چطور می‎توانیم همسایه‎ی خوبی باشیم؟

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه

در مثل‌ها آمده که «از همسایه بپرس، خانه را بخر». این ضرب المثل برای نشان دادن میزان اهمیت نقش همسایه در زندگی به‌کار می‌رود. شاید بعضی‌ از ما ایراداتی به رفتار همسایگانمان بگیریم و از آن‌ها راضی نباشیم. اما آیا خود ما برای دیگران همسایه‌های خوبی هستیم؟ همسایه‌ی خوب بودن مانند سایر ارتباطات انسانی، مستلزم آموختن مهارت‌هایی است که در صورت استفاده از آن‌ها همزیستی مسالمت‌آمیز به یک تجربه‌ی هرروزه‌ی خوشایند تبدیل خواهد شد.

* فضاهای مشاع را به هیچ‌وجه کثیف نکنید. حتی تا حد امکان نسبت به تمیزی ورودی و راهروها و حیاط حساس باشید و در نظافت آن‌ها بکوشید. بسیاری از دلخوری‌های بزرگ بر سر همین موضوع پیش‌پاافتاده شکل می‌گیرد و روابط میان همسایه‌ها را خراب می‌کند. به کسی که نظافت را رعایت نمی‌کند خیلی محترمانه تذکر بدهید. خیلی‌ها با یک تذکر ساده رفتارشان را اصلاح می‌کنند.

* اگر در حیاط فضای سبز دارید و می‌توانید به آن‌ها رسیدگی کنید، دریغ نکنید. این کار باعث می‌شود دیگران بفهمند فرد بااحساس و مسئولی هستید و با شما ارتباط برقرار کنند. کاشتن یک نهال یا یک گل زیبا باعث می‌شود همسایه‌ها حس خوبی به شما پیدا کنند و این مساله قطعا بر روابط اجتماعی محیط کوچکتان تاثیر می‌گذارد.

چطور می‎توانیم همسایه‎ی خوبی باشیم؟

* آشغال‌هایتان را راس ساعت مقرر در مکان مقرر بگذارید. ماندن زباله برای طولانی‌‌مدت در یک مکان بوی بدی ایجاد می‌کند که باعث آزار همسایگان می‌شود. همچنین آلودگی، حیواناتی نظیر موش و گربه را به سمت خود جذب می‌کند و ممکن است کیسه‌ی زباله را پاره کنند و آشغال‌ها روی زمین پخش شوند. در مجموع برای پرهیز از به‌وجود آمدن چنین موقعیت ناخوشایندی، انضباط داشته باشید.

* برای نگهداری از حیوانات اهلی در ساختمان یک‌سری قوانین خاص وجود دارد. اگر در خانه حیوان نگه می‌دارید، به این قوانین پایبند باشید. سعی کنید حتما حیوان خود را به مراکز تربیت حیوانات خانگی ببرید تا صدای آن‌ موجب آزار دیگران نشود. مثلا طی این آموزش‌ها سگتان یاد می‌گیرد که هر بار با دیدن همسایه‌ها پارس نکند. در کل روی حیوان خانگیتان تعصب نداشته باشید و طوری رفتار کنید که اگر همسایگان شکایتی دارند، بتوانند بدون واهمه با شما در میان بگذارند.

* همسایه‌ها را بشناسید. دانستن شرایط زندگی همسایگان به شما کمک می‌کند درک بهتری نسبت به آن‌ها پیدا کنید و بیشتر ملاحظه‌شان کنید.مثلا اگر می‌دانید که همسایه‌ در شیفت شب کار می‌کند و روزها می‌خوابد، می‌توانید روزها کمتر سر و صدا کنید و حتی در دیدار تصادفی به شوخی بگویید که خیلی مراقب هستید برایش مزاحمتی ایجاد نکنید. طرف مقابل شما حتی اگر تا آن لحظه متوجه این امر نشده باشد، قطعا خواهد فهمید که با چه افراد خوب و فهمیده‌ای همسایه شده است.

 

bac25beebc5d35b5eb86fd7dd68be997 چطور می‎توانیم همسایه‎ی خوبی باشیم؟

* اگر به محله‌ی تازه‌ای نقل مکان کرده‌اید، با افرادی که تصادفا روبه‌رو می‌شوید خوش و بش کنید و خودتان را به آن‌ها معرفی کنید. به دیگران لبخند بزنید. وقتی همسایه‌ی جدیدی برایتان می‌آید، حواستان به جزئیات امور باشد. افرادی که تازه وارد خانه‌ای می‌شوند، معمولا هنوز گاز و یخچالشان وصل نشده است. بنابراین بردن یک سینی چای و بیسکوییت یا غذایی مختصر برایشان لطف بزرگی است و بهانه‌ی خوبی برای یک آشنایی دلپذیر طولانی‌مدت.

* وقتی همسایه‌تان با درخواستی به در خانه‌تان می‌آید، با گشاده‌رویی با او صحبت کنید. هر مساله‌ای با گفت و گو قابل حل است. اگر در آن لحظه‌ی به‌خصوص حوصله‌ی حرف زدن ندارید یا راه‌حلی ندارید، صحبت درباره‌ی این مساله را به بعد موکول کنید. در هر صورت از مشاجره پرهیز کنید و نگذارید کار به آن‌جا بکشد.

* اگر همسایه مهمان دارد، در صورت امکان سخت‌گیر نباشید و برای آن‌ها جای پارک خالی بگذارید و به همسایه‌تان هم اطلاع بدهید که مهمان‌هایشان اجازه دارند ماشینشان را در جاپارک آن‌ها بگذارند. مطمئن باشید که آدم‌ها بنده‌ی محبت هستند و در صدد جبران لطف شما برخواهند آمد؛ همین بده‌بستان‌های ارتباطی ساده می‌تواند رابطه‌ی خوب و سالمی بسازد که در آینده به دوستی‌های پایدارتر و به‌دردبخورتری بینجامد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…