بازار مسکن در انتظار رکود چند‎ساله

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

بازار مسکن در انتظار رکود چند‎ساله است؟
بهروز ملکی کارشناس اقتصاد مسکن در روزنامه دنیای‎اقتصاد می‎نویسد: بازار مسکن از تابستان سال ۹۲ وارد دوره رکود شد و این رکود تا ابتدای سال ۹۶ ادامه یافت.نکته قابل توجه این است که قیمت یک مترمربع مسکن در تهران طی دوره رکود ۴ ساله، درحدود ۴ میلیون تومان ثابت ماند.

از بهار سال ۹۶ قیمت مسکن به‌صورت ملایم افزایش یافت و از پاییز همان سال بسیار رشد کرد. هم‎اکنون میانگین قیمت یک مترمربع مسکن در مناطق تهران به بیش از هشت‎و‎نیم میلیون تومان رسیده که حاکی از دو برابر شدن قیمت، درمقایسه با ۱۸ ماه قبل (بهار ۹۶) است.

بازار مسکن در انتظار رکود چندساله

به گزارش مجله دلتا، وی می‎افزاید : پرسش برخی از فعالان اقتصادی این است که آیا روند افزایش قیمت، می‎تواند ادامه داشته باشد؟ در پاسخ باید گفت، تحلیل نمونه‎های موجود، حاکی است که انتظار می‎رود تحرک قیمت در بازار مسکن طی ماه‌های آینده روی دهد و پس از طی شدن دوره گذار از رونق به رکود، باید منتظر ورود به دوره رکود چندساله در بازار مسکن بود.

او در این یادداشت تصریح می‎کند: باید توجه داشت، همان‌طور که در دوره رونق بازار مسکن، با صف خرید بسیار روبه رو بودیم انتظار می‌رود با برچیده شدن تدریجی این صف‌ها در دوره گذار، با تشکیل صف فروش در دوره رکود روبه رو شویم .

به نوشته این کارشناس اقتصاد مسکن ،فعالان بازار مسکن چه خوششان بیاید چه نیاید، قیمت مسکن با الگوی حرکت پلکانی  نمی‌تواند پیوسته افزایش یابد.شواهد بازار مسکن حاکی است که هر چه به سال آینده (۱۳۹۸) نزدیک‌تر می‎شویم، احتمال ورود به دوره رکود بیشتر می‌شود.

بهروزملکی می‎نویسد:محتمل‌ترین سناریو برای بازار مسکن سال آینده، رکود است و اگر اتفاقی غیر منتظره‎ برای مسائل اصلی اقتصاد کشور(مثل ارز، رشد اقتصادی، تورم عمومی و…) پیش نیاید، رکود چند ساله در انتظار بازار مسکن خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…