دردسرهای تازه خانه اولی‎ها

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

دردسرهای خانه اولی‎ها برای جست‎و‎جوی خانه مناسب با افزایش پی‎در‎پی قیمت‌ها در بازار مسکن در ماه‌های اخیر بیشتر شده است .

به گزارش مجله دلتا به نقل از دنیای‌اقتصاد دریک‌سال گذشته پرداخت وام صندوق‎یکم به آن دسته از متقاضیانی که برای بار نخست قصد خرید ملک داشته و پس از سپرده‌گذاری یکساله در این صندوق، توان خرید شان بطور قابل توجه افزایش یافت سبب شد تا امکان حضور این گروه در بازار خرید خانه آسان‌تر شود. اما با آغاز دوره رونق وافزایش قیمت ها در این بازار، زوج‎های خانه‌اولی که از دوره سپرده‌گذاری آنها در صندوق یکم یک‌سال گذشته بود و باید برای خرید ملک اقدام می‎کردند پس از جست‎و‎جو در بازار با دو چالش اصلی روبه رو شده اند.

دردسر های تازه خانه‎اولی‎ها

چالش نخست این گروه از متقاضیان مصرفی، شکاف زیاد قیمت پیشنهادی املاک با بودجه‎ای بود که تامین کرده بودند.این گروه از متقاضیان که بطور عمده با پس‌انداز محدود و وام صندوق‎یکم برای خرید ملک برنامه‌ریزی کرده بودند، طی ماه‌های گذشته با قیمت‌های پیشنهادی بسیار متفاوت از گذشته روبه رو شدند.

جهش ناگهانی قیمت مسکن سبب شد تا بخش زیادی از متقاضیان مصرفی، حتی با تغییر محله مورد نظر و افزایش عمر بنایی که انتخاب کرده بودند هم نتوانند ملک خود را خریداری کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد وام مسکن یکم زوج ها که تا پیش از دوره جهش قیمت تا ۴۰ درصد از بودجه خرید یک آپارتمان ۷۰ متری را پوشش می‌داد پس از افزایش قیمت‌های نامتعارف به سطح ۲۸ درصد کاهش یافت . به این ترتیب گروهی از خانه‌اولی‌ها با وجود فرارسیدن موعد دریافت وام ، از بازار عقب‌نشینی کردند.

اما گروه دیگری از متقاضیان خانه‌اولی که سعی کردند با تغییر گزینه خود از «خرید یک خانه مصرفی» به «خرید یک ملک به منظور سرمایه‌گذاری و در امان ماندن از تورم ملکی» همچنان در بازار باقی بمانند با چالش دیگری روبه رو شدند.

از آنجا که این گروه از متقاضیان خانه‌اولی پیش بینی می کردند که حدود ۵۰ درصد از بودجه خرید ملک را می‎توانند از طریق دریافت وام مسکن یکم تامین کنند اما برخی از فروشندگان حاضرنشدند نیمی از پول خانه را در زمان ثبت سند محضری دریافت کنند.

هم اکنون زوج‎ها در تهران می‎توانند تا سقف ۱۶۰ میلیون تومان از طریق سپرده‌گذاری یکساله در صندوق ‎یکم وام دریافت کنند .همین موضوع نیز سبب می‌شود این گروه از متقاضیان نیز با وجود یافتن واحد های مسکونی مناسب سرمایه‌گذاری، امکان خرید را از دست بدهند و تعداد دیگری از متقاضیان خانه‌اولی  نیز از بازار  عقب‌نشینی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…