زمین رایگان برای انبوه سازان

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
دولت عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را تا دو سال و نیم آینده یعنی پایان سال ۱۳۹۹ در دستور کار قرار داده که از این تعداد ۲۰۰ هزار واحد در مجموعه شهرهای جدید، ۱۰۰ هزار واحد توسط بنیاد مسکن و ۱۰۰ هزار واحد توسط شرکت بازآفرینی شهری ارائه خواهد شد.
زمین رایگان

زمین رایگان برای انبوه سازان ؛ خبر جدیدی است که معاون وزیر راه و شهرسازی از آن سخن گفته است. حبیب‌الله طاهرخانی با اشاره به برنامه ساخت ۴۰۰ هزار آپارتمان تا پایان سال ۱۳۹۹؛ گفته است به سازندگان مسکن، زمین رایگان می‎دهیم.

به گزارش مجله دلتا به نقل از ایسنا،  طاهرخانی در برنامه تلویزیونی «راهکارهای رونق بازار مسکن»، گفت: «دولت عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را تا دو سال و نیم آینده یعنی پایان سال ۱۳۹۹ در دستور کار قرار داده که از این تعداد ۲۰۰ هزار واحد در مجموعه شهرهای جدید، ۱۰۰ هزار واحد توسط بنیاد مسکن و ۱۰۰ هزار واحد توسط شرکت بازآفرینی شهری ارائه خواهد شد.»

وی افزود: «مطابق طرح جامع مسکن و اسناد برنامه ششم توسعه باید سالانه ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور عرضه شود تا بتوانیم به نیاز کشور به‎خصوص برای اقشار متوسط و کم درآمد پاسخگو باشیم؛ چرا که در بخش لوکس با مازاد عرضه مواجهیم. در واقع در این بخش که نیاز وجود ندارد، عرضه صورت گرفته و در بخش دیگر که نیاز واقعی است و عمده بودجه خانوار را می‎بلعد، عرضه کافی نداشتیم.

زمین رایگان سازندگان

این موضوع هم هیچ وقت به‎طور کامل بر عهده دولت نبوده و دولت عموما بخش محدودی از این کار را انجام می‎داده است. تولید عمده‎ای از عرضه مسکن توسط بخش خصوصی و سازندگان شخصی انجام می‎شده که باید در آن بخش تسهیل صورت گیرد تا فعال شود.»

او در ادامه گفت: «سعی کردیم هزینه عرضه را برای سازندگان کاهش دهیم. دو عامل تعیین‎کننده در قیمت مسکن دخیل است که یکی زمین و دیگری هزینه پروانه‎های ساختمانی است. در برنامه تولید و عرضه مسکن، زمین رایگان را وارد فرایند می‎کنیم و پذیرش هزینه پروانه ساختمانی با ما است.

ما پروانه‎های زیادی را از شهرداری‎ها پیش‎خرید کرده‎ایم. زمین و پروانه بر عهده ما است و انبوه‌سازان مسئولیت ساخت را بر عهده می‎گیرند. در پایان کار، دولت سهم خود و انبوه‌سازان نیز سهم خود را برمی‎دارند. طرح نیز اقشار متوسط را هدف گذاری کرده است.»

وی در پایان گفت: «ما در سال‌های اخیر شاهد افزایش سرمایه بانک مسکن بودیم که قدرت مانور می‎دهد. تفاهم‎نامه‎ای هم در قالب تجمیع داریم و با توجه به این‎که تولید ساختمان‌های سبز مدنظرمان قرار دارد؛ تسهیلات را با نرخ بهره کمتری در اختیار داریم. موضوع دیگر این‎که امکان می‎دهیم وقتی سازندگان به‎طور جدی وارد کار شدند؛ ساختمان‎ها را پیش‎فروش کنند و تجهیز منابع صورت گیرد.»

خبرهای بیشتر درباره بازار مسکن در ایران را در صفحات خبر و گزارش و اخبار مسکن مجله دلتا  بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…