زیتون؛ نشان استاندارد صلح و سلامت

۲
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه

زیتون یکی از خوراکی‌های مهمی است که خاستگاه فرهنگی و تاریخی دارد؛ بنابر روایتی کبوتر، یکی از پرندگان خوش‌اقبالی بود که سوار کشتی نوح (ع) شد. بعد از اتمام توفان، نوح (ع) به کبوتری ماموریت می‌دهد که برود و از اوضاع و احوال خشکی خبری بیاورد. کبوتر می‌رود و با شاخه‌ای زیتون در منقار، سر و کله‌اش پیدا می‌شود؛ یعنی سرزمین سرسبزی آن اطراف هست.

زیتون؛ نشان استاندارد صلح و سلامت

به گزارش مجله دلتا؛ کمتر کسی است که از خواص فوق‌العاده‌ی این خوراکی خوش‌یمن، باخبر نباشد. همه می‌دانند زیتون، دشمن سرسخت سرطان است و علاوه بر فوایدی که برای قلب دارد، گزیدگی حشرات و آفتاب‌سوختگی را هم درمان می‌کند.
این‌همه صغری و کبری چیدیم تا شما را به مصرف زیتون تشویق کنیم. حالا انواع مختلف آن را با خواص بی‌نظیرشان معرفی می‌کنیم تا خودتان انتخاب کنید.

زیتون در خدمت زیبایی و لطافت

زیتون یک‌تنه می‌تواند کلیه‌ی سنگ‌های صفراوی را از بدن دفع کند. از زیتون در درمان یبوست‌های مزمن، سوختگی، گزیدگی حشراتی مثل مار و عقرب استفاده می‌شود.

خانم‌هایی که از مصرف زیتون سربازمی‌زنند، باید بدانند این میوه‌ی کوچک، خطر ابتلا به سرطان سینه را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و برای استحکام ناخن بسیار مفید است.

روغن زیتون از هسته‌ی زیتون که منبع اصلی چربی میوه‌ی زیتون است، تهیه می‌شود. به همین دلیل است بعضی افراد دور زیتون یک خط قرمز کشیده‌اند؛ چون نگران هستند با خوردن زیتون چاق ‌شوند. اما در واقع چنین نیست. چربی موجود در میوه‌ی زیتون به‌شرطی که در مصرف آن افراط نشود، باعث چاقی نمی‌شود.
اثر مثبت زیتون بر شادابی و طراوت پوست و مو قابل انکار نیست. به‌وفور از روغن زیتون در تقویت و زیباسازی پوست و مو استفاده می‌شود. برای پی بردن به اهمیت زیتون در امور زیبایی، کافی است به مواد تشکیل‌دهنده‌ی انواع محصولات آرایشی و بهداشتی نگاهی بیندازید.

زیتون؛ نشان استاندارد صلح و سلامت

زیتون سیاه

زیتون سیاه محصول انحصاری کشورهایی مثل اسپانیا و ایتالیا است. زیتون‌های سیاهی که در کشور ما به فروش می‌رسند، عمدتاً از ترکیه وارد می‌شوند. با توجه به اینکه تولید این نوع خاص از زیتون به دقت زیادی نیاز دارد و باید تنها زیر نظر کارشناسان تولید شود، پزشکان مصرف زیتون سیاه را توصیه نمی‌کنند و حتی آن را تهدیدی برای سلامت می‌دانند. چراکه تشخیص انواع تقلبی و اصل آن برای افراد عادی ممکن نیست و تنها متخصصان علوم آزمایشگاهی با مطالعه زیتون در آزمایشگاه‌ می‌توانند سلامت آن را تایید کنند.

زیتون مغزفلفلی

فلفلی که در زیتون استفاده می‌شود، سرشار از ویتامین آ است و مقدار زیادی اسید فولیک دارد که از گرفتگی رگ‌ها، بروز بیماری‌های قلبی و سکته‌ی قلبی به‌ویژه در بیماران دیابتی جلوگیری می‌کند . همچنین فلفل مسکن خوبی برای دردهای آرتروز و آرتریت روماتیسمی است. بنابراین افرادی که دچار این دردها هستند، می‌توانند این نوع از زیتون را بیشتر مصرف کنند.

