سند ملکی و اقسام آن

۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در قدیم سندهای املاک به صورت دفترچه‌هایی بود که از چند برگ تشکیل می‌شد، اما امروزه سند تک‌برگ جای آن را گرفته که از اصالت و شفاف بودن بیشتری نسبت به گذشته بهره‌مند است.
سند ملکی

سند ملکی و شناخت اقسام آن به ما کمک می‎کند هنگاهی ‎که قصد خرید ملکی را داریم بتوانیم نسبت به آن ملک اطلاعات کافی پیدا کنیم و همچنین تا حد امکان از سوءاستفاده‎ کلاهبرداران ملکی در امان بمانیم. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

سند ملکی وکالتی

به سندی گفته می‎شود که به ‎نام شخص دیگری به عنوان وکیل فروشنده تنظیم شده باشد. امروزه متداول شده که در معاملاتی که باید به ثبت برسند و سند رسمی برایشان تنظیم شود، بنابر دلایلی از قبیل: نداشتن سند رسمی ملک، آماده نبودن سند تفکیکی، فرار از مالیات، در رهن بودن سند، عجله فروشنده و طولانی بودن مراحل انتقال رسمی ملک فروشنده به خریدار وکالت بلاعزل در فروش می‎دهد. اما سند ملکی وکالتی ممکن است خطراتی برای خریدار در پی داشته باشد که نباید از آن غافل بود.

سند ملکی تک برگی

در قدیم سندهای املاک به صورت دفترچه‎هایی بود که از چند برگ تشکیل می‎شد اما امروزه، سند تک‌برگ جای آن را گرفته که از اصالت و شفاف بودن ویژه‎ای نسبت به گذشته بهره‎مند است. سندهای قدیمی که به شکل دفترچه‎ای بود به علت ایمنی کمی که داشتند به راحتی جعل می‎شدند اما سند تک‌برگ طوری طراحی شده که به راحتی نمی‎توان آن ‎را جعل کرد. سند تک‌برگ هولوگرام مخصوص دارد و جعل آن از عهده هر کسی ساخته نیست.

سند ملک

سند ملکی مشاع

سندی است که بین چند شریک، تقسیم شده باشد و نشان‌دهنده‎ ملکی است که مالکان متعدد دارد. مشاع در اصطلاح به معنی ملک تقسیم نشده‌ای است که میان دو یا چند تن مشترک باشد. مالکان مشاعی در جزء جزء مال شریک هستند بدون اینکه سهم آنان مشخص باشد. فرایند خرید و فروش ملک مشاع از نظر قانونی کمی پیچیده‎تر از سند ملک غیر مشاع است.

سند ملکی منگوله‎ دار

مالکیت در این گونه سندها قطعی است و هیچ شک و شبهه‎ای در مسائل قانونی آن وجود ندارد. هم اکنون سند منگوله‎دار به سند تک‌برگ تبدیل شده اما برخی املاک هستند که پس از صدور سند بنچاق، مالک اقدامی برای گرفتن دفترچه مالکیت به نام خود نکرده و طبیعی است که در دفاتر ثبت اسناد، ملک به نام وی ثبت نشده است. معامله‎ این‎گونه املاک به صورت قولنامه یا به تعبیری ھمان مبایعه‎نامه و معمولاً در بنگاه‎های املاک، صورت می‎گیرد و بین مردم به نام املاک  قولنامه‎ای معروف است.

سند مالکیت

سند ملکی رهنی

بسیار پیش می‎آید که خریداران بخواهند در هنگام خرید خانه از وام و تسهیلات بانکی استفاده کنند. در این حالت سند برای مدتی که قرار است وام پرداخت شود در رهن بانک می‎ماند و این موضوع در خود سند هم قید می‎شود.

اسناد رهنی در واقع اسناد رسمی هستند که بانک‎ها و موسسات مالی و اعتباری برای ضمانت استرداد وام با مشتریان خویش تنظیم می‎کنند. بر اساس آن شخصی که ملکی در اداره ثبت اسناد و املاک، به نام وی تنظیم شده است، در قبال مبلغی در وثیقه و گرو بانک قرار می‎دهد. به این شخص راهن و بانک یا موسسه اعتباری که ملک به نفع وی در رهن قرار گرفته به عنوان مرتهن شناخته می‌شود، و به ملک مذکور، عین مرهونه می‎گویند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با سند اوقافی “سند اوقافی چیست؛ چه تفاوتی با سند ملکی دارد؟” را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۳:۵۷ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …