خانه های زیرزمینی ، لوکیشن فیلم جنگ ستارگان

۳
26
زمان مطالعه: 2 دقیقه
خصوصیت اصلی ماتماتا، وجود خانه ‎های زیرزمینی آن است. در واقع، مردم این روستا با کندن گودال‎های بسیار عمیق و بزرگ در زمین، توانسته‎اند از گرمای طاقت‎فرسای آن منطقه در امان بمانند.
125 خانه های زیرزمینی ، لوکیشن فیلم جنگ ستارگان

خانه های زیرزمینی از معماری‎های جالب و جذاب هستند که در برخی از مناطق گرمسیر جهان وجود دارند. مثلاً در ایران خودمان، در استان کرمان و در میمند، خانه های زیرزمینی با قدمت چندهزارساله وجود دارند که به علت ساختار معماری و زیبایی کم‎نظیرشان در یونسکو، ثبت شده‎اند.
همین نوع معماری خاص موجب شد تا یکی از این روستاها به عنوان لوکیشن یک فیلم معروف انتخاب شود و نام خود را ماندگار کند. این روستا با خانه‎های تودرتو، که ساکنانش زندگی سختی را می‎گذرانند، «ماتما» نام دارد.

 ماتماتا، یک روستای کوچک و مشهور در جنوب کشور تونس است که به «بربرهای ماتماتا» (The Berbers of Matmata)  تعلق دارد. بخش‎هایی از فیلم معروف «جنگ ستارگان» در ماتماتا فیلم‎برداری شده است. در این فیلم، خانه‎ لوک اسکای واکر (Luke Skywalker) در یک هتل زیرزمینی، به نام «سیدی دریس» (Sidi Driss) قرار داشت.

656 خانه های زیرزمینی ، لوکیشن فیلم جنگ ستارگان

خصوصیت اصلی روستای ماتماتا، وجود خانه های زیرزمینی آن است. در واقع، مردم این روستا با کندن گودال‎های بسیار عمیق و بزرگ در زمین، توانسته‎اند از گرمای طاقت‎فرسای آن منطقه در امان بمانند.

این گودال‎های روباز، کار حیاط را انجام می‎دهند. سپس در دیواره‎های گودال، غارهایی ایجاد می‎کنند که  این غارها به عنوان اتاق استفاده می‎شوند و معماری سنتی و بسیار جالب و چشم‎نواز را نشان می‎دهند. خانه های زیرزمینی از طریق راه‎هایی شبیه کانال؛ به گودال‎های دیگر که خانه‎های همسایگان است، وصل می‎شوند و هزارتوی زیرزمینی بزرگی را نشان می‎دهند.

خانه‎ های زیرزمینی ماتماتا

این خانه‎های بسیار محکم و مقاوم، که به خانه‎های غارنشینان نیز معروف است، برخلاف بسیاری از خانه‎های زیرزمینی، در کوه ساخته نشده‎اند؛ بلکه روی شن نرم قرار دارند که عملیات گودبرداری را آسان کرده است. بربرها  بیش از ۱۰۰۰ سال به همین شکل خانه‎های خود را  در زمین حفر می‎کرده‎اند.

ماتماتا، در مرز بین لیبی و تونس قرار دارد که تنها راه، بین مرز این دو کشور است.

۳ دیدگاه

  1. هاتف

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۴:۰۰ ب٫ظ

    از تلاش تان ممنون

    پاسخ

  2. بیگدلی

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ در ۹:۴۷ ق٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

  3. ثابتی

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ در ۴:۲۷ ب٫ظ

    ممنون از زحماتتان و درج مطالب متنوع.خسته نباشید و خدا قوت

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…