چگونه سند مالکیت را انتقال دهیم؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

بزرگترین اتفاق خوشایند در زندگی شاید، خرید خانه‎ای مناسب باشد. انتقال سند مالکیت در زمان خرید و فروش خانه بسیار مهم  و لازم است که با مراحل قانونی انتقال یک سند ملکی بخوبی آشنا شویم . در این مطلب مراحل انتقال سند مالکیت را شرح می‎دهیم.

به گزارش مجله دلتا برای خرید ملک ابتدا باید به آژانس‌های املاک معتبر مراجعه کرد. بعد از انتخاب خانه‎ی مناسب، قرارداد خرید (مبایعه‎نامه) را آژانس مربوطه تنظیم و به شما کد‎رهگیری می‎دهد .

کد رهگیری برای اطمینان از صحت معامله و جلوگیری از فروش دوباره ملک به شخص دیگر ارائه می‎شود. پس از این مرحله دو طرف معامله  با حضور در دفتر خانه اسناد رسمی، سند  به نام خریدار منتقل می‎شود.

چگونه سند مالکیت را انتقال دهیم؟

انتقال سند ملک
در این مرحله فروشنده همراه با مدارک لازم، مبایعه نامه و همچنین سند ملک برای دریافت استعلام های لازم به دفتر خانه اسناد رسمی مراجعه می‎کند. این استعلام نزدیک به دو هفته زمان می‎برد و مسایلی چون گرو بودن سند و یا قرارگرفتن در طرح‌های ساخت‌وساز شهری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

عوارض نوسازی و پسماند شهرداری

برای تنظیم سند مالکیت نیاز است که عوارض شهرداری پرداخت شود. فروشنده همراه با مدارک مورد نیازبا مراجعه به منطقه شهرداری که ملک در آن واقع شده، برگه مفاصا حساب را که مبلغ آن به ارزش و موقعیت ملک بستگی دارد دریافت می‌کند.

مفاصاحساب دارایی

برای گرفتن مفاصاحساب دارایی فروشنده به اداره دارایی مراجعه و مدارک مربوطه را تحویل می‌دهد.پس از آن باید مالیات را در همان محل اداره و یا با مراجعه به یکی از شعب بانک‎ملی پرداخت و در نهایت با مراجعه به اداره‌ی مالیات، مفاصاحساب خود را دریافت کند.

انتقال قطعی سند

در آخرین مرحله، خریدار و فروشنده برای انتقال رسمی ملک همراه با مدارک لازم شامل مدارک شناسایی، مفاصاحساب شهرداری، مفاصاحساب دارایی، سند مالکیت، کپی مبایعه‌نامه و کد‎رهگیری، گواهی پایان کار، استعلام ثبتی و کدپستی در دفتر خانه اسناد رسمی حاضر می‎شوند و  سند مالکیت به نام خریدار ثبت و منتقل خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…