زیتون مغزسیری

این زیتون هم مانند انواع دیگر، مصداق با یک تیر چند نشان زدن است. سیر خود به‌تنهایی خواص درمانی بی‌شماری دارد؛ از جمله اینکه فشار خون را کاهش می‌دهد، مجاری تنفسی و خون را پاک می‌کند و تنگی نفس را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد و حتی گاهی آن را درمان می‌کند. سیر غیر از اینکه چربی خون را پایین می‌آورد، روده‌ها را هم از عفونت پاک می‌کند. همراهی سیر و زیتون یک غذای پرخاصیت سالم ساخته است که مصرف روزانه و به‌اندازه‌ی آن ریشه‌ی بسیاری از ناراحتی‌های جسمانی را می‌خشکاند.

زیتون؛ نشان استاندارد صلح و سلامت

زیتون تلخ
جالب است که قدیم‌ها در گیلان و مازندران بنا بر یک باور قدیمی، زیتون تلخ را میوه‌ای سمی می‌دانستند و هیچ‌کس آن را نمی‌خورد. اما امروزه علم پزشکی پرده از خواصش برداشته است و آن را آرام‌بخش، ضد انگل، ازبین‌برنده‌ی شوره‌ی سر و مفید در درمان نقرس می‌دانند. شاید دانستن آن خالی از لطف نباشد که هسته‌ی زیتون تلخ سوراخ است و می‌شود با آن تسبیح درست کرد. درست به همین دلیل به درخت زیتون تلخ، درخت تسبیح هم می‌گویند.

زیتون بی‌هسته

این نوع از زیتون به‌ویژه برای کودکان و افراد سالخورده که ممکن است توان جدا کردن هسته را نداشته باشند یا آن را قورت دهند، بسیار مناسب است. همچنین در صورت استفاده در سالاد، دیگر نیازی نیست که زمانی را صرف خارج کردن هسته کنید. به این ترتیب تمام بهانه‌ها را برای مصرف نکردن زیتون، گرفته‌اید.

زیتون مغزبادامی

برای ایجاد تنوع در ذائقه و بالا بردن کیفیت سلامتی، زیتون همراه با بادام یک‌جا جمع شده‌اند. بادام موجود در زیتون، چربی غیر اشباع دارد. بادام سرشار از منیزیم، کلسیم و پتاسیم است و از افزایش ضربان قلب جلوگیری می‌کند. پتاسیم موجود در بادام در انقباض عضلات، متعادل کردن فشار خون و عملکرد بهتر قلب، کارایی دارد. فیبر نهفته  در بادام، سرطان روده‌ی بزرگ را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

 

0 2 2 زیتون؛ نشان استاندارد صلح و سلامت

زیتون پرورده
زیتون پرورده اختراع خاص شمالی‌ها است و کپی رایت آن تنها متعلق به خودشان است. اگر گذرتان به جاده‌های شمال کشور بیفتد، محال است بتوانید از خرید زیتون پرورده چشم‌ بپوشید.جای زیتون پرورده کنار همه‌ی غذاهای شمالی و غیر شمالی است. در اصل زیتون پرورده را در مخلوطی از گردو، سیر، رب انار و دانه‌ی انار می‌خوابانند. مردمان شمال به دلیل خواص استثنایی زیتون پرورده است که آن را کنار غذاهایشان می‌گذارند.

۲ دیدگاه

  1. سحر

    ۱۲ آبان ۱۳۹۷ در ۹:۲۰ ق٫ظ

    سلام. ممنون از مطلب خوبی که به اشتراک گذاشتید.
    فقط اینکه برای درست کردن زیتون پرورده سیر استفاده می شود نه سیب.
    موفق باشید.

    پاسخ

    • عذرا جوانمردی

      ۱۲ آبان ۱۳۹۷ در ۱۱:۱۳ ق٫ظ

      سلام
      خوشحالیم که خواننده‌ی دقیقی چون شما داریم. موردی که فرمودید، اصلاح شد. سپاس.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…