آغاز شمارش معکوس رکود بازار مسکن

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کارشناسان می‌گویند در پی سیاست‌های جدید بانک مرکزی، کاهش قیمت دلار، تاثیر خود را بر بازار مسکن خواهد گذاشت و در نیمه دوم سال رکودی جدی‌تر از همیشه بر این بازار حاکم می‌شود.
قیمت مسکن

صاحب‌نظران اقتصاد مسکن می‌گویند می‌توان با تقویت عرضه و تقاضا از رکود تورمی جلوگیری کرد؛ اما شواهد امر نشان می‌دهد بخش مسکن وارد رکود تورمی شده و کارشناسان اعتقاد دارند این رکود جدی‌تر از سال‌های گذشته خواهد بود.

هرچند در خصوص مدیریت بازار مسکن، محمد اسلامی، وزیر جدید راه و شهرسازی  برنامه‌هایی از قبیل افزایش توان خرید، بهسازی و ارتقای مسکن متقاضیان و ایجاد سازوکار تامین مالی سازندگان از طریق بانک مسکن را برای خانه‌دار کردن مردم در نظر گرفته است اما،

 کارشناسان می‌گویند در پی سیاست‌های جدید بانک مرکزی، کاهش قیمت دلار، تاثیر خود را بر بازار مسکن خواهد گذاشت و در نیمه دوم سال، رکودی  جدی‌تر از همیشه بر این بازار حاکم می‌شود.

به گزارش مجله دلتا به نقل از ایسنا؛ تعدادی از کارشناسان، آینده بازار مسکن را این‎چنین پیش‌بینی کرده‎اند:

مصطفی‌قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران: «کسانی که قصد خرید مسکن دارند، اقدام کنند. فروشندگان هم بفروشند و به قصد گرانی، خانه‌های خود را نگه ندارند، زیرا اگر چنین استدلالی دارند که خانه در آینده گران می‌شود، در جواب باید گفت که در آن صورت باید گران هم بخرند.»

آغاز شمارش معکوس رکود بازار مسکن

عباس زینعلی، کارشناس بازار مسکن: «بازارهای طلا و ارز با بازار مسکن، نسبت مساوی ندارند. سکه و ارز نقدشونده‎اند و ۱۰۰ درصد باعث رشد مسکن می‌شوند، یعنی برابر با ۳۰۰ درصد رشد سکه و ارز. بنابراین کشش افزایش وحشتناک قیمت در بخش مسکن وجود ندارد.»

مهدی سلطان‌محمدی، کارشناس اقتصاد مسکن: «رابطه ارز و مسکن به این نحو است که در کوتاه‌مدت که شیب افزایش قیمت دلار بالاست، مسکن نمی‌تواند همپای آن جلو برود ولی در طولانی‌مدت، خود را با آن تطبیق می‌دهد.»

فرشید پورحاجت، دبیر کانون انبوه‌سازان: «کاهش قیمت دلار در نیمه دوم سال تاثیر خود را به‎صورت رکود تورمی در بخش مسکن نشان می‌دهد، اما برای جلوگیری از این موضوع باید توان هر دو طرف عرضه و تقاضا تقویت شود.»

سلمان خادم‌المله، کارشناس اقتصاد مسکن: «تابستان فصل جابه‌جایی محسوب می‌شود، اما دیدیم که در تیرماه معاملات افت کرد. همان‌طور که پیش‌بینی کردیم بازار مسکن به سمت رکود می‌رود، رکودی که شاید از قبل هم جدی‌تر باشد.»

همچنین نقل قولی از حامد مظاهریان، معاون وزیر راه و شهرسازی آمده که گفته است: «در دوران رکود و رونق، مالیات باید به تعادل‌بخشی کمک کند. موضوع دیگر به تسهیلات بانکی برمی‌گردد که باید بتواند ارتباط موثری بین عرضه و تقاضا به وجود آورد. محور سوم گرفتن مالیات از خانه‌های خالی است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…