زندگی مدرن ایرانی در آپارتمان مرداویج (+ویدئو)

۰
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آپارتمان مرداویج در اصفهان طراحی شده است. یکی از مهم‎ترین اهداف در طراحی این پروژه حذف زواید بی اساس و عدم اجرای آنها جهت خود نمایی ساختمان بود.
آپارتمان مرداویج

آپارتمان مرداویج برای اعضای خانواده یزدانی در اصفهان ساخته و هر طبقه آن برای یکی از اعضا طراحی شده است که نیازهای آن‎ها را برطرف می‎کند. مردوایج محله‌ای در جنوب شهر اصفهان و نام آن  از مرداویج زیاری  بنیادگذار سلسله زیاریان در سده چهارم هجری و دهم میلادی گرفته شده‌است.

آپارتمان مرداویج

نیازهای کاربران در این پروژه‎ی مسکونی، ایده‎ی طراحی را به سمت خود معطوف کرده است . تنوع نیازهای کاربران و هماهنگ کردن آن‎ها یکی از چالش‎های این پروژه است. خواسته‎های اعضای خانواده از تیم معماری در زیر مشخص شده‎است.

پدربزرگ و مادربزرگ:

ما دو نفر هستیم و به فضای زیادی نیاز نداریم. فضاهای نیمه‎باز برای ما دلچسب‎تر است. بهتر است در کنار اتاق خوابمان تراس بزرگی وجود داشته باشد که بتوانیم شب‎های گرم سال در تراس را بازکنیم. استفاده از هوای خنک بیرون برای ما از هوای سرد کولر بهتر است.

عضو ورزشکار خانواده:

من مربی ورزش هستم. هر بار که از تمرین به خانه باز می‎گردم، دوش می‎گیرم. مایلم دو حمام در اتاقم طراحی شود. یکی برای آفتاب گرفتن و دیگری برای حمام آب گرم.

عضو هنرمند خانواده:

من دوست دارم اتاقم بهترین جای دنیا باشد و از آنجا بتوانم چشم اندازی زیبا و بدون مانع به فضای بیرون داشته باشم. حتما یک فضای نیمه باز اختصاصی می‎خواهم که گاهی آنجا را برای کار کردن انتخاب کنم.

تحلیل معماری آپارتمان مرداویج

هدف کارفرما فروش این طبقه بود. بنابراین تیم معماری به دنبال الگویی بود که فرایند فروش را تسهیل کند.

تراس آپارتمان مرداویج

تیم طراحی با مطالعه‎ی میدانی محله متوجه شد که اگر اتاق جنوبی، دارای تراس و حمام اختصاصی باشد از نظر مشتریان یک امتیاز محسوب می‎شود. همچنین طبقه‎ی ورزشکار با عمق تراس کمتر برای واحد پایین در نظر گرفته‎شد.

یکی از اهداف در طراحی این پروژه حذف زواید بی اساس و اجرا نکردن آن‎ها برای خود نمایی ساختمان بوده‎است. در این پروژه اصالت فرم، فضا و مصالح در همه مراحل طراحی و اجرا حفظ شد. فرم نما توصیفی از داخل بنا و داخل بنا توصیفی از نیازهای کاربران است.

حیاط آپارتمان مرداویج

موقعیت جغرافیایی این بنا بسیار شبیه به «خانه خرند» در اصفهان است. طراحی حیاط و تراس در این دو خانه به خوبی و به درستی با نیاز کاربران و ساکنان هماهنگ شده‎است. استفاده از سیستم گردش آب در حیاط این بنا به ایرانی بودن معماری این طرح افزوده است. نمای آجری در آپارتمان مرداویج با نقوش و طرح های کاملا ایرانی طراحی و اجرا شده‎است که از نقاط قوت این پروژه محسوب می‎شود.

معمار: گروه معماری حجم سبز

موقعیت پروژه: اصفهان، ایران

مساحت کل پروژه: ۳۴۰ متر مربع

مساحت زیربنا: ۱۳۴۰ متر

سازه: پویا تهرانی، رضا حامی

تاسیسات مکانیک: بابک صالح پور

تاسیسات برق:یاور صداقت کیش

منبع:archdaily.com

برای خواندن مطالب بیشتر در مورد معماری و دکوراسیون و معماری های خاص از مجله دلتا دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…