بازار ملک از نگاه مطبوعات

۰
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بازار ملک از نگاه مطبوعات

روزنامه عصر اقتصاد – ۲ میلیون خانوار به تعداد مستاجران اضافه شده است

دبیر کانون انبوه سازان کشور با اشاره به اهمیت مسکن ملکی برای خانوارهای ایرانی، گفت:  هم اکنون هفت میلیون خانوار در کشور در واحدهای استیجاری زندگی می کنند و سالیانه ۸۰ هزار ازدواج نیز در کشور ثبت می شود.

فرشید پور حاجت تصریح کرد: آمارها نشان می دهد که هم اکنون یک میلیون و ۳۰۰ خانوار ایرانی در مجتمع های مسکونی به صورت استیجاری زندگی می کنند که با ارائه بسته های متنوع تامین مالی آنها باید بتوانند با استفاده از تسهیلات بانکی نسبت به خرید خانه اقدام کنند.

دبیر کانون انبوه سازان کشور همچنین با اشاره به وضعیت بازار مسکن در کشور اظهارداشت: بازار مسکن در نیمه نخست سال جاری نسبت به ۴ سال گذشته از شرایط بهتری برخوردار است، اما هنوز هم انتظارات ما را برآورده نکرده است.

این مقام مسئول یادآورشد: آمارها نشان می دهد که بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور خالی مانده است از طرفی تقاضا برای مسکن نیز در بازار وجود دارد.

دبیر کانون انبوه سازان کشور با بیان این که در ۵ سال گذشته به تعداد مستاجران کشور ۲ میلیون خانوار اضافه شده است، گفت: این خانوارها به دلیل نداشتن منابع مالی کافی به جای خرید خانه مجبور به اجاره نشینی شده اند.

به گفته وی، انواع بسته منابع مالی باید برای خرید مسکن متقاضیان در نظر گرفته شود و نباید برنامه ریزی ما تنها برای سپرده گذاران صندوق پس انداز خانه یکم باشد.

روزنامه دنیای اقتصاد- اثر رشد معاملات مسکن بر بازار اجاره

افزایش معاملات مسکن در نیمه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته سبب شد پس از دو سال ثبات نسبی نرخ رهن و اجاره آپارتمان در مناطق مختلف تهران، با رشد همراه شود.

افزایش دمای بازار معاملات مسکن سبب شده بسیاری از مالکان آپارتمان‌های مسکونی که طی سه سال گذشته واحدهای خود را در بازار اجاره عرضه کرده بودند، اکنون فرصت را برای حضور در بازار فروش مناسب ارزیابی کنند.

آن‌گونه که واسطه‌های ملکی می‌گویند، تغییر رویه موجران و تصمیم آنها به فروش موجب شد در بازار مسکن تابستان امسال شمار فایل‌های فروش با مستاجر در مقایسه با سال گذشته افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد و البته این وضعیت سبب شد خریداران مسکن که به قصد سرمایه‌گذاری وارد بازار شده‌اند، راحت‌تر بتوانند صاحب خانه شوند.

روزنامه آرمان – اتخاذ شیوه جدید برای کاهش خانه‌های خالی

کاهش تعداد خانه‌های خالی، به معمایی سخت تبدیل شده است. معادله چند مجهولی مسکن در ایران باعث می‌شود مسئولان نتوانند به درستی طرح‌های خود در این زمینه را اجرا کنند.

بار‌ها اظهاراتی درباره اینکه با مالیات بستن به خانه‌های خالی می‌توان تعداد این خانه‌ها را کاهش داد مطرح شده است، اما هر بار این طرح با مشکلی روبه‌رو شده است.

به نظر می‌رسد برای نیل به هدف در این زمینه باید موارد مختلفی را مد نظر  قرار داد و و نهایتا طرحی را اجرا کرد که تبعات جانبی به دنبال نداشته باشد.

چند روز پیش معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در تازه‌ترین اظهارات خود از اتخاذ شیوه جدید دولت برای کاهش خانه‌های خالی خبر داد.

حامد مظاهریان اظهار داشت: خانه‌های خالی امسال مشمول مالیات می‌شوند، به طوری که در سال اول نیم‌درصد اجاره بها، سال دوم یک‌درصد و سال سوم نیز یک ونیم درصد، مالیات از خانه‌های اجاره‌ای دریافت می‌شود.

او افزود: با این شیوه مالکان تشویق به اجاره دادن واحدهای خود می‌شوند و در همین راستا با وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی جلساتی برگزار شده است.

این مقام مسئول با بیان این که در شهر تهران حدود ۹۰ هزار واحد مسکن خالی وجود دارد، گفت: دو و نیم میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور وجود دارد که این امر حاکی از افزایش قیمت خانه‌ها بیش از توان مردم است.

روزنامه اعتماد- ظرفیت اقتصاد مسکن

سهم بخش مسکن از تسهیلات بانکی در شش ماه نخست سال جاری نشان می‌دهد هم‌ اکنون یک سوم ظرفیت واقعی این بخش فعال است.

سهم ٨/١٢ درصدی بخش مسکن از کل تسهیلات پرداختی سیستم بانکی در شش ماهه ابتدای سال جاری نشانگر این است که سرمایه‌گذاران هنوز وارد این بازار نشده‌اند و عمده تسهیلات به مصرف‌کنندگان اختصاص دارد.

با توجه به اینکه بخش مسکن قابلیت جذب و راه‌اندازی ۴۰ درصد از حجم اقتصاد کشور را دارد سهم این بخش از تسهیلات بانکی حدود یک سوم ظرفیت واقعی این بخش است.

این موضوع نشان می‌دهد بازار مسکن با وجود رسیدن به رشد ۷ درصد در چهار ماهه ابتدای سال جاری هنوز با حداکثر ظرفیت خود فعال نیست.

در شش ماهه ابتدای سال ۱۳۹۵ «مسکن و ساختمان» حدود ۱۹ هزار و ۹۴۸ هزار میلیارد تومان از کل تسهیلات ۲۷۰ هزار میلیاردی را در قالب بیش از ۴۳۲ هزار و ۳۰۰ فقره دریافت کرده که در مجموع ٨/١٢ درصد کل تسهیلات بوده است.

از این مبلغ ۴/٢١ درصد برای تامین سرمایه در گردش پرداخت شده و تا ٧/۴۴ درصد آن در خرید مسکن بوده است.

delta.ir – مجله خبری دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…