بازار ملک از نگاه مطبوعات

۰
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بازار ملک از نگاه مطبوعات

روزنامه همشهری – تقاضا برای وام مسکن افزایش یافت

آمارهای رسمی نشان می‌دهد از شهریور ماه تاکنون همزمان با رشد قیمت مسکن و اجاره بها در تهران تقاضا برای دریافت وام مسکن در فرابورس افزایش یافته است.

این اتفاق از زمانی افتاد که با تغییر نرخ بهره، بازار مسکن دچار تغییر و تحول شد. از فصل بهار به این سو، که بحث‌های مربوط به کاهش نرخ سود بانکی داغ شد، رفته رفته نرخ اجاره بها و همگام با آن قیمت مسکن افزایش یافت.

با کاهش نرخ سود بانکی، مالکان آپارتمان‌های اجاره‌ای که این موضوع را به نفع خود نمی‌دیدند، مقدار رهن را کاهش و مبلغ نقدی اجاره را افزایش دادند؛ درنتیجه بخشی از مستأجران به خرید روی آوردند.

به‌دنبال افزایش تقاضا در بازار واقعی مسکن حجم تقاضا برای خرید وام مسکن هم که در تهران معادل ۱۰۰میلیون تومان است، رشد کرد و این معاملات در مهرماه به اوج خود رسید؛ به‌طوری که در اتفاقی کم سابقه حجم کل معاملات وام مسکن که با نام اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس شناخته می‌شود، ۷۲ درصد افزایش یافت.

در این مدت همچنین ارزش معاملات این وام‌ها هم با رشد مواجه شد. این آمار نشان می‌دهد متقاضیان خرید از اول امسال تاکنون ۷۵۶ میلیارد تومان وام گرفته‌اند که این مقدار در مقایسه با مهر پارسال ۵۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

روزنامه دنیای اقتصاد- رشد ۳۰۰ درصدی پرداخت وام یکم در تهران

سهم «خانه‌اولی»ها در معاملات مسکن، با خروج جهشی سپرده‌گذاران صندوق پس‌انداز مسکن «یکم» در بازار خرید آپارتمان افزایش یافت.

بررسی‌ها درباره اثر وام مسکن «یکم» بر تحریک تقاضای مصرفی نشان می‌دهد این صندوق با تاخیر یک ساله، توانست شهریور امسال در نقش پیشران معاملات ملک ظاهر شود و حضور «خانه‌اولی»‌ها در بازار را تقویت کند.

روند دریافت وام «یکم» در تهران ۳۰۰ درصد نسبت به پارسال رشد کرده و باعث شده است سهم «خانه‌اولی»‌ها در معاملات ماهانه املاک مسکونی پایتخت از یک درصد در سال ۹۵ به ۶ درصد در ماه‌های اخیر افزایش یابد.

جریان پرداخت این نوع تسهیلات، نه‌تنها در تهران که در سایر شهرها نیز به شکل محسوس در حال صعود است. پیش‌تر با توجه به مدل تعریف‌شده در صندوق پس‌انداز مسکن (پرداخت وام به شرط یک سال سپرده‌گذاری معادل نصف مبلغ تسهیلات) انتظار می‌رفت موتور پرداخت وام مسکن «یکم» در سال دوم فعالیت این صندوق یعنی از تابستان ۹۵ روشن شود؛ اما موانع ۴ گانه در این مسیر، طول زمان دسترسی «خانه‌اولی»‌ها به وام را به حداقل ۱۸ ماه افزایش داد.

دو مانع، تا حدودی برطرف شده و در صورت رفع کامل همه آنها، حجم فروش آپارتمان به این گروه در پایتخت به حداقل ۳ هزار واحد در ماه افزایش می‌یابد.

روزنامه شهر وند- معاملات مسکن در کدام منطقه بیشتر است؟

در شهریورماه امسال، منطقه ۵ طبق معمول سال‌های اخیر بیشترین تعداد معاملات خرید و فروش مسکن شهر تهران را به خود اختصاص داده است.

بافت فرسوده تهران حالا سهم چندانی از تعداد معاملات شهر تهران را در اختیار ندارد، با این حال رشد معاملات در این منطقه نسبت به مدت مشابه‌ سال قبل حدود ۵۰‌ درصد است.

در شهریور ماه امسال هم  در ۲۲ منطقه تهران، طبق معمول منطقه ۵ با ۱۶.۹‌ درصد از کل معاملات شهر تهران، بیشترین تعداد معاملات را به خود اختصاص داد. مناطق ۴ و ۲ به ترتیب با سهم ۱۰.۹ و ۹.۹‌ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

در مجموع ۶ و ۷۳ دهم درصد از کل تعداد معاملات انجام‌شده در شهر تهران مربوط به ۱۰ منطقه شهر بوده که به ترتیب بیشترین فراوانی مربوط به مناطق ۵، ۴، ۲، ۸، ۱۴، ۷، ۱۰، ۱، ۳ و ۱۵ است و ۱۲ منطقه باقی‌مانده ۲۶.۴‌درصد از تعداد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.

روزنامه قانون – تصمیم جدید دولت برای مسکن مهر

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر گفت: واحدهای مسکن مهر فاقد معارض که زیر ۳۰ درصد پیشرفت دارد ساماندهی می شوند.

احمد اصغری مهرآبادی گفت: در شورای مسکن در اوایل امسال برای تعیین تکلیف طرح‌های مسکن مهر دارای معارض و فاقد معارض تصمیم گیری و پیشنهاد شد طرح‌هایی که فاقد متقاضی است، ساماندهی شود.

وی گفت: این واحد‌ها در مکان‌های پرت و فاقد خدمات ساخته شده و زیر ۳۰ درصد پیشرفت دارد که برای تسریع در تعیین تکلیف آن‌ها پیشنهاد شد سازمان‌های ملی زمین و مسکن، شرکت عمران شهر‌های جدید و بنیاد مسکن تصمیم بگیرند.

وی گفت: در نامه‌ای به این سازمان‌ها پیشنهاد شد برای ساماندهی این گونه واحد‌های مسکن مهر راهکار بدهند و در واقع این نامه نوعی تقسیم کار برای ساماندهی این گونه واحد‌های مسکن مهر بوده است.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر گفت: ۱۱۰ هزار واحد مسکن مهر فاقد متقاضی وجود دارد که ۳۰ هزار واحد آن زیر ۳۰ درصد پیشرفت دارد یا در مرحله پی ریزی هستند.


delta.ir ◊ مجله خبری دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…