خانه سلامتی شکر با سلامتی شما چه می‌کند؟ (+ویدئو)

شکر با سلامتی شما چه می‌کند؟ (+ویدئو)

۰
1
شکر با سلامتی شما چه می‌کند؟ آیا این‌قدر شیرینی خوردن عاقلانه است؟
شکر و سلامتی

همه‌ی ما در کودکی عاشق پشمک بوده‌ایم. بسیاری افراد به این علاقه وفادار مانده‌اند و هنوز هم با دیدن پشمک آب از لب‌و‌لوچه‌شان آویزان می‌شود. واقعیت این است که شیرینی‌دوستی ما با بالا رفتن سن کمتر نمی‌شود. اما آیا واقعا این‌قدر شیرینی خوردن عاقلانه است؟ اصولا شکر با سلامتی شما چه می‌کند؟ شکر و سلامتی دو مقوله‌ای هستند که در ارتباط با یکدیگر قرار دارند.

شکر درست به اندازه‌ی مواد مخدر اعتیادآور است. حتی از مواد مخدر و الکل هم خطرناکتر به نظر می‌رسد. تا جایی که به آن کراک خوراکی‌ها هم می‌گویند. دیگر تو خود حدیث، مفصل بخوان از این مجمل! هر چه بیشتر شکر مصرف کنیم، گیرنده‌های پاداش مغز شکر بیشتری از ما می‌خواهند. این یعنی مثل سایر مواد اعتیادآور اعتیاد به شکر را هم سخت می‌شود ترک کرد. مطمئنا اگر همین یک نوع دسر پشمکی را بخورید و مغزتان فکر کند کراک کشیده‌اید، کسی جلوی شما را نمی‌گیرد. اما یک راه دیگر هم هست. اینکه یک دسر متفاوت‌تر را امتحان کنید. خوشبختانه دسرها اشکال متنوعی دارند. مثلا یک کاسه دسر میوه‌ی یخ‌زده‌ی تازه، 5 گرم شکر و 70 کالری دارد. در مقام مقایسه یک برش از چیزکیک نیویورکی با چاشنی کارامل، بیش از 50 گرم شکر و 1650 کالری دارد.

مصرف شکر

شمایی که رژیمی با  2000 تا 25000 کالری دارید! حدس بزنید سه‌چهارم کالری روزانه‌تان صرف چه شده است؟ این نکته را هم به یاد داشته باشید دفعه‌ی بعد به دو برش از آن کیک نیاز دارید تا به اندازه‌ی دفعه‌ی قبل لذت ببرید. یکی دیگر از مضرات مصرف خوراکی‌های شیرین و پرکالری این است که درست مثل الکل و مواد، بعد از مدت کوتاهی دیگر آن لذت اولیه را به شما نمی‌دهد. اگر به شما شکر نرسد، ممکن است عصبانی و افسرده و خسته و کج‌خلق شوید. چون هورمون‌هایتان شکر میخواهند.

دو راه پیش رویتان هست یا یک دل سیر دسرهای پر از شکر بخورید یا خیلی راحت یک دسر بهتر پیدا کنید. مثلا میوه‌هایی را که فیبر و پکتین دارند، جایگزین قند و شکر کنید. ضمنا ترافل خرما و کاکائو هم هوستان را ارضا می‌کند و بدون اینکه قند خونتان را بالا ببرد، مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان به شما می‌رساند. یک کاسه توت‌فرنگی تازه با کمی دارچین هم همین اثر را دارد. حتما متوجه شده‌اید؛ اگر دسرتان را عاقلانه انتخاب کنید، می‌توانید دلی از عزا دربیاورید بدون اینکه معتاد شکر بشوید.

برای خواندن مطالب بیشتر به خانه سلامت سر بزنید.

بیشتر ببینید در سلامتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.