چطور یک خواب راحت داشته باشیم؟ (بخش دوم)

۲
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
برای داشتن یک خواب راحت چه باید کرد؟
یک خواب راحت

در بخش اول خواندید که برای داشتن یک خواب راحت باید به زمان و مکان و حالت خوابیدن توجه کنید؛ در واقع این‌ سه عامل کیفیت خواب شما را کنترل می‌کنند. در ادامه دکتر علیرضا عباسیان _متخصص طب سنتی_ درباره‌ی عوامل دیگری توضیح می‌دهند که شاید در وهله‌ی اول جزئی به‌نظر برسند و بی‌اهمیت جلوه کنند، اما تاثیری  مستقیم بر خواب می‌گذارند.

ساعت خواب شب

یک خواب راحت از نه تا یک بامداد

افراد عادی طی شبانه‌روز به ۶ تا ۸ ساعت خواب احتیاج دارند. بهترین زمان برای خوابیدن ساعت ۹ تا ۱ بامداد است. هر یک ساعت خواب در این ساعات با ساعت‌ها خواب در ساعات دیگر برابری می‌کند و یک خواب راحت و آسوده برایتان می‌سازد. طب ایرانی بر این نکته تاکید فراوان دارد. اما متاسفانه سبک زندگی در جامعه ما کاملا خلاف این است؛ یعنی اغلب مردم ساعت یک تازه به رختخواب می‌روند! این کار به سلامت فرد آسیب جدی می‌رساند. ناراحتی‌های جسمانی‌ مانند خستگی مزمن، افسردگی، بدخلقی، مشکلات گوارشی و مشکلات پوستی نتیجه داشتن سبک خواب غلط است.

خواب روز

خواب پیش از ظهر بر تندرستی و کیفیت فعالیت‌های روزانه تاثیری مثبت می‌گذارد. بعضی کشورهایی که به این تاثیرات واقف هستند، حتی در ادارات زمان کوتاهی را برای استراحت کارکنانشان در نظر گرفته‌اند تا راندمان کاریشان را بالا ببرند. البته مدت‌زمان خواب روزانه هم بسیار مهم است. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه خواب پیش از ظهر (به شرط سحرخیزی) و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه خوابیدن بعد از ناهار مفید واقع می‌شود. ولی بیش از آن، نتیجه عکس خواهد داد. بعضی عادت دارند بعد از ناهار چند ساعت بخوابند؛ طوری که قسمت اعظم ظهر را در خواب هستند. هرگز این قدر نخوابید. چون شما را کسل خواهد کرد و نشاط لازم برای انجام فعالیت‌های روزانه را از شما می‌گیرد.

توصیه خواب

توصیه هایی برای یک خواب راحت

با توجه به سبک زندگی شلوغ و بی‌نظم امروزی، خیلی‌ها از بی‌خوابی یا بد خوابیدن گله‌مند هستند. رعایت بعضی نکات ساده می‌تواند این مشکلات را برطرف کند و برایتان یک خواب راحت بسازد.

* برای شام غذاهای سنگین و چرب نخورید.

* بین شام و زمان خواب دست‌کم باید دو ساعت فاصله بیندازید.

* روی بالشتان گلاب بپاشید.

* یک ‌سوم گلاب را با دو سوم آب و شکر مخلوط کنید و شربت گلاب بنوشید.

* نوشیدن شربت‌های بهارنارنج و بادرنج‌بویه هم برای خواب مفید است.

* به خودتان عطر خوشبو بزنید. چون باعث رفع انسدادهای عصبی می‌شود.

کابوس یا همان بختک

کابوس‌هایی که می‌بینید، صرفا به احوالات روانی شما مربوط نمی‌شوند. در خواب فکر می‌کنید بیدار هستید و موجود ترسناکی به شما حمله می‌کند. ولی هیچ واکنشی نمی‌توانید نشان بدهید. حتی نمی‌توانید دست و پایتان را تکان دهید. به این حالت بختک می‌گویند که در طب سنتی منشا جسمانی دارد. در واقع نوعی عامل پیش‌آگهی‌دهنده است که از نوعی اختلال (مثلا فلج یا آلزایمر) خبر می‌دهد. وقتی که خواب هستید، سرعت جریان عصبی کند است و هر اختلالی بیشتر خود را نشان می‌دهد. در اصطلاح طب سنتی می‌گویند فرد دچار انسداد مجاری روح شده است.

خواب دیدن

رویای صادق و رویای کاذب

در طب سنتی خواب‌ها را به دو دسته تقسیم می‌کنند؛ رویای صادق و رویای کاذب. رویای کاذب در اثر رعایت نکردن اصول تندرستی به‌وجود می‌آید. مثلا بخارهایی  که از غذاها متصاعد می‌شوند، خوابیدن میان سر و صدا و شلوغی یا خوابیدن در یک مکان سرد، فشار زیادی به فرد وارد می‌کند. در نتیجه وقتی از خواب بیدار می‌شود، می‌گوید خواب‌های آشفته و بی‌معنایی دیده‌ام. این قبیل خواب‌ها تعبیری ندارند و نمی‌توان آن‌ها را تحلیل کرد. اما رویای صادقه درست در نقطه مقابل رویای کاذب قرار می‌گیرد. هر رویای صادقه‌ای یک تعبیر دارد و قابل بررسی است.

رنگ خواب ها و ارتباطشان با سوء مزاج

رنگ‌ها در تعبیر خواب نقش مهمی را ایفا می‌کنند. از روی رنگی که در خواب دیده می‌شود، می‌توان نوع سوءمزاج را تشخیص داد.

* اگر فرد هیچ رنگی را در خواب نبیند، یعنی مزاج ساده‌ای دارد.

* دیدن رنگ زرد و آتش در خواب علامت سوءمزاج گرم و خشک است.

* دیدن تاریکی و سیاهی در خواب نشان می‌دهد که فرد سوءمزاج سرد و خشک دارد.

* کسانی که در خواب، خون یا رنگ قرمز می‌بینند، دچار سوءمزاج گرم و تر هستند.

* دیدن اشیاء سفید و آبی، آب، باران و… بر داشتن سوءمزاج سرد و تر دلالت می‌کند.

خواب های تکراری

بعضی از خواب‌ها تکراری هستند و زودبه‌زود می‌بینیدشان. تکرار یک خواب از عمق سوءمزاج خبر می‌دهد.

* بعضی در خواب می‌بینند که از یک بلندی به پایین پرت می‌شوند. این خواب نشان می‌دهد افراد مزاج سوداوی دارند.

* بعضی درخواب می‌بینند که در حال پرواز هستند. این خواب معلوم می‌کند که آن‌ها دچار سوءمزاج صفراوی شده‌اند.

* بعضی در خواب می‌بینند که در حال بحث و مشاجره با دیگران هستند. این قبیل افراد به هر دو نوع سوءمزاج سوداوی و صفراوی مبتلا هستند.

 

* خواب مردگان، فرشتگان و پرندگان را کسانی می‌بینند که لطافت طبع دارند و امور مادی زندگی، آن‌ها را کمتر اسیر خود ساخته است.

برای دیدن مطالب بیشتر درباره‌ی سلامتی از مجله دلتا بازدید کنید.

۲ دیدگاه

  1. majd

    ۵ دی ۱۳۹۷ در ۴:۵۳ ب٫ظ

    بسیار مفید بود 🙂

    پاسخ

    • جوانمردی

      ۳۰ دی ۱۳۹۷ در ۱۰:۵۳ ق٫ظ

      خوشحالیم که براتون مفید بوده. (:

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…