خانه‎ استخوانی ؛ ترکیبی از دو هنر معماری و مجسمه ‎سازی

۳
24
زمان مطالعه: 2 دقیقه
سراسر جهان سرشار از ایده‎های خلاقانه در زمینه معماری است که کاساباتلو یکی از آن‎هااست.
خانه‎ استخوانی کاساباتلو

کاساباتلو (Casa Batlló)، نام خانه‎ای استخوانی در منطقه پسیج گراسیا، در شهر بارسلون اسپانیا و اثر منحصربه‎فرد معمار مدرنیست اسپانیایی، “آنتونی گودی” است.

به گزارش مجله دلتا در ساخت نمای بیرونی این ساختمان که هم‎اکنون به موزه هنرهای معاصر تبدیل شده است، از جمجمه انسان ایده گرفته‎اند. طراحی این ساختمان چند طبقه با مساحت کلی ۵.۰۰۰ متر مربع، ترکیبی از دو هنر معماری و مجسمه‎سازی است.

خانه‎ استخوانی کاساباتلو

 اجزای این ساختمان  که در سال ۱۸۷۷ میلادی برای یکی از اشراف‎زادگان ثروتمند بارسلون ساخته شده، به‎گونه‎ای ماهرانه در کنار هم قرار گرفته که انگار اسکلت انسان را در ذهن تداعی می‎کند.

استایل مقابل پنجره ‎های این خانه به استخوان شباهت دارد و نماهای گلدار، اطراف آن را پوشانده است. سبک معماری خانه کاساباتلو مدرنیسم Modernisme یا Art Nouveau است، که سبک گائودی نیز در آن دیده می‎شود.

خانه‎ استخوانی کاساباتلو

بیشتر نمای آن، از موزاییک و کاشی شکسته، ساخته شده است که از رنگ نارنجی شروع شده و با رنگ سبز پایان می‎گیرد. سقف قوسی‎شکل و پشت‎بام کوژپشت آن نشان می‎دهد که در طراحی کاساباتلو، از خطوط مستقیم، بسیار کم استفاده شده است. این ساختمان زیبا و جالب، سرشار از هنر مدرن است.

خانه‎ استخوانی کاساباتلو

پنجره‎های مرکزی دیواره‎ی این خانه شبیه دهانی باز شده است و سقف آن که از کاشی‎های سرامیکی شفاف و براق ساخته شده، شباهت بسیاری به ستون فقرات یک اژدهای خوابیده دارد. از سمت راست این پشت‎بام، سر اژدها  با رنگ سبز شروع می‎شود. در وسط آن رنگ‎های آبی و بنفش و در سمت چپ رنگ‎های قرمز و صورتی جلوه‎گرند.

خانه‎ استخوانی کاساباتلو

با تابش نور آفتاب در هر ساعت از روز، سایه‎ای از رنگ‎های متنوع فضای داخلی خانه را پر می‎کند. گویی نمای بیرونی با ترکیبی از رنگ‎های سبز و آبی، و امواجی خفیف، آرامش دریا را  به تصویر می‎کشد که تبدیل به نمایی هفت رنگ روی شیشه‎ها می‎شود و همین رنگ‎ها در شب، از نمای جلو، مانند رنگین‎کمان به نظر می‎رسند.

۳ دیدگاه

  1. فرامرزی

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ در ۴:۲۷ ب٫ظ

    سلام مطالب اموزنده و تازه

    پاسخ

  2. خانم طلوعی

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ در ۴:۲۴ ب٫ظ

    درودبرشما…عیدفطرمبارک…مطالب زیباوآموزنده ای بود.بسیارلذت بردم.

    پاسخ

    • دُرّی

      ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۳ ب٫ظ

      سلام نازنینم. سپاس. روزگارتون پر از لبخند.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…