اسناد مالکیت را بهتر بشناسیم

۰
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اسناد مالکیت را بهتر بشناسیم

اگر قصد دارید خانه‎ای خریداری کنید، لازم است که با انواع اسناد مالکیت آشنا شوید. شناخت سند ملکی بسیار اهمیت دارد و می‎تواند کمک‎های زیادی به حفظ منافع شما در خرید وفروش خانه کند.

 بر اساس قانون مدنی ایران، هرگونه نوشته‎ای که بتوان به آن استناد کرد، “سند” خوانده می‎شود. دو نوع سند داریم، سند عادی و سند رسمی، اگر این اسناد در دفاتر اسناد رسمی، تنظیم و ثبت شوند، رسمی و به سندهایی  که در میان مردم عادی تنظیم می‎شوند، اسناد عادی می‎گویند.

سند قطعی

بهترین و معتبرترین سندی که می‎توانید برای خرید ملک، روی آن حساب کنید، سند قطعی است. در این شکل از سند، (چه مسکونی و چه تجاری و غیره) سند ملک در «اداره ثبت اسناد و املاک» یا «ثبت نقل و انتقال دفتر اسناد رسمی» به نام صاحب‌ملک ثبت و مالکیت او محرز و قطعی می‎شود. با مالک شدن خانه مورد معامله، می‎توانید مطمئن باشید که هیچ وابستگی شرطی برای شما وجود نخواهد داشت. همه افراد حقیقی و حقوقی و حتی سازمان‎ها می‎توانند این سند را بگیرند و محدودیتی در این خصوص وجود ندارد.

اسناد مالکیت را بهتر بشناسیم

سند قولنامه‌ای

در برخی از معاملات، بعد از صدور بنچاق، سندی در دفاتر اسناد رسمی به نام خریدار، ثبت نمی‌کنند. معامله این‎گونه املاک با «مبایعه‌نامه» یا همان «قولنامه» در آژانس‌های مسکن صورت می‌گیرد. باید بدانید زمین‌هایی هستند که پلاک ثبتی به آن‎ها اختصاص داده نشده است و بدون سند هستند یا اسناد با گذشت زمان و در فرایند انحصار وراثت به افراد دیگری منتقل شده‌اند. در این زمین‌ها  افرادی با امضا و اثر انگشت شهادت می‌دهند که مالک فردی با مشخصات معلوم است. در خرید این املاک حواستان باشد شهادت‌نامه سند نیست و اعتبار آن فقط در حد شهادت است.

لازم است در این‎گونه معاملات به صحت تعداد مالکان قبلی و سندهای ایشان، مطمئن و از مشاوره آژانس‎های معتبر بهره‎مندشوید. توجه کنید قولنامه یک سند عادی است و نسبت به سند رسمی، سند تک‌برگی و دفترچه مالکیت قدرت قانونی و اعتبار کمتری دارد.

سند رهنی

اگر با استفاده از وام بانکی خانه‎ای خریده‎اید، سند ملک در گرو و یا رهن بانک باقی می‎ماند و این مساله در سند درج می‎شود. در صورتی که مالک بدهی خود را به بانک پرداخت نکند، بانک می‎تواند با اقامه دعوی، ملک را تصاحب کند. بنابراین لازم است قبل از خرید ملک، بدانید که خانه در رهن بانک است یا نه .

مطالب حقوقی بیشتر را در مجله دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…