فروش ملک ، قرار داد اجاره را فسخ می کند؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
فروش ملک‎، قرار داد اجاره را فسخ می کند؟ هرگاه مالکی، ملکش را بفروشد قرارداد اجاره‎ی او با مستأجرش باقی می‎ماند و لازم نیست مستأجر با صاحب جدید ملک قرارداد اجاره دوباره امضا کند.
فروش ملک

 وقتی موجر اقدام به فروش ملکی می‎کند و قبلا قرارداد اجاره‎ی آن را بسته است این پرسش  که آیا فروش ملک اجاره‎ای قرارداد اجاره را فسخ  می‎کند یا نه؟! یکی از نگرانی‎های همیشگی مستأجران است. در پاسخ به این پرسش باید گفت : جای نگرانی نیست و قرارداد اجاره‎ی شما به همان شکل ادامه خواهد داشت  با این توضیح که؛

هرگاه صاحب ملک، ملکش را بفروشد قرارداد اجاره‎ی او با مستأجرش باقی می‎ماند و لازم نیست مستأجر با صاحب جدید ملک قرارداد اجاره دوباره امضا کند.

در زمانی که فروشنده، خودش مالک ملک بوده و شخصاً قرارداد اجاره با مستأجر را تنظیم کرده  باشد، هر دو طرف باید به  قرارداد پایبند باشند بنابراین در صورتی‎که بعد از آن هرگونه نقل و انتقالی روی ملک انجام شود حقوق ایجاد شده برای مستأجر از بین نمی‎رود و تا زمان انقضاء قرارداد اجاره ادامه خواهد داشت.

بنابراین، نه فقط تنظیم قرارداد اجاره‎ی جدید لازم نیست بلکه مالک جدید تا پایان زمان قرارداد نمی‎تواند مستأجر را مجبور به تخلیه ملک کند.

فروش ملک

شایان ذکر است، اگر در قرارداد اجاره نوشته شود که در صورت فروش و انتقال ملک به دیگری قرارداد فسخ می‎شود، در این حالت مستأجر موظف است ملک را تخلیه کند. در ضمن مالک باید هنگام فروش ملک، خریدار را به وجود مستأجر در آن ملک آگاه کند،چرا که  اگر خریدار از وجود مستأجر در ملک خود آگاه نباشد به‎طور قانونی  می‎تواند اقدام به فسخ و بر هم زدن معامله کند.

اگر ملکی که مستأجر دارد فروخته شود، خریدار در تمام مراحل جانشین مالک اول بوده و مستأجر در زمان تخلیه باید مبلغ ودیعه را از مالک جدید بگیرد. به همین سبب خریداران باید توجه داشته باشند که هنگام خرید، بابت پیش پرداخت یا  ودیعه، با مالک قبلی توافق کرده  یا مالک قبلی را  به پرداخت ودیعه به مستأجر ملزم کنند.

برای مطالعه‎ی بیشتر به نکات حقوقی ملکی، دانستنی‎های حقوقی ملکی، مجله دلتا مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…