سبک نوردیک ؛ چیدمان زیبای داخلی

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در دکوراسیون داخلی، هر سبکی ویژگی‌های خاص خود را دارد که طراحان با استفاده از آن خصوصیات، فضایی همسو با شرایط زیستی افراد ساکن در آن محیط را ایجاد می‌کنند. دانستن این نکات راهنمای شما است تا در انتخاب المان های چیدمان وسایل منزل یا محل کارتان موفق‌تر عمل کنید. در این مطلب به بررسی سبک محبوب و پرطرفدار نوردیک می‌پردازیم.
سبک نوردیک با رنگ گرم

یکی از سبک‌های پرطرفدار چیدمان داخلی، سبک نوردیک یا اسکاندیناویایی است. این سبک سال‌ها قبل در شمال اروپا رواج و بعد از جنگ جهانی دوم در سراسر دنیا عمومیت یافت، به‌ طوریکه امروزه یکی از پرطرفدارترین سبک‌های چیدمان داخلی محسوب می‌شود.

به گزارش اختصاصی مجله دلتا؛ دکوراسیون سبک نوردیک از اواسط قرن گذشته به‌عنوان یک سبک مدرن شناخته می‌شود. ازآنجاکه تمرکز اصلی این سبک بر رنگ‌های روشن، ملایم و سبک است، آن‌را از سبک‌های سنتی دکوراسیون داخلی مجزا کرده است.

سبک نوردیک با دیوار سفید

ناگفته پیدا است که با خواندن ویژگی‌های یک سبک و دیدن چند تصویر نمونه نمی‌شود سبکی را در طراحی داخلی به کار برد. به‌همین سبب در این مطلب سعی می‌شود نکاتی مطرح شود که طراحان از آن‌ها برای اجرای این سبک استفاده می‌کنند. همچنین با ویژگی‎های مبلمان و وسایلی که انتخاب می‌کنند، آشنا می شوید.

رنگ‌های ملایم نوازشگر

سبک نوردیک عناصر گرم

در هر سبک، رنگ اجزاء دکوراسیون برای طراحان چیدمان داخلی، جایگاه ویژه‌ای دارد. استفاده از رنگ‌های متنوع به ایجاد هماهنگی المان‌های محیط کمک می‌کند. طراحی دکوراسیون نوردیک نیز از این قاعده مستثنی نیست.

یکی از پرکاربردترین رنگ‌های این سبک، رنگ سفید است. در این سبک بر استفاده از رنگ‌های سَبُک تاکید می شود.

خطوط صاف مبلمان در سبک نوردیک

مبلمان سبک نوردیک

بعد از جنگ جهانی دوم به سبب فقر اغلب قشر‎های جامعه، طراحان دکوراسیون داخلی تصمیم گرفتند تا حد امکان  اصل سادگی را در در چیدمان های خود رعایت کنند تا فاصله طبقاتی بین افراد آزاردهنده نباشد. به‌همین‌ سبب در سبک دکوراسیون نوردیک سادگی شامل تمام اجزا می‌شود.

یکی دیگر از اجزای مهم دکوراسیون، مبلمان است. در دکوراسیون سبک نوردیک از مبلمانی استفاده می‌شود که تا حد امکان خطوط صاف و بی تکلف داشته باشند.

در این سبک علاوه‌بر شکل ظاهری مبلمان، محل قرار دادن آن نیز حائز اهمیت است. مبلمان باید در مرکزیت باشد و نقطه کانونی مناسبی ایجاد کند. مثلاً در اتاق خواب تخت باید در مرکز قرار بگیرد و سایر اجزا، اطراف آن چیده شوند؛ یا در اتاق غذاخوری، میز ناهارخوری در نقطه مرکزی قرار می‌گیرد و همه چیز دور آن چیده می‌شود.

حضور عناصر گرم

  سبک نوردیک رنگ گرم

اگرچه سفید و طیف رنگ‌های سبک باید رنگ اصلی باشند اما استفاده از عناصر گرم مثل بافت‌های پارچه‌ای و چوبی از سرمای رنگ سفید می‌کاهند. از کف‌پوش‌ها نیز غافل نشوید. برای گرم کردن محیط پیرامون خود فقط به این ایده‌ها اکتفا نکنید و از خلاقیت خود بهره‌ بگیرید. به‌عنوان مثال از گیاهان آپارتمانی استفاده کنید.

در همین باره پیشنهاد می‌شود ابتدا، وسایل اصلی و بزرگ را بچینید و بعد از گذشت چند روز فضاهای خالی را به تدریج با وسایل دلخواه پرکنید.

همچنین در گوشه و کنار محیط ، رنگ‌های گرم را نیز به کار برید. البته این نکته را در نظر بگیرید که شما هیچ اجباری برای به کاربردن رنگ‌های گرم ندارید زیرا سادگی و بی‌تکلفی جزء اصلی این شیوه چیدمان است و به‌همین‌دلیل بهتر است از به‌کارگیری المان‌های متعدد خودداری کنید.

برای خواندن مطالب بیشتر در مورد معماری و دکوراسیون، دکوراسیون، از  مجله دلتا دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…