۷۷ درصد تهرانی ها در خانه های کوچک زندگی می کنند

۰
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
23 درصد مردم تهران در خانه های بالای 100متر مربع و 77 درصد در خانه های کوچک زندگی می کنند. اما همچنان میانگین متراژ واحدها در پروانه های ساختمانی صادرشده، بالای ۱۰۰ متر مربع است.
77 درصد تهرانی ها در خانه های کوچک زندگی می کنند

خانه های کوچک و  زیر ۱۰۰ مترمربع، محل زندگی ۷۷ درصد از ساکنان پایتخت است. یک کارشناس اقتصاد مسکن در ارتباط با شرایط کنونی زندگی مردم تهران، گفته است: ۷۷ درصد تهرانی ها در خانه های کوچک و زیر ۱۰۰ متر زندگی می کنند، اما پروانه های صادر شده برای ساخت و ساز  آپارتمان های بالای صد متر مربع  است.

مهدی روانشادنیا، با بیان این که در شهر تهران اغلب مردم متقاضی  واحدهای کوچک هستند، درحالی که واحدهای بزرگ بیشتر عرضه می‎شوند، افزود: « ۲۳ درصد مردم تهران در خانه های بزرگ و بالای ۱۰۰متر مربع و ۷۷ درصد مردم در خانه های کوچک زندگی می‎کنند. اما همچنان میانگین متراژ واحدها در پروانه های ساختمانی صادرشده، بالای ۱۰۰ متر مربع است.»

خانه های کوچک

به گزار ش مجله دلتا به نقل از ایسنا، هم اکنون ۴۹۰ هزار آپارتمان خالی لوکس و نیمه لوکس در تهران وجود دارد که با توجه به شرایط جامعه، تناسبی با الگوی مصرف ندارد. همچنین تناقض های بازار مسکن از چند دهه پیش هنوز حل نشده است.

راهکاری که کارشناس بخش مسکن از آن سخن می گوید، تغییر الگوی ساخت متناسب با تقاضای مصرف کننده واقعی است. وی همچنین به  بانک ها، شهرداری ها، وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی ساختمان و انجمن ها و تشکل های حرفه ای، پیشنهاد کرده است که شرایط ساخت واحدهای کوچک را تسهیل کنند.

روانشادنیا همچنین می افزاید: «تقاضا برای خانه های کوچک و عرضه واحدهای بزرگ، منجر به گرانی شدید مسکن شده است. همچنین با وجود کمبود خانه های کوچک، در استان تهران حدود ۵۰۰ هزار واحد مسکونی خالی داریم.»

کارشناسان بخش مسکن معتقدند: بین عرضه و تقاضای مسکن، توازن وجود ندارد و این موضوع به ویژه در شهرهای بزرگ، موجب کمتر شدن آگهی‎های اجاره شده است. در این شرایط است که تقاضا از عرضه پیشی می گیرد و در نتیجه مسکن گران‎تر می‎شود.

از سوی دیگر،کاهش نرخ سود بانکی در اواسط سال ۹۶،  نرخ اجاره‎بها را بسیار افزایش داد، همچنین افزایش نرخ ارز نیز تاثیر خود را در افزایش قیمت و اجاره‎بهای مسکن نشان داد.

برای پیگیری اخبار روز مسکن، خرید آپارتمان در تهران، قیمت اجاره و  قیمت مسکن، از صفحات   خبروگزارش  و  اخبار مسکن در مجله دلتا دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…