بافت‌های فرسوده‌ی تهران بازسازی می‌شوند

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

بافت‌های فرسوده‌ی تهران بازسازی می‌شوند. اهمیت این خبر با آماری که اخیرا منتشر شده است، آشکار می‌شود؛ مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران اعلام کرده است که ۱۵ درصد جمعیت تهران در بافت‌های فرسوده ساکن هستند.

به گزارش مجله‌ دلتا و به نقل از اقتصاد آنلاین، «نادر محمدزاده» مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران در چهل و نهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری ایران اظهار داشته است که ۸۵ درصد از بافت‌های فرسوده در مناطق پایین‌تر از خیابان انقلاب قرار دارند.

وی درباره‌ی جمعیت ساکن در این مناطق گفت: «از محلاتی که دارای بافت فرسوده هستند، ۲۰ محله از نظر تاریخی ارزش دارند و ۸ محله سکونتگاه غیر رسمی هستند. ۱۶۸ محل از محلات یادشده مناطق میانی به شمار می‌روند. در مجموع ۱۴ هزار و ۷۹۲ هکتار از مساحت تهران (یعنی ۲۴ درصد سطح شهر) بافت فرسوده به حساب می‌آیند. ولی ۳۷ جمعیت تهران را در خود جای داده‌اند.

بازسازی بافت‌های فرسوده

بنا به گفته‌ی محمدزاده بر اساس سند ملی بازآفرینی و ستادهای بازآفرینی در سطوح ملی و محله‌ای، اسناد توسعه‌ی محله‌ای برای نوسازی محلات دارای بافت‌های فرسوده تدوین شده است. علاوه بر این دفاتر خدمات نوسازی، برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات اجرایی را بین دستگاه‌های هماهنگ کرده است.

در حال حاضر شهر تهران ۲هزار و ۷۰۰ محله‌ دارد که در بافت‌های فرسوده قرار گرفته‌اند و بنا بر تصمیم دولت قرار است سالانه ۱۰۰هزار واحد مسکونی بازآفرینی شود.

«نادر محمدزاده» برخی اقدامات لازم را برای نیل به این مقصود را برشمرد و گفت: «در این مسیر، ستاد بازآفرینی استان تهران برای سرعت بخشیدن به اقدامات نوسازی بافت‌های فرسوده درخواست‌هایی دارد. از جمله: تامین و تخصیص سهم ۷۰ درصدی دولت در تامین خدمات و ارتقای کیفیت عرصه‌های عمومی، اعمال تخفیفات عوارض صدور پروانه در محدوده بافت‌های فرسوده، واگذاری اراضی لازم برای پروژه‌های مسکن امید به شهرداری تهران، شناسایی ۱۵ قطعه ملکی که دولت به منظور تأمین مسکن جایگزین برای پیشبرد فرآیند نوسازی در اختیار گرفته است، واگذاری رایگان انشعابات از سوی دستگاه‌های خدمات‌رسان، کاهش حق بیمه‌ی اجتماعی کارگران ساختمانی در محدوده‌ی بافت‌های فرسوده و تصویب چهارچوب برنامه‌ی توسعه‌ی محله‌ای.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…