رکود بازار مسکن شهرهای کشور را فرا می گیرد

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
رکود بازار مسکن در انتظار تمام شهرهای کشور است. آمار اتحادیه املاک نشان می‎دهد معاملات در تهران طی ۱۸ روز آذرماه، ۶۰ درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته افت کرده اما در کل کشور وضعیت تا حدودی بهتر است و خرید و فروش مسکن کاهش 15 درصدی داشته است.
رکود بازار مسکن

رکود بازار مسکن شهرهای کشور را فرا می‎گیرد. کارشناسان پیش‎بینی کرده‎اند که بعد از رکود بازار مسکن پایتخت، ظرف سه تا چهار ماه آینده دیگر شهرهای کشور نیز کسادی خرید و فروش ملک  را تجربه خواهند کرد.

به گزارش مجله دلتا به نقل از ایسنا ، رکود بازار مسکن در انتظار تمام شهرهای کشور است. آمار اتحادیه املاک نشان می‎دهد معاملات در تهران طی ۱۸ روز آذرماه، ۶۰ درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته افت کرده اما در کل کشور وضعیت تا حدودی بهتر است و خرید و فروش مسکن کاهش ۱۵ درصدی داشته است.

بسیاری از انبوه‎سازان در شهرستان‎ها به دلیل گرانی و چهاربرابر شدن قیمت مصالح ساختمانی، ساخت و ساز را متوقف کرده‎اند، زیرا تولید ساختمان توجیه اقتصادی ندارد و این امر به رکود بازار مسکن در شهرهای کشور دامن زده است.

اما با وجود گرانی مصالح، ساخت و ساز در تهران همچنان ادامه دارد و افزایش یافته است. آمار پروانه‎های صادر شده برای ساخت ساختمان، ۳۱.۶ درصد افزایش را نشان می‎دهد.

اما با توجه به کاهش ۵۴درصدی معاملات، پیش‎بینی می‎شود ۴۹۰هزار واحد خالی  به نیمی از واحدهای آماده تولید استان تهران افزوده خواهد شد. همچنین اغلب مصالح ساختمانی رشد قیمت داشته‎اند که می‌تواند اثر منفی در تولید و عرضه مسکن بگذارد.

رکود بازار مسکن

آمار رشد قیمت مصالح ساختمانی

طبق آمار در شش  ماهه ابتدای سال ۱۳۹۷، گروه لوله و پروفیل‌های فولادی از ۲۶ تا ۱۵۱درصد، گروه میلگرد از ۹۸ تا ۱۴۶درصد، گروه ورق‌های گالوانیزه از ۵۴ تا ۹۳ درصد و گروه سنگ‌های تخت پلاک از ۷ تا ۵۶ درصد افزایش قیمت داشته‌ است.

رشد عجیب و غریب مصالح ساختمانی در حالی رقم خورده که عمده این مصالح در داخل کشور تولید می‌شود و نمی‌تواند تاثیرپذیری چندانی از جهش نرخ ارز داشته باشد.

برخی از انبوه‎سازان معتقدند با استفاده از فناوری‎های نوین می‎توان هزینه‎های ساخت مسکن را پایین آورد و با همکاری همه جانبه دستگاه‎های کشور می‎توان قیمت زمین را کم کرد و این امر، ضرورت حمایت دولت و صنعتی ‌سازی مسکن را نشان می‎دهد.

فرشید پورحاجت ـ دبیر کانون انبوه‌سازان ـ می‌گوید: «حمایت دولت از بخش مسکن با کاهش قیمت زمین و کاهش عوارض دولتی دریافتی از طرح‌های انبوه‌سازی و حل هزینه‌های سنگین بیمه کارگری ممکن می‌شود.»

مطالب بیشتر درباره مسکن را در صفحات خبر و گزارش و اخبار مسکن مجله دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…