آیا وام مسکن افزایش می‎ یابد؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بانک مرکزی باید دیر یا زود سقف تسهیلات مسکن را افزایش دهد تا بخش مسکن رونق گیرد؛ زیرا یکی از وظایف مهم بانک مرکزی این است که این اتفاق در شرایطی رخ دهد که موجب تورم لجام گسیخته قیمت مسکن نشود.
افزایش وام مسکن

وام مسکن از مهم‌ترین تسهیلاتی است که به عنوان کمک هزینه‌ی مناسب برای خرید منزل استفاده می‌شود؛ اما با توجه به قیمت منازل مسکونی؛ رقم تسهیلات بسیار کم است و همین امر موجب شده تا مسئولان بانک مرکزی این موضوع  را بررسی کنند و این احتمال می‌رود که در آینده نزدیک، رقم این تسهیلات افزایش یابد.

با گذشت هفت ماه از سال ۹۷، تسهیلات بانک مسکن که عمده آن مربوط به خرید و بازسازی منازل مسکونی است، بیش از ۳۵ درصد افزایش یافته است.

به گزارش مجله دلتا  به نقل از اقتصادآنلاین؛ تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی مسکن، هم‌اکنون فقط ۲۲ درصد از قیمت یک واحد مسکونی ۶۰ متری بر اساس میانگین قیمت مسکن شهر تهران را پوشش می‌دهد. به طور مثال، اگر کسی قصد خرید یک آپارتمان ۶۰ متری در تهران را داشته باشد، به‎طور میانگین باید حدود ۵۱۶ میلیون تومان هزینه کند؛ در حالی که تسهیلات مسکن هم اکنون ۱۶۰ میلیون تومان است.

آمار نشان می‎دهد بانک مسکن تا پایان مهرماه امسال رقمی بالغ بر ۱۰ هزار و ۸۴۹ میلیارد و ۳۷۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به متقاضیان خرید خانه، تسهیلات پرداخت کرده است.

در عین حال، رکود بازار مسکن به دلیل پایین بودن توان خرید متقاضیان تشدید شده و برخی معتقدند: باید میزان تسهیلات خرید افزایش یابد، اما برخی  هم می‌گویند: اگر قرار باشد سقف تسهیلات افزایش یابد، باید به بخش تولید مسکن اختصاص داده شود و در آن صورت با افزایش عرضه، بازار متعادل می‌شود.

وام مسکن

رئیس‌کل بانک مرکزی به تازگی در اظهار نظری گفته است: «ما در این زمینه باید هم به فکر رونق بهینه‎ بخش مسکن باشیم و هم حواسمان باشد که تورم ایجاد نشود که به محض اتخاذ تصمیمات مناسب آن را اعلام می‌کنیم.»

این به این معناست که عبدالناصر همتی نیز کم بودن رقم تسهیلات مسکن  را با توجه به قیمت‌های کنونی پذیرفته و در عین حال اعلام کرده است که روی این موضوع باید کار شود تا ایجاد مشکل نکند.

کارشناسان معتقدند: بانک مرکزی باید دیر یا زود سقف تسهیلات مسکن را افزایش دهد تا بخش مسکن رونق گیرد، زیرا یکی از وظایف مهم بانک مرکزی این است که این اتفاق در شرایطی رخ دهد که موجب تورم لجام گسیخته قیمت مسکن نشود، چراکه در این صورت، افزایش سقف تسهیلات نیز بی‌نتیجه خواهد ماند؛ موضوعی که رئیس‌کل بانک مرکزی نیز بر آن تاکید کرده است.

 می‌توان پیش‌بینی کرد پس از اصلاحات اولیه نظام بانکی کشور که هم‎اکنون مهم‌ترین وظیفه بانک مرکزی در کنار کنترل بازار ارز است، فکری نیز به حال تسهیلات مسکن شود و سقف تسهیلات در آینده افزایش یابد.

با وام‎های کنونی، می‎توان خانه خرید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…