خانه الفت ؛ ترکیبی زیبا از معماری و خوشنویسی

۰
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
خانه الفت یک نمونه بازسازی موفق در چند سال اخیر است. در این پروژه با استفاده از هنر خوشنویسی یک بیان و مفهوم متفاوت از معماری به مخاطب القا می‌شود.
خانه الفت

خانه الفت با قدمت ۶۰ سال، اخیرا توسط گروه طراحی «نقش فیروز» با طراحی «نوید صالحی» در شرق آرامستان ظهیرالدوله تهران بازسازی شده است.

این خانه، متشکل از دو واحد مجزا است و یکی از آنها به دفتر معماری تبدیل شده است. مالک فعلی بنا، در سال ۱۳۹۱ پس از سال‌ها آپارتمان‌نشینی، اقدام به خرید این خانه‌ کرد.

در کالبد قدیمی شهر فراهم کردن یک زندگی باکیفیت امروزی مشکل است. هدف اصلی طراحان از بازسازی این خانه، تأکید بر مفهوم “خانه یا محلی برای آسایش”، به جای “مسکن، مکانی برای گذران زندگی” بود.

خانه الفت

خانه الفت در سه مرحله، بازسازی و تغییر فضاهای داخلی و استحکام بنا، اضافه کردن نمای جدید در نمای ساختمان و ساماندهی محوطه حیاط طی ۱۱ ماه بازسازی شد. پرداختن به جزئیات موضوع مقاوم سازی و استحکام در این خانه از حوصله‎ی این مقاله خارج است. اما به طور کلی از یک شبکه سازه فلزی، منطبق بر سازه پیشین و سبک سازی سقف طبقات برای این امر استفاده شده است.

در این پروژه بر اساس نقشه جدید، هر طبقه به دو قسمت خصوصی و عمومی تقسیم‌ شده است. یک دستگاه پله و آسانسور شیشه‌ای الحاق‌شده به نمای ساختمان دسترسی بین طبقات را فراهم می‎کند.

نورگیری در بام خانه تعبیه شده است که تا طبقه اول ادامه دارد و نور مناسب و طبیعی را برای عرصه خصوصی بنا تأمین می‌کند. تهویه هوای سرویس بهداشتی و تنظیم دما برای فصول گرم و فصول سرد در هر طبقه به واسطه بازشوی نورگیر انجام می‎شود. طراحان با الحاق یک دستگاه آسانسور هیدرولیکی و پله معلق به نمای ساختمان دسترسی طبقات را فراهم کردند.

نستعلیق خانه الفت

طراحان برای تامین کیفیت بصری بیشتر، بخشی از جان‎پناه تراس‌ها را حذف کردند و از ورق های فلزی برش خورده به شکل خط نستعلیق استفاده کرده اند.

یکی از نقاط قوت بازسازی خانه الفت استفاده از هنر خوشنویسی به عنوان یک هنر مستقل و بیان متفاوت در معماری است. در معماری احجام وقتی در کنار یکدیگر قرار می گیرند یا وقتی با هم ترکیب می‌شوند، مفهوم خاصی را به بیننده منتقل می‌کنند.

اما همین احجام وقتی در کنار هنر خوشنویسی قرار می‌گیرند، مفهوم و بیان جدیدی به ساختمان می‎دهند. ترکیب هنر معماری و هنر خوشنویسی در نوع محتوا و مفهوم نوشته شده، کارایی و ایستایی نوشته، نوع جنس و متریال انتخاب شده و  نوع خط (نستعلیق، ثلث، شکسته نستعلیق و …) قابل بررسی و تحقیق است. خوشبختانه طراحان این مجموعه با ظرافت و خلاقیت از این ویژگی در این ساختمان استفاده کرده اند.

 

برای خواندن مطالب بیشتر در مورد معماری و دکوراسیون و معماری های خاص از مجله دلتا دیدن کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…