لزوم وسواس هنگام انجام معامله وکالتی

۰
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
لزوم وسواس هنگام انجام معامله وکالتی

به رغم تغییر برخی از مناسبت‌های اجتماعی، هنوز بیشتر مردم به قرارهایشان پایبندند و قولشان قول است! به همین منظور وقتی که قراردادی می‌بندند، در ابتدا چندان از بدقولی طرف مقابلشان نگرانی ندارند؛ اما کسانی که با مسائی حقوقی سر و کاردارند، چندان خوش‌بین نیستند و برخورد با کلاهبرداری‌های متعدد و حیله ‌های فریبکارانه باعث می‌شود در هنگام قرارداد با وسواس معامله کنند و دیگران را هم به رعایت احتیاط دعوت کنند. به گزارش مجله‎ی دلتا بد نیست شما هم به این نکته ها توجه کنید که به نفع شماست.

لزوم وسواس هنگام معامله

 معامله با یک وکیل یا کارشناس حقوقی چندان باب میل معامله‌کنندگان نیست، چون نگاه نه چندان خوش بینانه آنها و وسواس در بررسی شرایط قرارداد دردسرهایی برای طرف مقابل ایجاد می‌کند.

این دقت و وسواس بی‌دلیل نیست. تجربه پیگیری پرونده‌های حقوقی نشان داده است که معامله ای ساده حتی با یک خویشاوند نزدیک می‌تواند ماه‌ها انسان را با یک دعوای حقوقی و رفت و آمد به دادگاه درگیرکند. با رعایت چند نکته ساده می‌توان این دردسرها را نداشت.

منشا بخش عمده ای از پرونده‌هایی که در دادگستری مطرح می‌شود، ناآگاهی مردم از شیوه درست معاملات است. بهتر است که برای معاملات اعم از ملک و سایر موارد به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید تا از بسیاری از مشکلات جلوگیری شود.

حساسیت های معاملات املاک

نوعی از معاملات که در جامعه می‌تواند اسباب دردسرهای مختلفی شود، معاملات املاک است. برای این که معامله شما به دور از دردسر باشد، باید دو مرحله زیر را سپری کنید.

مرحله اول، دفاتر مشاوره املاک

مشاوران املاک، در نقش واسطه ها، طرفین قرارداد را به هم نزدیک می‌کنند، اما باید حتما، قرار داد را در دفتر اسناد رسمی ثبت کنید. اگر به بنگاه می‌روید و مبایعه ‌نامه می‌نویسید، حتما زمان رفتن به دفتر اسناد رسمی و شماره آن را تعیین کنید و به توافق بعدی واگذار نکنید. باید توجه کنید به لحاظ زمانی، فاصله تنظیم مبایعه‌نامه تا حضور در دفتر اسناد رسمی باید کمترین فاصله باشد.

نکته دیگری که در بنگاه املاک باید مورد توجه قرار گیرد، این است که بعد از تنظیم مبایعه‌نامه ممکن است معلوم شود که ملک در رهن بانک یا توقیف بوده است یا این که اصلا طرف معامله شما مالک نبوده است.

ممکن است این شرایط در شرایطی معلوم شود که شما مبایعه‌نامه را امضا کرده‌اید و بخش بزرگی از مبلغ را پرداخته‌اید. برای این که با این مشکل روبه‌رو نشوید، قبل از آنکه مبایعه‌نامه را امضا کنید، با مشورت یکی ازکارشناسان دفاتر اسناد رسمی یا مراجعه به اداره ثبت، از آخرین وضعیت ملک مورد معامله باخبر شوید.

همچنین سعی کنید بیشتر مبلغ قرارداد را در دفتر اسناد رسمی و هم‌زمان با تنظیم سند رسمی بپردازید.

در ضمن توصیه می‌شود فاصله امضای مبایعه‌نامه و مراجعه به دفترخانه طولانی نباشد، چون با کوتاه بودن این زمان در صورت نوسان قیمت ملک و گران شدن نرخ‌ها، طرفین به فسخ معامله و یا خلف وعده وسوسه نمی‌شوند.

اگر این زمان طولانی باشد، با افزایش قیمت ملک، فروشنده وسوسه می‌شود که با انتقال ملک با قیمتی که توافق شده، مخالفت کند و بعد از آن دردسرهایی به وجود خواهد آمد.

توصیه دیگر اینکه، مردم به مشاوران املاک دارای پروانه کسب مراجعه کنند، کسانی که مورد تایید اتحادیه مشاوران املاک و وزارت بازرگانی هستند.

این‌گونه مشاوران با برچسبی بر روی شیشه محل کسب شان شناخته می‌شوند که مشخصات واحد تجاری و کد رهگیری مربوطه را نشان می دهد. در ضمن حتما کد رهگیری معامله ملک خودتان را بگیرید.

مرحله دوم؛ سند رسمی

برای خرید و فروش ملک حتما به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید. خوشبختانه در این مورد مشکلی وجود ندارد و شهروندان به ضرورت معامله رسمی ملک آگاه هستند.

موضوع دیگری که باید به آن توجه کرد، اعتبار وکالت بلاعزلی است که در دفاتر اسناد رسمی منعقد می‌شود. این نوع وکالت خیلی کاربرد دارد، اما شهروندان باید توجه داشته باشند که نباید زیاد به این قرارداد دل ببندند و حتما هرچه زودتر تکلیف قرارداد را روشن کنند.

وکالت ممکن است بر اثر عواملی، باطل یا ابطال یا فسخ شود. مثلا وکالت با فوت یکی از طرفین و یا محجور شدن آنان از بین می‌رود. بنابراین اگر موکل که وکالت داده است، آلزایمر بگیرد، در واقع او محجور شده است و وکالت از بین می‌رود.

توصیه می‌شود فقط برای امور اداری از وکالت استفاده کنید و اگر ملکی را وکالتی خریدید، هر چه زودتر آن را به سند قطعی تبدیل کنید.

برخلاف تصور عامه مردم از وکالت بلاعزل، محکم‌ترین وکالت‌ها هم، به معنای سند قطعی خرید مال نیست بلکه عقدی متزلزل و قابل فسخ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…