دکوراسیون حصیری ؛ تلفیق مدرنیته و طبیعت

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
از دکوراسیون حصیری در هر فصل از سال که استفاده کنید، انگار نماد خنکی و نسیم تابستان را به خانه‎ی خود برده‎اید.

دکوراسیون حصیری ، انگار تلفیق مدرنیته و طبیعت است. حصیر را از الیاف طبیعی نظیر: برگ درخت نخل، نی‎های باتلاقی، ساقه‎ی برنج، کَنَف، سوف، گالی و درخت بید تهیه می‎کنند. بافت حصیر هم مانند بافت قالی، با دست انجام می‎شود. یکی از اجزای دکوراسیون ایرانی از قدیم تا امروز، حصیر بوده است. می‎گویند وسیله‎ای که از طبیعت ساخته شده باشد، نشاط و آسودگی خاطر و آرامش را به خانه ‎ها می‎برد که حصیر یکی از این نمونه های طبیعی است.

دکوراسیون حصیری

حصیر با داشتن جنس ارگانیک و سالم، برای جنس گهواره کودک نیز بسیار مناسب است.

ایرانی‎های کهن، از حصیر به صورت پرده استفاده می‎کردند. پرده‎های حصیری را پشت پنجره‎ها و درها آویزان کرده تا از ورود حشرات و نور خورشید جلوگیری کنند. در هوای گرم هم، با پاشیدن آب روی حصیر، هوای خنک طبیعی را به جای کولر، استفاده می‎کردند.

دکوراسیون حصیری در نمای ساختمان

از دکوراسیون حصیری می‎توان برای پوشاندن نرده‎های بالکن، سقف کاذب، انواع نورگیر، کرکره، تزئین فضا، بستن دور آلاچیق و به‎عنوان یک حفاظ متحرک و ثابت روی پنجره، لبه تراس و بام سبز استفاده کرد.

دکوراسیون حصیری

همچنین حصیر می‎تواند گرد و غبار موجود در هوا را به خود جذب کند و هوای پاک را عبور دهد.

دکوراسیون حصیری فضای داخلی

دکوراسیون حصیری فضایی دلپذیر برای شما به ارمغان می‎آورد. از دکوراسیون حصیری در هر فصل از سال که استفاده کنید، انگار نماد خنکی و نسیم تابستان را به خانه‎ی خود برده‎اید.

مطلب پیشنهادی:   حیاط سازی، معرفی 5 ایده جذاب برای تحول فضای بیرونی

می‎توانید از حصیر در وسایل دکوری ساختمان استفاده کنید. به‎طور مثال، داخل حمام، شامپوها و حوله را  در سبدهای حصیری بگذارید.

دکوراسیون حصیری

از سبدهای حصیری برای نگهداری خشکبار در آشپزخانه می‎توانید استفاده کنید. جعبه‎های حصیری نیز مفیدند. از حصیر تزئینی برای دیوارها یا به جای فرش می‎توان استفاده کرد. مبل‎های حصیری، آویز حصیری و  گلدان حصیری، زیبایی خاصی به خانه‎ی شما هدیه می‎کنند.

با استفاده از سبدهای حصیری در اندازه‎های کوچک و بزرگ، دیوارهای خانه را طراحی کنید. به عنوان میزهای کوچک کنار مبل نیز این سبدها کاربرد دارد. حتی به‎جای  ظرف غذا هم می‎توانید از حصیر استفاده کنید.

این هنر زیبا و اصیل، از صنایع دستی سیستان و بلوچستان ایران عزیز مااست. همچنین در شهرهای شمالی و دیگر شهرهای ایران، این هنرنمایی انجام می‎شود. ایران یکی از شانزده کشور تولیدکننده حصیر است. کشورهای ژاپن، مکزیک و کره نیز در حصیربافی فعال هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

بهترین چیدمان گیاهان​ و داشتن دکوراسیون زیبا و منحصربه فرد

چیدمان صحیح گیاهان در منزل می‌تواند زیبایی و طراوت خاصی به فضای شما ببخشد. انتخاب مکان منا…