پلکانی شدن مالیات بر انتقال املاک به نفع کیست؟

۰
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
پلکانی شدن مالیات بر انتقال املاک می‌تواند در خدمت متقاضیان مصرفی و سازندگانی قرار گیرد که از رکود ناشی از سوداگری در بازار متضرر شده اند.
مالیات نقل انتقال املاک

کاهش نسبی التهابات در بازار ارز و طلا طی دو ماه اخیر سبب شده است که نگرانی‌ها در ارتباط با هجوم  مجدد سرمایه‌ها به بازار مسکن افزایش یابد. در شرایطی که بازار مسکن با کاهش تولید رو‎به‎‎رو است و تقاضای مصرفی به دلیل ناتوانی خریداران کاهش یافته است، به نظر می‎‌رسد پلکانی شدن مالیات بر انتقال املاک می‌تواند اقدامات سوداگرانه را تا حدی کنترل کند.

تردیدی نیست که رشد بی رویه و افسار گسیخته قیمت مسکن در تهران باعث شده است که بین قیمت مسکن و ارزش واقعی آن تناسبی وجود نداشته باشد. شاهد این مدعا نیز آمار وزارت راه است که از افزایش ۹۱ درصدی قیمت مسکن در تهران طی یک سال گذشته  خبر می‌دهد. در این شرایط خروج تقاضای واقعی از بازار امری اجتناب‌ ناپذیر است که، کاهش تدریجی معاملات در ماه‌های اخیر را درپی داشته است.

مالیات برانتقال املاک

شاهد این مدعا نیز وجود بیش از  ۲ میلیون و پانصد هزار واحد مسکونی خالی در کشور است که ۵۰۰ هزار واحد از این خانه‌ها در تهران منتظر افزایش قیمت هستند. خانه‌هایی که با هدف افزایش قیمت و سوداگری در بازار به صورت دستوری قیمت‎گذاری می‌شود. در این بین راهکار مسئولان و تصمیم گیران چیزی بیشتر از ارائه تسهیلات خرید مسکن نیست. آن هم در شرایطی که بازار با کاهش تولید و عرضه واقعی روبرو است.

خروج از وضعیت فعلی بازار مسکن نیازمند بازنگری در قوانین و برخی راهکارهای اجرائی و قانونی است. از جمله آن، می‌توان به پلکانی شدن مالیات بر انتقال املاک به نفع متقاضیان مصرفی اشاره کرد که به عنوان  تجربه‎ای  موفق در کشورهای توسعه یافته مورد استفاده قرار گرفته است.

به گزارش مجله دلتا به نقل از خبرگزاری مهر، کارشناسان و صاحبنظران این حوزه معتقدند: ارائه تسهیلات در این مقطع زمانی به تنهایی راهگشا نیست و اگرچه در کوتاه مدت منجر به افزایش میزان معاملات خواهدشد اما در بلند مدت به دلیل عرضه نامتناسب، منجر به تقاضای تورمی خواهدشد. از این رو اتخاذ سیاست‌های کنترلی نظیر  پلکانی شدن مالیات نقل و انتقال املاک می‌تواند بازار را تا حدی از آفت سوداگری دور نگه دارد.

مالیات بر انتقال املاک و متعادل شدن عرضه و تقاضای مسکن

مالیات نقل و انتقال املاک به زبان ساده درصدی از افزایش قیمت معاملات زمین و مسکن است که در هنگام نقل و انتقال از فروشنده دریافت می‌شود. این مالیات به طور مشخص تقاضاهای سوداگرانه را هدف قرار می‌دهد و ساز و کار دریافت آن به نحوی است که متقاضیان مصرفی و انبوه سازندگان فعال، از این مالیات معاف می‌شوند.

مالیات نقل و انتقال املاک

خروج از رکود حاکم در بخش تولید مسکن نیازمند ورود سرمایه مولد به این بخش است و این مالیات کمک خواهد کرد تا با کاهش خرید و فروش سوداگرانه ،جذابیت‌های سرمایه گذاری در بخش تولید افزایش یابد. پلکانی شدن مالیات بر انتقال املاک کمک خواهد کرد تا افرادی که خانه اول خود را خریداری می‌کنند و سازندگان مسکن و املاک از این مالیات معاف شوند.

آنچه مسلم است؛ مشکل فعلی بازار مسکن، نبود سرمایه نیست بلکه کاهش قدرت خرید خانواده‌ها است. درحالی که برخلاف باور عام تقاضای مصرفی نیز در بازار وجود دارد اما نامتناسب بودن قیمت مسکن با توان اقتصادی منجر به پدید آمدن این مشکل شده است. پلکانی شدن مالیات بر عایدی املاک قرار نیست جلوی خرید و فروش در بازار مسکن را بگیرد بلکه قرار است برای کسانی که می‌خواهند با استفاده از خرید و فروش سوداگرانه به سود کلان برسند، مانع ایجاد کرده و بر این سود، مالیات تعلق گرفته شود تا بقیه جامعه نیز در آن شریک شوند.

برای دیدن مطالب مرتبط پیرامون این گزارش، صفحه خبر و گزارش در مجله دلتا را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…