تمدید قرارداد اجاره و چگونگی انجام آن

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مشکلاتی که بعد از تمدید قرارداد اجاره به‎ وجود می‎آید به‎ طور معمول ناشی از مکتوب نکردن توافقات دوجانبه و سوءاستفاده‎ احتمالی هر کدام از دو طرف معامله است.
تمدید قرارداد اجاره

تمدید قرارداد اجاره شرایط و چگونگی انجام آن یکی از پرسش‎‎هایی است که مخاطبان مجله‎ دلتا مطرح کرده‎اند و اکنون به اختصار به آن‎ها پاسخ می‎دهیم.

قانون تمدید اجاره

هنگام تمدید اجاره‌نامه ابتدا باید مشخص شود که قرارداد قبلی نیاز به تغییر دارد یا خیر. معمولاً در اینگونه موارد افزایش نسبی اجاره‎بها مورد انتظار است. در هر صورت بعد از این که دو طرف به توافق رسیدند، می‎توان قرارداد را به صورت کتبی تمدید کرد. فقط کافی است شرایط جدید در قولنامه درج شود و دو نفر به عنوان شاهد آن را امضاء کنند. در ضمن موجر و مستاجر نیز شرایط جدید درج شده در قولنامه را امضا کنند و از این طریق تمدید قرارداد اجاره‎ انجام می‎شود. از نظر قانونی هم این موضوع درست است و مشکلی ندارد. فقط باید دقت شود شاهدان از کسانی باشند که در صورت بروز اختلاف برای ادای شهادت امکان حضور در دادگاه را داشته باشند
در صورتی که دو طرف توافقات جدید را در قولنامه منظور نکنند و فقط به‎ صورت شفاهی آن را بیان کنند، ممکن است بعدها هر کدام از دو طرف ادعایی نسبت به ملک داشته باشند و طرف مقابل نتواند خلاف ادعا را ثابت کند، مثلا موجر پس از مدتی مدعی شود که مستاجر بدون اجازه او ملکش را تصرف کرده و با مراجعه به دادگاه، تقاضای اجرت‌المثل ایام تصرف را مطرح کند. در این شرایط اگر هنگام تمدید قرارداد اجاره توافق را در قولنامه می‎نوشتند؛ دیگر موجر نمی‎توانست چنین ادعایی داشته باشد.

قرارداد اجاره

تمدید قرارداد اجاره به صورت دستی

برای تمدید قرارداد اجاره در سال اول نیاز نیست به دفاتر مشاوران املاک مراجعه شود، اما مالک و مستأجر تا یک سال می‎توانند بدون مراجعه به بنگاه و بین خودشان و بدون نیاز به کد رهگیری، قراردادشان را تمدید کنند. که به این روش در اصطلاح تمدید قرارداد اجاره به صورت دستی می‌گویند. اگر قرارداد به سال سوم رسید نیاز به صدور کد رهگیری جدید است که باید در دفاتر مشاوران املاک انجام شود.
از سوی دیگر اگر تمدید قرارداد اجاره در بنگاه املاک و توسط مشاوران انجام شود به دلیل این که این افراد با مسائل معمول بین موجر و مستاجر، آشنایی بیشتری دارند در نهایت بهترین راهنمای افراد در حل مسائل ایجاد شده در این‎گونه موارد خواهند بود.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با شرایط فسخ قرارداد اجاره پیش از موعد “فسخ قرارداد اجاره پیش از موعد” را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۱۱:۵۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۲:۱۵ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ در ۳:۲۸ ق٫ظ

  4. پویا

    ۱۸ دی ۱۳۹۸ در ۶:۳۰ ب٫ظ

    مفیدبود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …