ساخت و ساز مسکن در کشور کاهش یافته است؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
دبیر کانون انبوه سازان با بیان این که ساخت‎و‎ساز مسکن در کشور نباید با تحریم داخلی روبه‎رو شود تصریح کرد: قوانینی از جمله مالیات‌ها، تامین اجتماعی و سیستم ناکارآمد بانکی، مشکلات ساخت‎‎و ساز را در کشور دو چندان کرده است.
2 ساخت و ساز مسکن در کشور کاهش یافته است؟

ساخت ‎و‎ ساز  در کشور اوضاع نه چندان مناسبی دارد. دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با بیان این‌که حال انبوه‌‌سازان و سازندگان مسکن در کشور خوب نیست، می‎افزاید:  بخش ساخت‎ و‎ ساز کشور هم با تحریم های  استکبار و هم تحریم ناشی از تصویب قوانین خلق‌الساعه  و دست‎و‎پاگیری روبه‎رو است که از سال ۸۹ آغاز و تاکنون ادامه دارد.

به گزارش مجله دلتا به نقل از اقتصادآنلاین ، فرشید پورحاجت در توضیح اوضاع  ساخت ‎و‎ ساز ، انبوه سازان و تامین منابع مالی آن ها گفت:‌ منابع مالی برای ساخت‌وساز از دو کانال تامین می‎شود، یک، از محل پیش فروش ساختمان که متاسفانه ازسال ۸۹ با تصویب قانونی این منبع قفل شده است. کانال دوم  از محل وام‌های مشارکت مدنی یا صندوق‌های مختلف بانک عامل مسکن است.

متاسفانه در یک سال گذشته، به سبب اتفاقاتی که در اقتصاد کلان کشور روی داده، هزینه ساخت ‎و‎ ساز مسکن حدود ۵۰ درصد بیشتر شده است.

به گفته او‌، به نظر می‌رسد باید در این شرایط برای افزایش میزان وام در حوزه ساخت‎و‎ساز برنامه‌ریزی و تدابیری اتخاذ می‌شد که متاسفانه در این حوزه، رویدادی مثبت و مناسب صورت نگرفته است.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با اشاره به این ‌که بانک عامل مسکن برای ساخت‎‎و‎ساز هزینه‌هایی را به انبوه‎سازان و سازندگان تحمیل می‌کند، تاکید کرد:  باید دید سهم تسهیلات در حوزه ساخت‎و‎ساز مسکن چه میزانی است.

ساخت و ساز

 او افزود: هم اکنون برای یک واحد مسکونی کوچک ،۷۰ تا ۹۰ میلیون تومان وام پرداخت می‌شود. در عین حال،  هزینه  ساخت یک واحد ۱۰۰ مترمربعی  حدود ۳۰۰ میلیون تومان  است و باید ۷۰ تا ۸۰ درصد این هزینه‌ها را از محل تسهیلات بانکی تامین کرد. بنابراین شیوه پرداخت تسهیلات باید به گونه‌ای باشد که  رقم منابع مالی را پوشش دهد اما هم‌اکنون، به طور متوسط ۳۰ درصد منابع مالی ساخت مسکن تامین می‌شود.

پورحاجت  با بیان این‌که این میزان وام برای ساخت‎ و‎ ساز بسیار کم بوده و فقط ساخت ۳۰ متر مربع از یک واحد ۱۰۰ مترمربعی را کفایت می‎کند، افزود: در سال‌های ۹۰ و ۹۱، بالغ بر ۱۳۰ میلیون متر مربع پروانه ساختمانی صادر شد که این میزان هم‌اکنون با ۵۰ درصد کاهش به حدود ۶۰ میلیون مترمربع رسیده است.

وی با بیان این که ساخت ‎و‎ ساز مسکن در کشور نباید با تحریم داخلی روبه‎رو شود، تصریح کرد: قوانینی از جمله مالیات‌ها، تامین اجتماعی و سیستم  ناکارآمد بانکی، مشکلات  ساخت ‎‎و ساز  را در کشور دو چندان کرده است.

پورحاجت با تاکید بر این‌‎که نقدینگی بخش خصوصی و انبوه‌سازان به سبب  رویداد‎های اقتصاد کلان، به زیر یک سوم کاهش یافته است،  گفت: در این صورت چه انتظاری داریم وقتی سرمایه در گردش به این میزان کاهش یافته، شاهد افزایش ساخت‎و‎ساز مسکن باشیم.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با بیان این‌که دولت و مجلس باید به فکر این بخش تاثیرگذار اقتصاد کشور باشند،گفت:‌ وزیر راه و شهرسازی اخیرا” اعلام کرده که تسهیلات مسکن را افزایش نمی‌دهیم. ما نمی‌دانیم چرا نباید افزایش یابد. در تمام اقتصادهای دنیا تامین منابع مالی از سوی بانک‌ها، سهم بسیاری در افزایش ساخت ‎و‎ سازهای مسکن دارد.

در این باره، مطالب بیشتری را در صفحات خبر و گزارش و اخبار مسکن مجله دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…