مسکن پایدار مقدم بر مسکن مهر

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تمرکز بر بازآفرینی شهرها از جمله اقداماتی است که وزارت راه و شهرسازی در دوره جدید در دستور کار قرار داده است. در این بین بی توجهی به پارامترهای مسکن پایدار در روند طرح ریزی جدید مسکن منجر به بروز مشکلات متعدد و در نهایت شکست طرح خواهد شد.
بازآفرینی شهر

طی هفته جاری، وزیر راه و شهرسازی در اظهار نظرهای جداگانه نکات قابل توجهی را در ارتباط با تامین مسکن مورد نیاز دهک‌های متوسط و پایین جامعه با تمرکز بر طرح بازآفرینی شهرها و تکمیل پروژه‌های مسکن مهر  بیان کرد، اما آنچه در ارتباط با تامین مسکن باید مدنظر قرار گیرد تقدم مسکن پایدار بر مسکن مهر است.

وی در ارتباط با تکمیل پروژه‌های مسکن مهر گفت: «در مجموع پانصد هزار مسکن مهر از تعهدات دولت باقی مانده که نیمی از این واحدها ساخته شده است، اما به دلیل کاستی‌هایی نظیر انشعابات و زیرساخت خدمات، قابل تحویل نیست و بقیه  به دلیل مشکلات حقوقی هنوز ساخته نشده است.» جالب اینکه از مجموع واحدهای ساخته شده ۱۰۰ هزار واحد بدون متقاضی است و دولت قصد دارد با هدف کمک به قشر‎های بی‎بضاعت، این واحدها را در اختیار بهزیستی و کمیته امداد قراردهد تا مددجویان این سازمان‌هااز نعمت مسکن بهره‌مند شوند.

به گزارش مجله دلتا، محمد اسلامی در ارتباط با طرح بازآفرینی شهرها نیز اظهار داشت: «براساس دستورکار سال۹۷ در طرح بازآفرینی شهرها، برنامه ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی به استانداران ابلاغ شده است و امید  می‌رود که سالانه ۲۷۰ محله در کشور باز آفرینی شود. نوسازی واحد های مسکونی در برنامه بازآفرینی به سه روش اجراء خواهد شد که این روش ها شامل در اختیار قرار گرفتن اراضی دولتی با عرضه زمین، اعطای مجوز به سرمایه گذاران دارای زمین، دادن پروانه ساختمانی به صورت رایگان به اشخاصی که تصمیم به نوسازی مسکن خود دارند، می‎شود.

مسکن پایدار

اگرچه مطابق تصمیمات اتخاذ شده و چشم انداز وزارت راه و شهرسازی، ساخت این تعداد  واحد مسکونی در کنار برنامه تکمیل واحدهای مسکن مهر می‌تواند تاثیری مطلوب بر بازار مسکن و تعادل بازار بگذارد، اما تجربیات گذشته نشان می‌دهد که چنانچه متولیان امر بدون در نظر گرفتن پارامترهای مسکن پایدار مبادرت به تامین منابع و تسهیل ساخت و ساز جدید کنند، این امرحاصلی جز سرنوشت ۱۰۰هزار واحد مسکونی بدون متقاضی مسکن مهر نخواهد داشت.

مسکن پایدار چیست؟

مسکن پایدار  مسکنی است که کمترین ناسازگاری  را با محیط پیرامون خود و در نگاه وسیع‌تر با منطقه و جهان داشته باشد. به عبارت دیگر مسکن پایدار نیازهای زیستی نسل مربوط به خود را بر مبنای کارایی بیشتر و صرفه جویی هدفمند منابع طبیعی و انرژی برآورده ساخته و درعین‌حال محله‌های کارآمد و بهینه‌ای را با توجه به مسائل اقتصادی و فرهنگی ایجاد می‎نماید.

ویژگی های مسکن پایدار

پایداری مسکن به طور کلی در سه دسته  پایداری زیست محیطی، اجتماعی و  اقتصادی تقسیم می‌‌شود. از منظر زیست محیطی رعایت مواردی که منجر به کاهش مصرف انرژی، کاهش میزان آلودگی، حفظ تنوع زیستی، توسعه استانداردهای ISO برای ساخت پایدار، بهبود کیفیت هوای درونی، استفاده از نور طبیعی، تأمین زیرساخت‌های زیربنایی و روبنایی و تأمین فضای سبز کافی می‌شود باید مدنظر قرار گیرد. در بُعد اجتماعی ارائه خدمات برای افراد ناتوان و سالمند، تشویق همبستگی اجتماعی، ایجاد تنوع و اختلاط اجتماعی، حفظ ویژگی‌های فرهنگی و تاریخی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

 پایداری مصالح ساخت، پایداری روش‌های ساخت، صرفه‌جویی در مصرف آب و زمین و مصالح، استفاده از روش‌های مناسب تأمین مسکن افراد جامعه، حمایت مالی برای تولیدکنندگان، توسعه خدمات جدید مانند املاک ساختمانی، توسعه روش‌های برنامه‌ریزی ساخت، بازسازی و نوسازی نیز مفاهیمی است که در دسته پارامترهای اقتصادی مسکن پایدار قرار می‌گیرد.

 براین اساس انتظار می‌رود  دست اندرکاران  وزارت راه و شهرسازی پیش از هرگونه اقدام عجولانه برای تخصیص منابع که  با هدف  خروج بازار از رکود صورت خواهد گرفت، اقدامات کارشناسی و مطالعات دقیق در ارتباط با مسکن پایدار را در دستور کار قرار دهند تا مسکن‌های آینده علاوه بر پایداری در برابر مخاطرات طبیعی نظیر زلزله، از لطمات ناشی از تصمیمات غیرکارشناسی و سوء مدیریت مصون بمانند.

برای دیدن مطالب بیشتر پیرامون این گزارش، صفحه خبر و گزارش در مجله دلتا را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…