روزی چقدر آب بخوریم؟

۰
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه

می‌دانید هرروز باید چه مقدار آب خورد؟ این سؤال خیلی ساده است اما پاسخ آن اصلاً ساده نیست.

آب برای سلامتی ضروری است، اما نیاز هر فرد به آن متفاوت است. نیازهای فردی بستگی به عوامل مختلف، ازجمله وضعیت سلامتی، میزان فعالیت و جایی که زندگی می‌کنید، دارد.

روزی چقدر آب بخوریم؟

آب جزء شیمیایی اصلی بدن و حدود ۶۰ درصد وزن بدن را تشکیل می‌دهد. هر سلول، بافت و ارگانی در بدن نیاز به آب دارد تا به‌درستی کار کند. به‌عنوان‌مثال، آب:

– از طریق ادرار مواد زائد را از بدن دفع می‌کند
– دمای بدن را در حد طبیعی نگه می‌دارد
– مفاصل را روان و حرکت را ممکن می‌سازد
– از بافت‌های حساس (مثل چشم) محافظت می‌کند

حتی از دست دادن خفیف آب بدن می‌تواند انرژی شما را از بین ببرد و باعث خستگی شما شود.

هرروز از طریق تنفس، تعریق، ادرار و روده‌ها مقداری آب از دست می‌دهید. برای اینکه بدن به‌درستی عمل کند، باید آب رفته را با مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهای حاوی آب دوباره جایگزین کنید.

متوسط دریافت مایعات مناسب روزانه:

حدود ۱۵ فنجان (۳.۵ لیتر) مایعات برای مردان بالغ با جثه متوسط
حدود ۱۱ فنجان (۲.۵ لیتر) مایعات در روز برای زنان بالغ با جثه متوسط
در مورد توصیه به مصرف ۸ لیوان آب در روز حتماً شنیده‌اید. خب این یک هدف نسبتاً منطقی است؛ اما بهتر این است که به حستان اطمینان کنید. اکثر افراد سالم می‌توانند به حس تشنگی‌شان اعتماد کنند و هرگاه احساس تشنگی می‌کنند آب آشامیدنی و سایر مایعات بنوشند.

مصرف مایعات شما احتمالاً مناسب است اگر:

– به‌ندرت احساس تشنگی می‌کنید
ادرار شما بی‌رنگ یا زرد کمرنگ است

حدود ۲۰ درصد مصرف روزانه مایعات معمولاً از غذاها و بقیه از نوشیدنی‌ها می‌آید. بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات، مانند هندوانه و اسفناج، تقریباً ۱۰۰ درصد وزن خود آب دارند. علاوه بر این، نوشیدنی‌هایی مثل شیر، آبمیوه و چای بیشتر از آب تشکیل‌شده‌اند. حتی نوشیدنی‌های کافئین دار مانند قهوه و نوشابه می‌تواند به مصرف روزانه آب کمک کند؛ اما آب بهترین گزینه است، زیرا کالری ندارد، ارزان و قابل‌دسترس است.

عوامل مؤثر بر نیاز بدن به آب:

ورزش،اگر فعالیتی را انجام می‌دهید که عرق می‌کنید، باید آب اضافی بنوشید. مهم است قبل و حین و بعد از تمرین آب بخورید. اگر ورزش شدید است و طول می‌کشد (بیش از یک ساعت) یک نوشیدنی ورزشی می‌تواند مواد معدنی خون (الکترولیت‌ها) را جایگزین کند.

محیط، هوای گرم یا مرطوب می‌تواند باعث تعریق شود و نیاز به مصرف مایع اضافی داشته باشید. کم‌آبی بدن همچنین می‌تواند در ارتفاع بالا رخ دهد.

بیماری، هنگامی‌که تب، استفراغ یا اسهال دارید، آب بدن کم می‌شود. سایر شرایطی که ممکن است نیاز به افزایش مصرف مایعات داشته باشید شامل عفونت‌های مثانه و سنگ‌های دستگاه ادراری است.

بارداری یا شیردهی، زنان باردار یا شیردهی نیاز به مایعات اضافی دارند. توصیه می‌شود که زنان باردار حداقل ۱۰ فنجان (۲.۴ لیتر) مایعات در روز نوشیدنی مصرف کنند و خانم‌هایی که شیر می‌دهند حداقل ۱۳ فنجان (۳.۱ لیتر) مایعات در روز مصرف می‌کنند.

مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…