خانه های خالی و اثر تورمی بر بازار معاملات

۰
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کاهش قیمت ارز و طلا سرمایه گذاران این بازارها را به سمت مسکن سوق داده است و از آنجا که بازار با رکود در بخش معاملات همراه است، شاهد افزایش تعداد خانه های خالی و اثر تورمی آن خواهیم بود.
خانه های خالی

خانه های خالی در کشور مطابق آمار بیش از ۲ میلیون و پانصد هزار واحد از سهم بازار را به خود اختصاص داده‌اند. عددی که به طور دقیق مطابق با برنامه ریزی ساخت مسکن در قالب کل پروژه مسکن مهر است.

اهمیت پرداختن به این مسئله زمانی بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد که بدانیم با وجود ۷۰۰ هزار ازدواج ثبت شده در سال و رکود در تولید و عرضه، تقاضای مطلق برای مسکن روز به روز در حال افزایش است.

 به گزارش مجله دلتا، به نقل از ایسنا در شرایطی که قیمت مسکن به رغم کاهش ۵۴ درصدی میزان معاملات نسبت به سال قبل، شاهد رشد ۴۰ درصدی در کشور و ۹۱ درصدی در تهران بوده، ازدیاد خانه‌های خالی مزید بر این معضل شده است.

این در حالی است که صدور پروانه‌های ساخت  نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۴ درصد رشد داشته است. با این تفاسیر چنانچه بازارمعاملات مسکن روند کاهش بیش از ۵۰ درصدی خود را ادامه دهد در آینده شاهد تعداد بیشتری از خانه های خالی خواهیم بود.

خانه های خالی

متاسفانه در شرایطی که رکود تورمی بر بازار مسکن سایه انداخته است، گزارش‌های میدانی نشان دهنده این واقعیت است که سازندگان و مالکان واحدهای نوساز به طور مرتب و به صورت دستوری به افزایش قیمت مبادرت می‌کنند. این وضعیت حتی در ارتباط با واحدهای چهار تا پنج ساله که کلید نخورده‌اند نیز صدق می‌کند و فقط با توجیه کلیدنخورده بودن با نرخ واحدهای نوساز به فروش می‌رسند.

اگرچه پیش‌بینی می‌شود که روند رشد ماهیانه قیمت مسکن در شهر تهران طی ماه‌های آینده کاهش یابد ولی،سرعت قیمت‌گذاری‌های دستوری و غیر کارشناسی خانه های خالی به حدی است که این کاهش رشد را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

کارشناسان دلیل این افزایش قیمت را فروکش کردن التهاب بازارهای ارز و طلا، و تغییر جهت سرمایه‌گذاران این بازارها به بخش مسکن عنوان می‌کنند. به دیگر سخن هم اکنون، عمده خرید و فروش ملک در بخش تقاضای سوداگرانه انجام می‌شود.

براین اساس، تناقض افت شدید معاملات در برابر رشد قیمت‌ها به این مفهوم است که فروشندگان سوداگر، تورم ماهانه مسکن را با افزایش خانه های خالی نوساز در بازار دامن می‌زنند و متقاضیان مصرف کننده نیز مجبور به خرید آپارتمانهای ۱۶ سال به بالا هستند که سهم معاملات این گروه از مجموع  معاملات را نسبت به زمان مشابه سال گذشته، چهار درصد افزایش داده‌اند. به طور مشخص باید گفت در شرایطی که رفتار معمول بازار طی دوره های گذشته ثابت می‌کند، بازار پس از یک دوره رکود ۱۰ تا ۱۲ فصلی وارد رونق می‌شود اما افزایش تعداد خانه های خالی به عنوان سدی در برابر این رونق خواهدبود.

برای دیدن مطالب مرتبط پیرامون این گزارش  صفحه خبر و گزارش مجله دلتا را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…