مراحل دریافت سند تک برگ

۱۱
7
زمان مطالعه: 3 دقیقه
هر فروشنده اعم از شخص حقیقی یا حقوقی برای انتقال و واگذاری املاک خود و صدور سند تک‌برگ، باید مالیات نقل و انتقالات املاک ناشی از این واگذاری را با توجه به ارزش معاملاتی ملک خود به اداره دارایی محل وقوع ملک پرداخت و گواهی آن را برای تحویل به دفترخانه دریافت کند.
سند تک برگ

با توجه به الزامی شدن دریافت سند تک برگ در نقل و انتقال املاکی که  سند دفترچه‌ای و قدیمی دارند، چگونگی دریافت این اسناد، باعث نگرانی و دغدغه برخی افراد شده است. در مجله دلتا مراحل گرفتن سند تک ‎برگ به ترتیب توضیح داده شده است.

مراحل دریافت سند تک برگ

در خصوص صدور سند تک ‎برگ مالکیت دو حالت وجود دارد.

حالت اول اینکه سند مالکیت از نوع سند‎های دفترچه‎‎ای و منگوله دار قدیمی است و شخص صرفا قصد تبدیل و تعویض آن به سندهای تک برگ را دارد که در این صورت باید مستقیما به اداره ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک مراجعه کند.

حالت دوم اینکه سند مالکیت به نام فروشنده‎ ملکی است که خریدار به تازگی آن را قولنامه کرده و باید سند را هر چه سریع‌تر به نام خود انتقال دهد. در این صورت ابتدا باید همراه با فروشنده و با ارائه شناسنامه و کارت ملی هر دو نفر به یکی از دفترخانه‎های ثبت اسناد مراجعه تا معامله  ملک را ثبت  سپس مراحل بعدی را طی کنند.

شایان ذکر است در صورتی که یکی از دو طرف، اشخاص حقوقی مثل شرکت‌ها یا سازمان‌ها باشند مدارک ثبتی شرکت یا سازمان نیز الزامی است.

سند تک برگ

استعلام سند قبلی

برای صدور سند تک‌برگ، نامه‌های استعلام ملک از سازمان‌های مربوطه مانند اداره ثبت و شهرداری و اداره دارایی توسط دفترخانه به متقاضی ارائه می‌شود که در مهلت مقرر وی جواب‌ استعلام این ادارات را برگرداند. برای اشخاص حقوقی استعلام از اداره تامین اجتماعی نیز ضروری است. استعلام سند قدیمی به این دلیل است که مشخص شود سند در رهن بانک، دادگاه یا … نیست و یا اینکه قبلا به کسی انتقال داده نشده است. در نتیجه اگر سند آزاد نباشد، قابل انتقال نیز نخواهد بود. این مرحله در همان دفترخانه و به صورت سیستم مکانیزه انجام می‌شود که جواب استعلام معمولا دو روز زمان می‎برد.

مراجعه به اداره دارایی

هر فروشنده اعم از شخص حقیقی یا حقوقی برای انتقال و واگذاری املاک خود و صدور سند تک‌برگ، باید مالیات نقل و انتقالات املاک ناشی از این واگذاری را با توجه به ارزش معاملاتی ملک خود به اداره دارایی محل وقوع ملک پرداخت و گواهی آن را برای تحویل به دفترخانه دریافت کند.

سند تک برگ

انتقال سند در دفترخانه

نقل و انتقال سندهای دفترچه‌ای و قدیمی در دفترچه ثبت می‌شوند اما برای سندهای تک‌ برگ اینگونه نیست. در هر دو صورت با حضور خریدار و فروشنده نقل و انتقال انجام شده و دفتر ثبت اسناد، خلاصه‌ای از نقل و انتقال را به اداره ثبت ناحیه مورد نظر از طریق سیستم مکانیزه ارسال می‌کند.

مراجعه به اداره ثبت محل وقوع ملک

در این مرحله باید به اداره ثبت املاک مربوطه مراجعه و فرم درخواست صدور سند تک‌برگ مالکیت تکمیل و ارائه شود. شایان ذکر است برای صدور سند تک‌برگ نقل و انتقال و یا برای تعویض و تبدیل سند دفترچه‌ای به سند تک‌برگ، باید اصل سند مالکیت قبلی ملک به اداره ثبت ارائه شود تا سند جدید به خریدار تعلق گیرد. اگر سند دفترچه‎ای و منگوله‌دار مفقود، یا به هر دلیل مثل فرسوده شدن یا خوانا نبودن، غیرقابل استفاده شده باشد، باید قبل از اقدام به منظور صدور سند تک‌‎برگ، برای دریافت سند المثنی اقدام شود. در نهایت کلیه مدارکی را که در مراحل قبل تهیه شده باید همراه با مدارک هویتی فروشنده و خریدار و همچنین کروکی ملک به اداره ثبت ارائه شود.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نحوه تبدیل سند سه دانگ به شش دانگ “نحوه تبدیل سند سه دانگ به شش دانگ” را مطالعه کنید.

۱۱ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۰:۱۴ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ در ۷:۲۸ ب٫ظ

  3. روزبهاني

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ در ۱۰:۰۶ ب٫ظ

    مطالب خوبی بود

    پاسخ

  4. ناشناس

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ در ۸:۰۶ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ در ۶:۱۶ ب٫ظ

  6. علی

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ در ۱:۱۰ ق٫ظ

    سلام خسته نباشید
    یه سوال از کارشناس محترم داشتم. سندی به نام پدرم هست که دفترچه ای هست. حالا میخاد ۲ دانگ به نام بنده بزنه. میخاستم بپرسم آیا اول باید تو سند دفترچه ای به نام من بزنه و بعد برای تک برگی اقدام کنیم؟ یا اینکه اول باید سند دفترچه ایش رو تک برگ بکنه و بعدش به نام بنده بزنه؟ با تشکر از شما

    پاسخ

  7. ناشناس

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ در ۷:۲۱ ب٫ظ

    به این میگن نه خوان رستم!!! پس فعلا نه وقت و نه هزینه اش را داریم

    پاسخ

    • قربانی راضیه

      ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ در ۶:۰۷ ب٫ظ

      سلام. این مراحل برای گرفتن سند تک برگ به سادگی قابل طی شدن هستند. در صورتی که در طی این پروسه به مشکلی برخوردید می توانید از راهنمایی رایگان کارشناسان حقوقی مجله دلتا استفاده کنید.

      پاسخ

  8. محبوبه

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ در ۸:۱۹ ب٫ظ

    همیشه یجای کار میلنگه و یک سری افراد سود کلانی بدست میارن برای تک برگ کردن سند به یکی از دفاتر تهران فردوس مراجعه کردم از من ۱۵۰ هزار تومان بابت یک عدد تک برگی پول گرفت اما اس ام اسی که برام اومد از طرف پست زده بود حدودا ۸۰ هزار تومان
    فساد اداری بیداد میکنه مخصوصا تو دفاتر اسناد

    پاسخ

    • حمید

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۷:۲۴ ق٫ظ

      فکر می‌کنی به جز هزینه پست هزینه دیگه ای نداره؟

      پاسخ

      • سارا امیرانی

        ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۴:۳۳ ب٫ظ

        از اینکه همراه ما هستید ،سپاس گزاریم.
        هزینه های جزئی اخذ سند.

        پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …