خانه همه عناوین میان‌وعده‌های خطرناک را ترک کنید

میان‌وعده‌های خطرناک را ترک کنید

۰
0
56

میان‌وعده‌های خطرناک را ترک کنید. این ترک عادتی است که نه‌تنها موجب مرض نمی‌شود؛ بلکه سلامتتان را هم تضمین می‌کند. کارمندان به‌دلیل ساعت کار طولانی و خسته‌کننده، به خوردن میان‌وعده علاقه‌‌ی زیادی نشان می‌دهند. اما معمولا این میان‌وعده شامل خوراکی‌های مضری مانند چیپس و پفک و بیسکوییت هستند که نه تنها هیچ فایده ای به حال سلامتی ندارند؛ بلکه منشا بیماری هم محسوب می‌شوند.

به‌طور کلی اسنک‌ها _که چیپس و پفک پرطرفدارترین انواع آن‌ها به‌شمار می‌آیند_ از دو ماده‌ی غذایی خطرناک تهیه می‌شوند؛ روغن و نمک.

سلامت کارمند

چاقی فرزند بی‌تحرکی، مادر بیماری‌ها

کارمندها به‌دلیل ویژگی شغلشان معمولا دچار کم‌تحرکی هستند. مصرف اسنک می‌تواند مزید بر علت شود و آن‌ها را بیشتر در معرض ابتلا به چاقی قرار دهد. چاقی که به آن مادر بیماری‌ها (اُمُّ ‌الامراض) هم می‌گویند، به نوبه‌ی خود زمینه را برای ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و سایر ناراحتی‌های جسمانی فراهم می‌کند.
اما این، تنها دلیل پرهیز از اسنک‌ها نیست؛ خوردن چیپس و پفک علاوه بر چاقی مشکلات دیگری را هم برای سلامتی در پی دارد.

* مصرف روغن و نمک باعث بالا رفتن چربی‌های نامطلوب در بدن می‌شود.

* مانع جذب کلسیم می‌شود و در کودکان «راشیتیسم»، در نوجوانان نرمی استخوان و در سالمندان پوکی استخوان ایجاد می‌کند.

* اسنک‌ها را از روغن جامد تهیه می‌کنند که روغن خوبی محسوب نمی‌شود. همچنین در سرخ‌کن‌های مخصوص، این روغن بارها سرد و گرم می شود و می‌سوزد و عوض نمی‌شود. گرم و سرد شدن روغن، آن را به یک ماده‌ی غذایی بسیار خطرناک تبدیل می‌کند.

* مواد نگهدارنده‌ای که به اسنک‌ها می‌افزایند، به‌نوبه‌ی خود بیماری‌زا است. وقتی فردی هر روز اسنک می‌خورد، مقدار زیادی از مواد نگهدارنده وارد بدن او می‌شود و طبیعتا مشکلات جسمانی بیشتری به‌وجود می‌آورد.

عقل سالم در بدن سالم

سالم‌خوارها بهتر فکر می‌کنند

از قدیم گفته‌اند «عقل سالم، در بدن سالم». مصرف فست فود مستقیما روی مغز تاثیر می‌گذارد. عادت به خوردن غذاهای ناسالم، از قدرت ذخیره‌ی اطلاعات در مغز، می‌کاهد. بنابراین به‌جای خوردن پفک و چیپس و خوراکی‌هایی از این دست، بهتر است به مصرف میوه‌جات و خوراکی‌های سالم روی بیاورید. برش‌هایی از میوه را در یک ظرف دربسته، همراه داشته باشید و در ساعات مناسب، میل کنید. اگر حمل‌ونقل میوه به سبب حجمی که اشغال می‌کند برایتان سخت است، بروید به سراغ میوه‌های خشک‌شده. میوه‌های خشک را به‌صورت آماده می‌توانید از فروشگاه‌ تهیه کنید. همچنین در منزل هم به‌راحتی می‌توانید میوه‌های دلخواهتان را خشک کنید.

البته نباید در مصرف میوه‌ی خشک هم زیاده‌روی شود. چون میوه‌ها با از دست دادن آب خود، قند بیشتری دارند. همچنین مصرف آجیل هم جایگزین خوبی برای اسنک‌ها است. اما به‌شرطی که آجیل، شور نباشد و نوع بی‌نمک آن مصرف شود.

 

کافئین

به‌اندازه بخورید و بیاشامید

معمولا در ادارات مصرف شکلات و نوشیدنی‌هایی مانند چای و قهوه و نسکافه هم رواجی خاص دارد. غافل از اینکه افراط  در مصرف شکلات و نوشیدنی‌ها نیز نتایج خوبی در بر نخواهد داشت.

* شکلات‌‌‌ها چربی اشباع و مواد قندی بالایی دارند و مصرف بیش از حدشان به چاقی منجر می‌شود. به‌زعم اینکه تلخی سبب چاقی نیست، حتی در مصرف شکلات تلخ هم نباید زیاده‌روی کرد.

* نوشیدنی‌هایی نظیر نسکافه هم به چاقی منجر می‌شوند. بنابراین در صورت تمایل به مصرف نسکافه، نصف قاشق مرباخوری نسکافه بدون شکر (سرصاف) را در آب جوش یا شیر حل کنید. گاهی این تصور به‌وجود می‌آید که می‌توان با اضافه کردن شیر به نسکافه، اثرات منفی آن را خنثی کرد. درحالی‌که مصرف نسکافه با شیر، مانع جذب کلسیم شیر می‌شود.

* نوشیدن چای معمولی به‌شرطی که غلیظ و پررنگ نباشد، گزینه‌ی مناسبی برای رفع خستگی به شمار می‌آید.

* مصرف چای سبز هم مفید است و به ارتقای کیفیت سلامت کمک فروانی می‌رساند.

نکته‌ای که حتی درباره‌ی نوشیدنی‌های مفیدی مثل چای معمولی و چای سبز باید مد نظر داشته باشید این است که افراط می‌تواند یک ماده‌ی غذایی مفید را به یک ماده‌ی مضر تبدیل کند. سعی کنید در مصرف نوشیدنی‌ها جانب تعادل را نگه دارید. مثلا مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های کافئین‌دار، موجب تپش قلب و اضطراب می‌شود؛ به‌ویژه اگر نزدیک به ساعات خواب باشد، حتما بی‌خوابی می‌آورد.

بیشتر ببینید در همه عناوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.