وام ساخت یا وام خرید مسکن ، اولویت با کدام است؟

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
توجه به لزوم بهبود نحوه پرداخت وام ساخت مسکن از جانب وزیر راه و شهرسازی، هرچند به خودی خود رونق بازار را تضمین نمی‌کند، اما نشانه‌ای از تغییر رویکرد وزارت راه و شهرسازی به سیاستگذاری مسکن در بخش تولید است.
وام ساخت مسکن

وام ساخت مسکن یا وام خرید مسکن ، اولویت با کدام است؟ پرسشی  که پاسخ‌هایی متفاوت را در دو سوی عرضه و تقاضای بازار ملک و به‎خصوص بخش مسکن، همراه با خود دارد.

از نگاه کارشناسان و صاحب‎نظران بازار ملک و مسکن، افزایش سقف وام خرید مسکن صرفاً اثر مقطعی بر بازار خواهد گذاشت و نمی‌تواند در ادامه روندی رو به رشد را  رقم بزند.

به گزارش مجله دلتا، آمارهای رسمی در رابطه با شیب قیمت مسکن و تعداد معاملات در بازار املاک اگرچه در نگاه اول نشان دهنده کاهش التهاب و حرکت بازار به سمت ثبات است، اما واقعیت نگران کننده‌ این‌ روزهای بازار املاک؛ از بین رفتن توان خرید متقاضیان مصرفی است.

وام مسکن یکم

تغییر رویکرد در سیاست‎گذاری بخش مسکن

همین امر سبب شده تا برخی مسئولان و صاحب‎نظران این حوزه، تغییر رویکرد در سیاست‎گذاری بخش مسکن را برای خروج بازار از رکود، ضروری بدانند.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، در تازه‌ترین اظهارنظر خود، اتخاذ  رویکرد متفاوت در قبال سیاست‌گذاری بخش مسکن را ضروری دانست.  سیاستی که به نظر وی، با متعادل کردن عرضه و تقاضا قرار است رونق بازار مسکن را پدید آورد.

تا پیش از این، عمده تمرکز منابع و مسئولان بر تقویت بخش تقاضا بوده و مشوق‌هایی نظیر افزایش وام خرید مسکن در قالب طرح‌های گوناگون به منظور ارتقاء  توان خرید متقاضیان مسکن، راه به جایی نبرده است.

وضعیت وام خرید مسکن در بانک ها

متقاضیان خرید خانه می‌توانند به صورت انفرادی  از تسهیلات ممتاز خرید مسکن استفاده کنند. این افراد در تهران ۶۰ میلیون، در مراکز استان‌ها و شهرهای بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۵۰ میلیون و شهرهای کوچک تا ۴۰ میلیون تومان می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

ضمن این‎که زوج‌ها می‌توانند از دو وام روی یک پلاک استفاده کنند. به این‎صورت که تا ۱۰۰ میلیون تومان در مراکز استان‌ها ، شهرهای میانی ۸۰ میلیون و هریک تا ۶۰ میلیون تومان روی یک پلاک برای ساخت استفاده کنند.

یکی از رایج‌ترین انواع وام مسکن ؛ وام پس انداز صندوق یکم برای ساخت انفرادی واحد مسکونی است. سقف پرداخت در این وام برای تهران ۸۰ میلیون تومان، برای مراکز استان‌ها و شهرهای میانی ۶۰ میلیون تومان و برای شهرهای کوچک ۴۰ میلیون تومان است.

قابلیت تجمیع وام  برای زوج ها در این نوع از تسهیلات نیز فراهم است. به این معنا که زوج ها می‌توانند تا ۱۶۰ میلیون تومان در تهران، ۱۲۰ میلیون تومان در مراکز استان و شهرهای میانی و ۸۰ میلیون تومان در شهرهای کوچک دریافت کنند.

تسهیلات ساخت مسکن

نگاه مثبت تصمیم‌گیران به افزایش سقف وام ساخت مسکن

رویکردی که محمد اسلامی از آن به عنوان متعادل سازی عرضه و تقاضا در بازار مسکن یاد می‌کند، کمک به سازندگان و تمرکز بر بهبود وضعیت وام ساخت مسکن است.  می‌توان به جرئت گفت که تا پیش از این، دولت به رغم نیاز سالانه به ۱ میلیون واحد مسکونی،  برنامه‎ای  مدون برای رونق انبوه‌سازی نداشته است.

توجه مسئولان ارشد بخش مسکن در کشور به این مقوله که افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن به سود طبقه متوسط متقاضی خرید خانه نیست، نشانه‎ای  مثبت است که دلیلی است بر این‎که  نظر صاحب‎نظران و کارشناسان بازار در تصمیم های کلان لحاظ خواهدشد.

بدون شک تلاطم‌های اقتصادی یک سال اخیر، اثری جدی بر افزایش قیمت در تمام کالاها از جمله مسکن داشته است، ولی کاهش قدرت بخش عرضه و کمبود واحدهای متناسب با توان و سلیقه خریدار مصرفی نیز در این افزایش قیمت بی اثر نبوده است.

براین اساس، بهبود وضعیت اقساط و شاید افزایش وام ساخت مسکن برای سازندگان و انبوه‌سازان، همراه با به‎کار بستن اقدام‎های  نظارتی برای مقابله با سوداگری، می‌تواند به تقویت بخش عرضه منجر شود.

هم اکنون وام ساخت مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم وام ساخت مسکن به انبوه‌سازان پرداخت می‌شود. سقف وام ساخت مسکن در تهران ۶۰ میلیون تومان است.  این امکان برای سازندگان فراهم است که با تهیه اوراق مسکن به ازای هر واحد از سقف وام ساخت مسکن، بهره‌مند شوند.

مجموع این اقدام ها در وزارت راه و شهرسازی را می‌توان نشانه‌ای از جدیت تصمیم‌گیران در جهت حمایت از بخش مسکن دانست. اگرچه نباید انتظار تغییرات بنیادی در اوضاع راکد کنونی را داشت، اما به عنوان یک قدم رو به جلو نشانه خوبی از حرکت به سمت اقدام های ساختاری وهدفمند است.

برای دیدن مطالب مرتبط پیرامون این گزارش  صفحه خبر و گزارش و اخبار مسکن  مجله دلتا را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…