در خود دارد و اساسا تلخی، از آن نشات می‌گیرد. به همین سبب در استفاده از آن در ناحیه اطراف چشم، باید حواستان باشد روغن وارد چشم نشود. اگر هم روغن وارد چشم شد، حتما بلافاصله چشم را بشویید.

روغن مالی در طب سنتی

تسکین دردهای عضلانی با روغن

با استفاده از روش روغن مالی می‌توان بخشی از دردهای رایج مفصلی را موقتا تسکین داد. روغن دارچین و زنجبیل هم دو روغن دیگری هستند که طبعشان گرم است و از خواباندن در روغن‌های کنجد و زیتون به‌دست می‌آیند.

این دو از روغن‌هایی به‌شمار می‌روند که عطر خوبی دارند و در اصطلاح به آن‌ها روغن فرار هم گفته می‌شود. علاوه بر بوی خوش، روغن دارچین و زنجبیل سوزاننده هم هستند و برای تسکین دردهای عضلانی و مفصلی هم به‌کار می‌روند.

با مالیدن این دو روغن بر محل درد و کمی ماساژ از میزان درد کاسته می‌شود. اما باید مراقب باشید روغن دارچین و زنجبیل با مخاط‌ها تماس نداشته باشند. چراکه سوزاننده هستند و اگر دست آلوده به روغن را به چشم و دهان و بینی بزنید، احساس سوزش و ناراحتی زیادی ایجاد خواهند کرد.

برای دیدن مطالب بیشتر درباره‌ی سلامتی از مجله دلتا بازدید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…