طراحی رمپ ؛ متناسب با نیاز معلولان

۰
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از نیازهای لازم و ضروری معلولان، طراحی رمپ متناسب و استاندارد است. رمپ، دسترسی استفاده کنندگان از صندلی چرخدار را فراهم می کند.
طراحی رمپ

ناتوانی جسمی برخی افراد مثل سالمندان و کودکان یا افرادی که به هر دلیل بخشی از توانایی جسمانی خود را از دست داده‎اند، معماران و طراحان را وا می‎دارد برای معلولان خانه و مکان های عمومی متناسب با نیازشان را طراحی کنند.

در تعاریف، معلول به کسی می‎گویند که بخشی از توانایی‎ جسمی، ذهنی و اجتماعی خود را بر اثر حادثه‎ای  از دست داده باشد یا به صورت مادرزادی از داشتن این توانایی‎ها محروم باشد.

مجله دلتا با انتشار این مطلب سعی دارد معماران و طراحان شهری را ترغیب کند فضاهای شهری، مسکونی، اداری، تجاری و … را متناسب با نیاز معلولان طراحی کنند.

رمپ، یکی از نیازهای ضروری معلولان جسمی، حرکتی و کسانی است که از ویلچر استفاده می‎کنند، به سطح شیب داری که بین دو یا چند اختلاف سطح قرار دارد و  بین آن‎ها ارتباط برقرار می‎کند، رمپ گفته می‎شود.

رمپ مورد استفاده‎ی معلولان علاوه بر خانه در مکان‎های عمومی سطح شهر نیز ساخته می‎شود و دسترسی به اماکن عمومی را برای معلولان فراهم می‎کند.

طراحی رمپ

معمولاً مکان‎هایی که ویژگی‎های زیر را ندارند، برای معلولان قابل استفاده نیستند:

۱- ورودی‎های غیرقابل دسترسی به دلیل تفاوت بین سطوح داخلی و خارجی.

۲- مسیرهای غیرقابل دسترس به دلیل تفاوت در سطح.

۳-عدم طراحی یا نامناسب بودن رمپ.

منظور از طراحی نامناسب رمپ، شیب زیاد، استفاده از مصالح نامناسب در اجرا، طولانی بودن رمپ، در نظر نگرفتن محل استراحت برای رمپ‎های طولانی و … است.

بهتر است هر جا که پله‎ها مانع عبور عابران پیاده و کسانی که از صندلی چرخدار استفاده می کنند می شود ، رمپ‎های استاندارد و متناسب این افراد ایجاد شود. در برخی از فضاها به علت کمبود جای کافی برای اجرای رمپ، رمپ‎های قوسی شکل، دو طرفه و … ساخته می‎شود.

 رمپ‎های استاندارد دارای ویژگی هایی همچون عرض و شیب مناسب و طریقه‎ی محاسبه صحیح شیب و … است  و در کتاب‎های مقرارت ملی ساختمان مبحث ۴ به صورت کامل این موارد اعلام  شده‎است.

برای دیدن مطالب بیشتر از صفحه معماری و دکوراسیون ، معماری های خاص ، محوطه سازی و مجله دلتا دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…