متروپل ؛ قدم زدن روی عجایب چوبی شش گانه

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
متروپل نام بزرگ‎ترین سازه چوبی در جهان است. این سازه توسط معمار آلمانی به‎نام یورگن میر (Jürgen Mayer) طراحی شد و در کشور اسپانیا قرار دارد.
متروپل

متروپل چیست؟ متروپل کجاست؟ آیا شهر متروپل وجود دارد؟ با مجله دلتا همراه باشید تا پاسخ  این سوالات را بیابید.

متروپل نام بزرگ‎ترین سایبان چوبی جهان است که در شهر سویا (Seville) کشور اسپانیا ساخته شده است.

پروژه ساخت متروپل در سال ۲۰۰۵ شروع شد. ساخت سازه‌ی این بنا با مشکلاتی در طراحی و اجرا مواجه شد و هزینه تمام شده را افزایش داد.

ایرادهای طراحی به دلیل عدم ملاحظات کافی برای اجرا و در نظر گرفتن محدودیت مصالح بود و سازه نیاز به استحکام بیشتری داشت. اضافه کردن مصالح به بدنه سازه، وزن آن را بیشتر می‌کرد و این امر غیرممکن بود.

متروپل

سازه چوبی متروپل توسط معمار آلمانی بنام یورگن میر (Jürgen Mayer) طراحی و در آپریل ۲۰۱۱ ساخت آن به پایان رسید. در ابتدا قرار بود یک پارکینگ عمومی در زمین این پروژه احداث شود اما بعد از بررسی‌ها و طرح پیشنهادی معمار، این زمین برای موزه و پلازا (میدان عمومی) در نظر گرفته شد.

محلی که سازه متروپل در آن قرار دارد از گذشته مرکز خریدی برای شهر بوده است. برای ساخت این سازه از اِلمان‌های بومی و شهری استفاده شده است. معمار این سازه برای طراحی آن از درختان بومی و کلیسای شهر ایده گرفته است.

تحلیل معماری متروپل

ابعاد زمین این پروژه ۱۵۰*۷۰ متر مربع است. ارتفاع بلندترین نقطه متروپل ۲۶ متر است. نمای ظاهری و موقعیت این بنا هزینه‌های بیشتری از سازه‌های عمومی دیگر داشته است.

ساختمان متروپل متشکل از شش سازه قارچی شکل به‌هم پیوسته است که طراحی آن یادآور (Cathedral of Seville)  کلیسای جامع سویا در نزدیکی یک پلازای (میدان عمومی) شهری است. این سازه در چهار طبقه ساخته شده است. در طبقه‌ی زیر همکف آنتیکریوم قرار دارد که در آن آثار رومن‌ها و موریش‌ها در موزه‌ای در معرض دید عموم قرار گرفته است. در طبقه‌ی همکف آن فروشگاه مرکزی قرار دارد.

مقطع متروپل

روی سقف طبقه‌ی همکف یک فضای باز در نظر گرفته شده که با سایبان‌های چوبی برای مراسم‌ عمومی در نظر گرفته شده است. یکی از بهترین چشم اندازهای متروپل در طبقه‌ی دوم و سوم است که در آن دو استیج وجود داشته و یک دید ۳۶۰ درجه‌ به سراسر شهر دارد. روی بام متروپل مسیرهای عبور پیاده ساخته شده است. همچنین کافه رستورانی بزرگ برای نشستن و استراحت روی این بام قرار دارد.

جنس سایبان‌ها از لمینت چوبی است. پوشش پلی اورتان این صفحاتِ پیش‌ساخته به رنگ سفید است. برای استحکام بیشتر سازه از شبکه‌ی فولادی عظیمی استفاده شده، تا قطعات پیش‎ساخته به آن متصل شوند.

طراحان سازه در مورد انتقال بار، از فرم درخت ایده گرفته‌اند. براین اساس بار از شاخه‌های کوچک به شاخه‌های بزرگ و از شاخه‌های بزرگ به تنه و سپس ریشه و زمین منتقل می‌شود. ضمن این‎که در نمای بیرونی تاکید بر این است که سازه چوبی کاملا نمایش داده شود و پوسته‎ای آن را نپوشاند و تضاد زیبایی بین فرم شبکه‎ای اتصالات سطوح چوبی و منحنی بودن سایبان‎ها ایجاد کرده است.

نمای متروپل

برای خواندن مطالب بیشتر در مورد معماری و دکوراسیون و معماری های خاص از مجله دلتا دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…